ION en WerkBedrijf: een mooie combi
‘Mooie combi toch.’ Zo heet de nieuwe campagne van WerkBedrijf Rijk van Nijmegen. Het doel? Voorbeelden geven van geslaagde combinaties tussen werkgevers en werkzoekenden. Want die combinaties zijn namelijk niet alleen goed te maken, maar vaak ook bewezen succesvol. WerkBedrijf Rijk van Nijmegen helpt bij de zoektocht naar goede medewerkers, door bemiddeling, ontwikkeling en begeleiding van mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt naar werk. “Afstand tot de arbeidsmarkt bestaat wat ons betreft niet. Wij gaan uit van wat mensen wél kunnen”, zegt Werner van der Linden.
Werner van der Linden is manager Bedrijfsdienstverlening WerkBedrijf Rijk van Nijmegen en lid van de directie, Johan Spierings is voorzitter van het Inclusief Ondernemers Netwerk (ION). Dat is een zakelijk netwerk van en voor inclusieve ondernemers die inzetten op meer werk voor mensen die ondersteuning nodig hebben bij het vinden van werk. WerkBedrijf Rijk van Nijmegen is een samenwerkingsverband van zeven gemeenten en de sociale werkvoorziening
(voormalig Breed), dat samen met partner UWV zo’n 15.000 mensen in deze regio bemiddelt naar werk.
ION
Johan Spierings is voorzitter van de ION, die op 19 februari 2016 werd opgericht. Hij kwam als bedrijfsarts en later als eigenaar van de Bedrijfspoli regelmatig met de groep werkzoekenden in contact. “Mensen die om wat voor reden ook niet op eigen kracht aan de slag konden komen. Ik heb vanaf het begin gefocust op kracht in plaats van op klacht. In feite gaat het om een grote groep getalenteerden, ongekend talent, die we in een gezamenlijke inspanning verder kunnen helpen naar werk.
‘Ik heb vanaf het begin gefocust op kracht in plaats van op klacht. In feite gaat het om een grote groep getalenteerden, ongekend talent, die we in een gezamenlijke inspanning verder kunnen helpen naar werk. ’
Bovendien ligt aan het idee ook een pragmatische reden ten grondslag: we krijgen op korte termijn een tekort aan arbeidskrachten en dan telt iedereen. We worden met z’n allen steeds ouder en dan is het belangrijk om gezond en met plezier aan het werk te blijven. De interesse voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt ontstond dus eigenlijk als vanzelf: “We kwamen ze tegen op onze bedrijfspoli bij Breed, tegenwoordig WerkBedrijf. Omdat we zelf het goede voorbeeld wilden geven en eerlijk gezegd ook om zelf ervaring op te doen, namen we met de Bedrijfspoli twee mensen in dienst. Dat beviel uitstekend. De vraag was alleen hoe we onze eigen positieve ervaringen met zoveel mogelijk ondernemers zouden kunnen delen. We kwamen in contact met voormalig wethouder Tankir, die zelf ook op zoek was naar ambassadeurs om de duurzame inzet van ongekend talent te promoten. De volgende stap lag voor de hand, we zijn een businessclub gestart met en voor ondernemers die de verbinding maken, die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans willen geven in hun bedrijf. Ze betalen geen fee voor hun lidmaatschap, maar worden afgerekend op hun daadwerkelijke inzet. Het gaat om het maken van verbindingen, ”
VOOROORDELEN
