Kop Advocaten is toekomstbestendig (en de klant is zeer tevreden): ‘Ons werk draait volledig om de klant’
In januari van dit jaar publiceerde Thomson Reuters het Report on the State of the Legal Market. Alhoewel het om een Amerikaans rapport gaat, met als onderwerp de stand van de advocatuur, zijn de bevindingen eenvoudig naar de Nederlandse situatie te vertalen. De belangrijkste conclusie is dat de snelle verandering van de juridische markt door het merendeel van de advocatenkantoren niet wordt herkend.
Cliënten zijn, vaker dan vroeger, ontevreden over het managen van juridische processen (“waar sta ik met mijn zaak, wat doet mijn advocaat eigenlijk?”), het onduidelijke prijsniveau, de verouderde technologie en vooral het (ontbreken van voldoende en rechtstreeks) contact met de verantwoordelijk advocaat. Roel Kop van Kop Advocaten herkent die veranderingen wel. Sterker nog, de werkwijze van zijn huidige kantoor is er op aangepast. Dat het werkt blijkt uit een recent uitgevoerd klanttevredenheidsonderzoek, waar het kantoor een gemiddelde score haalde van 8,9 (uitgevoerd door Advocaatscore). Roel Kop begon, na een lange carrière als arbeidsrechtadvocaat bij een middelgroot regionaal advocatenkantoor, in 2013 zijn eigen kantoor. Inmiddels heeft het kantoor zich met nog twee advocaten, Marja Mertens en Maida Sahman, versterkt. Daarnaast is Ahmed Achouitar erbij gekomen. Hij wordt binnenkort beëdigd en is daarna dus de vierde advocaat. “Wij zijn gespecialiseerd in arbeidsrecht, meer in het bijzonder in het collectieve en individuele ontslagrecht, voor zowel werkgevers als werknemers. De nadruk in ons werk ligt op elk moment op aandacht voor het individu, op het leveren van individueel maatwerk voor de rechtzoekende. Deskundigheid is geen onderscheidende factor, persoonlijke betrokkenheid en transparante communicatie in begrijpelijke taal zijn dat wel. Veel contactmomenten, zichtbaar plezier in ons werk gecombineerd met aantrekkelijke tarieven of vaste prijsafspraken zorgt voor veel tevreden klanten.”
ADVOCATUUR VERANDERT
Even terug naar het rapport van Thomson Reuters, vertaald naar de Nederlandse situatie. De groei van het aantal advocaten is de laatste jaren afgevlakt, maar het aantal (kleine) kantoren neemt toe. Dat betekent dat het aantal advocaten in een kleine praktijk groeit. Het gaat vaak om nichekantoren, die lid zijn van één van de 29 specialistenverenigingen. De grote en middelgrote kantoren krijgen dus steeds meer concurrentie van kleine kantoren met vergelijkbare expertise. Er zijn nog twee bewegingen merkbaar: advocatenkantoren fuseren steeds vaker, middelgrote kantoren gaan in een poging . zich van concurrenten te onderscheiden samen. Ten slotte kiezen steeds meer bedrijven voor een inhouse juridische afdeling. Werk dat intern kan worden afgehandeld blijft intern, besteden ze werk toch uit, dan doen ze dat tegen degelijke honorarium-afspraken. Deze bewegingen zijn allemaal in gang gezet door de klant. De klant is veranderd, heeft gemakkelijke toegang tot meer kennis en hij hikt tegen de onduidelijke kostenstructuur aan. Als de klant het gevoel heeft dat hij voor standaardwerkzaamheden de hoofdprijs moet betalen, onder andere omdat kantoren nog steeds dezelfde inefficiënte werkwijze hanteren als dertig jaar geleden, dan zal hij op zoek gaan naar alternatieven. Daar halen de nichekantoren hun bestaansrecht vandaan.
EENVOUDIG
“Eigenlijk is het relatief eenvoudig”, vertelt Roel Kop. “Klanten willen in de eerste plaats een oplossing voor hun probleem. Ze willen duidelijkheid vooraf, wat gaan we doen, hoe lang gaat het duren en wat gaat het kosten? Ze willen meegenomen worden in het traject, weten waar ze staan in de hele procedure. Dan is communicatie het sleutelwoord, praten met je klanten, de tijd voor ze nemen, als het nodig is vijf keer uitleggen hoe het juridische traject in Nederland er uit ziet en wat de mogelijkheden zijn. Helderheid, dames en heren, daar gaat het om. Locatie, ranking en grootte van het kantoor zijn daaraan ondergeschikt. De klant wil een goede advocaat die hem helpt en dan zijn ze tevreden.”
TEVREDENHEIDSONDERZOEK
Om een helder beeld te krijgen van de mate waarin het werk van Kop Advocaten wordt gewaardeerd werd een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder een veertigtal at random geselecteerde klanten. De focus lag op betrokkenheid, communicatie, advies en deskundigheid. “We zijn een betrokken kantoor met veel aandacht voor communicatie. Betrokken en deskundig, maar ook toegankelijk, we willen werken tegen aantrekkelijke tarieven in een snelle en persoonlijke werkwijze. Dan is zo’n onderzoek best spannend, maar we willen weten waar we staan.” De uitkomsten van het onderzoek waren meer dan goed. Kop Advocaten scoort gemiddeld een 8,9. Vooral de schriftelijk gedeelde ervaringen laten aan duidelijkheid niets te wensen over. Enkele voorbeelden: ‘Wij procedeerden tegen een buitenlandse werkgever en geduld bleek een schone zaak. Het had heel wat voeten in aarde, de tegenwerking was enorm, maar de standvastigheid van Roel wierp uiteindelijk vruchten af’. ‘De betrokkenheid en deskundigheid van Roel en Marja waren een grote steun in het proces naar een voor beide aanvaardbare ontslagregeling. Er werd echt tijd vrijgemaakt, interesse getoond en geluisterd. Ik beveel ze van harte aan’. ‘Ik heb Kop Advocaten leren kennen als zeer betrokken, professioneel en initiatiefrijk. De communicatie verliep uitermate prettig, met soms een verrassende en creatieve insteek. Ik kan ze dan ook zeker aanbevelen’. ‘We hadden op zeer korte termijn een advocaat nodig in verband met een kwestie met een medewerker. Ze begrepen ons probleem meteen, we kregen het juiste advies en zijn op een adequate manier geholpen. We kregen een zeer schappelijke factuur en ook nu nog is Kop Advocaten oprecht betrokken. Al met al 100% tevreden’. ‘Naast de casussen waarin ze ons professioneel hebben begeleid houden ze ons ook op de hoogte van de nieuwste wetgeving en jurisprudentie. Ze denken actief met de ondernemer mee!’. “Klinkt goed toch? Hun reacties zijn voor ons de motivator om op deze weg door te gaan.”
NIEUWE ONTSLAGREGELS
De wetgever maakt het ondernemers niet gemakkelijk. Roel Kop: “Trad op 1 juli 2015 de Wet Werk en Zekerheid in werking, op 10 oktober 2017 werden in het regeerakkoord plannen aangekondigd om het ontslagrecht voor werkgevers te versoepelen. Er wordt een cumulatiegrond ingevoerd als (extra) te gebruiken grond voor ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Opstapeling van meerdere gronden, die elk op zich niet een voldragen reden tot ontslag zouden kunnen opleveren, kunnen gezamenlijk wel tot het beoogde ontslag leiden. Daarbij blijven de oude ontslaggronden ook nog steeds een belangrijke rol spelen. Je hebt het dan bijvoorbeeld over frequent ziekteverzuim, disfunctioneren, verwijtbaar handelen of nalaten, werkweigering wegens gewetensbezwaren of een verstoorde arbeidsverhouding. Ook aan de werknemer wordt gedacht; wie wordt ontslagen op basis van de cumulatiegrond kan een extra ontslagvergoeding krijgen tot 50% van de vergoeding waar al recht op bestond. De verwachting is dat deze wet op zijn vroegst in 2020 in werking treedt. Dat verwerken we dan in onze correspondentie aan de klant, in onze nieuwsbrieven of we maken er melding van tijdens onze lezingen. Dat vinden we gewoon belangrijk, dat hoort bij het informeren van je klanten, bij de advocatuur nieuwe stijl. De centrale gedachte daarin is dat onze dienstverlening volledig draait om de klant anno 2018. Daar hebben wij onze werkwijze volledig op afgestemd en dat blijkt te werken. Dat wordt gewaardeerd met een gemiddelde van 8,9, dus op naar de 9,5!”