Joost Duin: ‘Zonder koers dobber je maar wat rond’
Joost Duin (Blokland & Duin) over het belang van doelen stellen:
“Als ik eerlijk ben had ik helemaal geen plan om ondernemer te worden, maar ik zag mezelf ook niet in loondienst”, vertelt Joost Duin van Blokland & Duin. Maar wat dan wel, want veel andere smaken zijn er niet. “Ik had al tijdens de middelbare school veel aardigheid in boekhouden en dat is het uiteindelijk ook geworden. “Inmiddels heb ik er na 27 jaar een half leven als ondernemer op zitten en wat mij betreft blijft dat zo nog wel even.”
Joost Duin begon zijn werkzame leven als muzikant. “Je kon me via EPOC boeken als pianist. Daarnaast was ik werkzaam in de horeca en het had er een tijdje alle schijn van dat ik daar mijn carrière zou gaan maken. Ik wilde een eigen zaak, maar dat leek mijn vader niet zo’n briljant idee. Waarom niet verder met boekhouden? Dat vond ik leuk en eerlijk gezegd ging dat ook goed. Ik heb een businessplan geschreven en ging aan de slag. Ik bestelde voor f.150,- drukwerk en kocht een oude computer, dat was de start. Dat businessplan heb ik nog steeds. Gewoon een A4tje met mijn doelstellingen en de manier om die doelen te bereiken met een looptijd van vijf jaar. Zo’n plan maak ik nog steeds, ik stel het natuurlijk wel eens bij, het is niet in beton gegoten, maar ik heb altijd een doel aan de horizon. Dat kan van alles zijn, meer marketing of betere acquisitie, verdere digitalisering, uitbreiding, maar altijd doelgericht. Dat biedt houvast, zouden meer mensen moeten doen.”
Blokland & Duin
De zaken gingen goed, het klantenbestand groeide en binnen de kortste keren was Joost Duin fulltime bezig met zijn administratiekantoor. “Ik wilde groeien en dan vooral door samenwerking. Niet alleen om de groeidoelstellingen te halen, maar ook om te kunnen sparren met een partner. Iemand maakte me attent op Dirk Blokland, we gingen om tafel en we bleken wonderwel bij elkaar te passen. Dezelfde instelling, dezelfde mindset en dezelfde kijk op het vak. We hebben een jaar gebruikt om de samenwerking goed vorm te geven en toen gingen we van start met Blokland, Duin en van Esch in een pand aan de Ubbergseweg in Nijmegen. Van Esch ging later zijn eigen weg en zo ontstond Blokland & Duin. Inmiddels zijn we 27 jaar verder, is Dirk Blokland sinds vijf jaar met pensioen en zitten we met elf medewerkers aan de Wijchenseweg. De zaken gaan nog steeds goed, we groeien met een hecht team van gedreven en nuchtere boekhouders gestaag verder. Je kunt bij ons terecht voor je bedrijfsadministratie, je salarisadministratie, maar ook voor financieel en fiscaal advies. Ook wij kunnen het niet leuker maken, maar we zorgen er wel voor dat je niet voor verrassingen komt te staan en dat je zo min mogelijk belasting betaalt. Uiteraard binnen de mazen van de wet, daar zijn we helder in. Dat doen we voor bedrijven en instellingen, maar bijvoorbeeld ook voor ZZP-ers.”
Visie
Natuurlijk is een goede financiële administratie onmisbaar, het is de basis van alle zakelijke beslissingen. Joost Duin heeft vanaf de start van het bedrijf een eigen kijk op het vak. “Natuurlijk kun je hier uitstekend terecht voor een gedegen financiële verslaglegging, maar we doen graag meer. Boekhouden is in onze visie meer dan terugkijken naar het afgelopen jaar, het gaat ons veel meer om het verhaal achter de cijfers. Wie ben je als ondernemer? Waar wil je met je bedrijf naartoe en hoe denk je dat te realiseren? Op die manier geven we betekenis aan cijfers, kijken we hoe je de financiële kant van je doelstellingen kunt realiseren en geven we dus adviezen op maat. Passend bij jouw plan en je mogelijkheden. Waar valt nog winst te behalen, waar zit de ruimte voor verbetering? Dat advies is eerlijk en objectief. Misschien is het wel verstandig om je plannen bij te stellen, een jaartje te wachten, misschien is versnellen wel een optie. Of je nou een start up bent of een ervaren ondernemer, wij zijn oprecht geïnteresseerd in jou als ondernemer en we willen graag een bijdrage leveren aan het succes van je bedrijf. Vooruitblikken, keuzes maken en bijsturen, daar komt het op neer en dat zien we als een belangrijke meerwaarde voor onze klanten. Daarin zijn we echt onderscheidend.”
Meerwaarde
“Een advies kan alleen maar hout snijden wanneer we de ondernemer en zijn bedrijf van haver tot gort kennen”, vertelt Joost. “Ook de ondernemer als persoon, hoe hij in het leven staat, welke dingen voor hem belangrijk zijn en hoe hij invulling geeft aan de balans tussen werk en privé, want ook dat is belangrijk. Als een ondernemer daar prijs op stelt geven we hem gevraagd en ongevraagd advies, proberen we hem te inspireren en maken we ook helder welk type ondernemer hij eigenlijk is. Daar zitten namelijk grote verschillen, want elke ondernemer is anders en elk bedrijf heeft zijn eigen kernwaarden. De ondernemer ontwikkelt zijn bedrijf met die waarden in zijn achterhoofd. Ik gebruik vaak het voorbeeld van de grote automerken. Volvo concentreert zich op veiligheid en degelijkheid, Dacia is basaal maar goedkoop, Skoda biedt veel waarde voor weinig geld, Alfa is snel en mooi. Dat zijn hun kernwaarden en die zijn vast verankerd in alles wat ze doen. Langs die lijnen zoeken die bedrijven naar hun eigen klantenkring. Dat geldt in principe voor elk bedrijf, groot of klein. Daarvan maken we ondernemers bewust. Intuïtief weten ze het vaak wel, maar het is goed als dat een keer helder wordt benoemd. Ook dat is onze rol, dat vinden we leuk, dat zit al meer dan een kwart eeuw in ons DNA en dat is onze meerwaarde.”
Stadspartij
Een schip zonder einddoel dobbert maar een beetje rond, pas als je weet waar je naartoe wilt kun je een strakke koers uitzetten. “Dat is precies wat wij binnen Blokland & Duin doen. Koers bepalen en koers houden. Dat geldt voor veel zaken in het leven. Ik ben sinds vier jaar voorzitter van de Stadspartij Nijmegen. Bij mijn aantreden heb ik meteen helder gemaakt dat er een plan moest komen, dat we structuur moesten aanbrengen in onze doelstellingen. Samen met alle direct betrokkenen hebben we daar hard aan gewerkt. Ons doel: verdubbeling van het aantal raadszetels bij de volgende verkiezingen. Daar is een plan voor gemaakt, we hebben een weloverwogen kandidatenlijst samengesteld, veel goede lijstvolgers met grote netwerken aan ons verbonden en zie, het heeft gewerkt, we zijn meer dan verdubbeld. Ons volgende doel: opnieuw verdubbelen. Doel formuleren, plan maken, plan uitvoeren en eventueel al doende bijstellen, gevolg: het doel wordt behaald.”
Spannende tijden
Energiecrisis, inflatie, personeelstekort, loonsverhogingen, oorlog in Oekraïne, het zijn spannende tijden. “Dat ga ik zeker niet ontkennen en behoorlijk wat bedrijven komen voor nieuwe uitdagingen te staan. Maar is dat niet van alle tijden? En komt het merendeel van die bedrijven toch door zo’n zware tijd heen? Waarom? Omdat de meeste ondernemers in staat zijn op tijd de bakens te verzetten. En omdat ze niet reageren op elke ‘kenner’, die met een onwaarschijnlijke voorspelling de kranten haalt. Natuurlijk is het een spannende tijd, maar veel van wat er wordt rondgebazuind is niet reëel. Ondernemers die met gezond verstand naar de ontwikkelingen kijken, die niet blind elke mening volgen, die weten waar hun verdienmodellen zitten, die in staat zijn zich aan te passen en de nodige veranderingen door te voeren, overleven ook deze crisis. Oké, misschien zul je je plannen moeten aanpassen, maar dat is nog niet het einde der tijden. Ja, de energieprijs is onverantwoord hoog, ja de inflatie is enorm, maar hoe is dat volgend jaar? Kijk naar corona, een ongekende pandemie. Eigenlijk hebben we het met z’n allen goed gedaan. De overheid reageerde adequaat, bedrijven konden hun personeel betalen, het vertrouwen bleef groot, we klapten voor de zorg en de economie leed nauwelijks pijn. We moeten wel leren van de ervaringen die we opdeden. Blijkbaar zijn we doorgeschoten in het vertrouwen in de marktwerking. Zaken als de zorg, het OV en de energievoorzieningen moeten terug in overheidshanden. We hadden hoge verwachtingen van die marktwerking, onterecht, dus corrigeren graag.”
Tevreden klanten
De werkwijze van Blokland & Duin leidt tot tevreden klanten. Joost Duin: “Dat is zo, maar het klinkt nooit zo geloofwaardig wanneer je dat over jezelf beweert. Kijk daarom naar onze reviews op bloklandduin.nl, dat vind ik overtuigender. Nog beter, kom een keer langs voor een kop koffie, of mail voor een eerste kennismaking met joost@bloklandduin.nl, dan komt de rest vanzelf.”