De vooroordelen in het bedrijfsleven zijn nog steeds groot. Hoe ga je dat regelen, wat is het afbreukrisico, wat te doen bij ziekte, kost zo’n traject niet te veel begeleiding, is mijn bedrijf niet te klein voor dit soort initiatieven, ik heb eigenlijk alleen HBO- en WO-personeel in dienst, hoe gaat dat vallen en wat gaat dat kosten? “Die vooroordelen hebben voor een belangrijk deel te maken met onbekendheid en daar ligt voor de leden van ION een schone taak: storytelling, gewoon uitleggen hoe het werkt en wat de persoonlijke ervaringen zijn. WerkBedrijf bemiddelt en regelt ook begeleiding als dat nodig is. En nee, een bedrijf is nooit te klein of te groot, het gaat om de wil om kwetsbare mensen een kans te geven. Uit ervaring blijkt dat de samenwerking met reguliere medewerkers geen enkel probleem is. Sterker nog, medewerkers zien het als een verrijking. Ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hebben recht op een plek in onze maatschappij. Stop ze niet weg, geef ze een kans. Bovendien levert het ook financiële winst op voor bedrijven, imagowinst – je maakt je maatschappelijk betrokkenheid plotseling heel zichtbaar – en via het ION krijg je toegang tot een groot en belangrijk netwerk van gelijkgestemden. Ten slotte is het ook financieel aantrekkelijk, want er zijn allerlei regelingen die de stap vergemakkelijken. Dat voordeel verwerf je wel tegen een normaal tarief”, zegt Johan Spierings. “De arbeid wordt tegen een eerlijke prijs verricht, ja er zijn subsidiemogelijkheden, maar die staan in verhouding tot de werkprestatie. Daar houden wij als ION ook de vinger aan de pols.” Eigenlijk zijn er dus alleen maar voordelen. “Die komen ook in cijfers tot uitdrukking. Dankzij een groot evenement dat we in oktober vorig jaar hebben georganiseerd hebben nu zeven mensen een baan; een besparing op de uitkering van € 98.000,-.”
ION EN WERKBEDRIJF MOOIE COMBI TOCH.
De oprichting mocht dan een succes zijn, het gaat uiteindelijk om het resultaat. De ION-visie is helder: ‘Het netwerk brengt ondernemers samen die inclusief
‘De leden van het netwerk helpen elkaar, niet alleen op het gebied van het aannemen en begeleiden van mensen uit de doelgroep, maar juist ook zakelijk door het gunnen van opdrachten. ’
ondernemen en zich willen inzetten als ambassadeur van WerkBedrijf Rijk van Nijmegen. Door deze ambassadeurs wordt het netwerk zichtbaar in de regio. Samen kunnen we van elkaar leren en elkaar stimuleren om sociaal te ondernemen. De leden van het netwerk helpen elkaar, niet alleen op het gebied van het aannemen en begeleiden van mensen uit de doelgroep, maar juist ook zakelijk door het gunnen van opdrachten’. Johan Spierings: “We organiseren mix en match bijeenkomsten en op 16 februari vond onze eerste borrel dit jaar plaats bij H400. Samen met VNO-NCW en MKB Nederland organiseerde ION de ‘Dag van de Duizend Voorbeelden’, die in heel Nederland liet zien hoeveel verrijking en verbinding inclusief ondernemen met zich meebrengt. Vanuit de gedachte dat goed voorbeeld goed doet volgen hebben we daar hoge verwachtingen van. En we hebben natuurlijk de tijd mee, duurzaamheid is op alle terreinen hartstikke sexy.” ION wordt gefaciliteerd door het WerkBedrijf, de spil in het web. Werner van der Linden: “Wij stellen een budget beschikbaar en ION legt rekenschap af. Wat kost het, wat levert het op? ION zoekt zelf ook naar financiële mogelijkheden in de vorm van sponsoring. WerkBedrijf biedt vele mogelijkheden, bijvoorbeeld op het gebied van scholing of coaching, subsidie of begeleiding. Daar zit onze toegevoegde waarde voor ondernemers. Onlangs zijn we gestart met de campagne: ‘mooie combi toch.’, waarin we geslaagde samenwerkingen zichtbaar maken. Het is belangrijk om bedrijven kennis te laten maken met de mogelijkheden die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bieden. Dat is niet alleen een maatschappelijk belang, maar ook gewoon keiharde noodzaak, we hebben ze hard nodig.”