Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelColumnNummer 2 - 2019
Home›Artikel›Column Jack Jansen: ‘Een betere prestatie door druk?’

Column Jack Jansen: ‘Een betere prestatie door druk?’

By Hans Eberson
15 mei 2019
1123
0
Share:

Onlangs was ik in gesprek met een jonge manager bij een gemeentelijke overheid. Zij had haar sportcarrière moeten stoppen i.v.m. een hardnekkige blessure en nu kon ze haar leiderschapskwaliteiten goed kwijt in haar nieuwe functie. Zij hield mij de vraag voor of zij er goed aan zou doen om de druk op haar team op te voeren om de prestatie te verhogen. De sportvrouw in haar wist dat dit zo zou kunnen werken.

Er is een lineair causaal verband tussen druk en prestatie. Deze werkt zowel de ene als de andere kant op. Oftewel, drukverhoging kan leiden tot zowel een afname als een toename van de prestatie. Net zo goed als een afname van de druk kan leiden tot een betere of slechtere prestatie. En laten we daaraan toevoegen dat het leveren van een prestatie ook nog eens drukverhogend kan werken. Kortom deze twee aspecten lijken een symbiotische relatie met elkaar te hebben, het een kan niet zonder het ander. Toch?

Als we een prestatie willen of moeten leveren, verandert niet alleen onze mentale framing maar ook onze hormonale huishouding. Onder andere adrenaline en cortisol  zorgen voor het gevoel dat we kennen van wedstrijdspanning. Een beetje angstig, bibberig wellicht, maar ook zin om die energie om te zetten in actie. Het wordt dan ook niet voor niets ‘gezonde wedstrijdspanning’ genoemd. Maar wat als de energie niet kan worden omgezet in actie en/of de actie onvoldoende adequaat is om de gewenste resultaten te bereiken? Wat als niets genoeg lijkt en wat als dat gevoel structureel is, omdat de gestelde eisen ook structureel te hoog zijn?

Als dat gebeurt ontstaat stress die niet langer hanteerbaar is en die bij extraverte mensen naar buiten ‘slaat’ en bij introverte naar ‘binnen’. De een gaat klagen, de ander hoor je niet meer omdat hij wegduikt. Een mentale framing, ons concept over onszelf en de wereld om ons heen, kan dit proces nog eens versterken, waardoor het van ‘binnenuit’ de druk verhoogt. Mensen worden dan ziek of haken anderszins af omdat hun eigen gedachtewereld hen al onder druk zet.

Gelukkig herkende deze weliswaar jonge manager, maar ervaren sportvrouw dit fenomeen. Ze wist dus ook dat ze best de druk kon opvoeren op haar afdeling als ze maar zorgde voor een sfeer waarin resultaat niet de enige maatstaf was. Inzet, samenwerking, zorgzaamheid, betrouwbaarheid zijn andere criteria die nodig zijn om druk – ook gezonde druk – zeker op langere termijn effectief te laten zijn.

Jack Jansen

Previous Article

De stad van morgen

Next Article

Column Wouter van der Loon: ‘De juiste ...

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Related articles More from author

  • ArtikelBorrelnummer 3 - 2020

    Het gemis

    11 november 2020
    By Hans Eberson
  • ArtikelColumnNummer 2 - 2019

    Column Nadine Maters: Fraude is van alle tijden

    15 mei 2019
    By Hans Eberson
  • ArtikelNummer 1 - 2024

    ‘Over dynamisch management, flexibel organiseren, slimmer werken en co-creatie’

    24 januari 2024
    By Hans Eberson
  • ArtikelNummer 2 - 2023

    ‘Bedrijfscultuur bepaalt de werksfeer en dus de inzet van medewerkers’

    11 oktober 2023
    By Hans Eberson
  • ArtikelNummer 1 - 2016

    Marcel Strik over grote veranderingen in telecom

    2 mei 2016
    By c0d3br3ak
  • ArtikelNummer 3 - 2017

    Onze basis blijft altijd het directe klantcontact

    1 juli 2017
    By c0d3br3ak

Leave a reply Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • De ondernemer heeft invloed op zijn sociale omgeving
    ArtikelNummer 4 - 2017

    De ondernemer heeft invloed op zijn sociale omgeving

  • ColumnNummer 5 - 2017

    Column Jack Jansen

  • ArtikelCoverstorynummer 2 - 2021

    Heilbron Wijchen: ‘De basis blijft deskundigheid, betrokkenheid en vertrouwen’

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen