L&D Fabriek: ‘Over de kunst van het leren’
L&D Fabriek maakt vliegende start:
“Leren kan altijd en overal, het gebeurt elke dag, het is zelfs onmogelijk om niet te leren. Maar leren is ook iets persoonlijks, elk mens heeft voorkeuren, vindt de ene leervorm verschrikkelijk en werkt zich fluitend door de andere. Leren gaat soms vanzelf, soms is het best hard werken en daar helpen wij bij.” Aan het woord zijn learning development specialist Marjolein van de Ven en visual learning designer Siem Hillekens. Samen sturen ze een team aan van twaalf medewerkers van de L&D Fabriek (L&D staat voor learning & development), sinds kort gevestigd aan de St. Annastraat 299 in Nijmegen.
De L&D Fabriek is jong, maar niet nieuw. Het bedrijf is de verzelfstandiging van de L&D afdeling van Kompas Veiligheidsgroep van Ronald Vink en Judith Peters. Die afdeling heeft de laatste jaren, mede door corona, een grote vlucht genomen. Kompas Veiligheidsgroep heeft zich sinds 2006 ontwikkeld tot een CEDEO-erkend gerenommeerd landelijk opererend en breed opleidingsinstituut op het gebied van veiligheid. Digitale leeroplossingen gingen in combinatie met praktijkcursussen een steeds grotere rol spelen, leren werd leuker en eenvoudiger. En de verantwoordelijke L&D afdeling groter. Zo groot dat het team sinds enige tijd op eigen benen staat.
Verzelfstandiging
Corona zorgde voor een versnelling. “Toen de praktijkcursussen stil kwamen te liggen werd digitaal leren voor ons nog belangrijker”, vertellen Marjolein en Siem. “We ontwikkelden nieuwe online leeroplossingen. We maakten bijvoorbeeld in onze professionele foto- en videostudio zelf onze instructievideo’s. We ontwikkelden steeds vaker leeroplossingen op maat voor verschillende groepen cursisten. Leren is namelijk steeds meer een persoonlijk proces, waarin de digitale wereld een enorme rol kan spelen. Learning & development specialisten vertaalden de inhoud van deskundigen naar leercontent, multimedia designers gaven vorm aan wat zij bedachten. Zo groeide onze L&D afdeling. Zo doorstond Kompas niet alleen corona, we hebben tijdens de lockdowns grote stappen gezet naar nieuwe leeroplossingen. L&D werd groter en groter, bediende steeds vaker niet alleen Kompas, maar ook andere klanten die vragen hadden op het gebied van digitale leeroplossingen. Dan is verzelfstandiging de volgende logische stap.”
De start van de L&D Fabriek
Het management van de L&D Fabriek wordt gevormd door learning development specialist Marjolein van de Ven en visual learning designer Siem Hillekens. Marjolein maakte tijdens een open dag aan de HAN kennis met Opleidingskunde, later Learning & Development in Organisations. “Met L&D draag je bij aan de ontwikkeling van mens en organisatie. Je weet welke leeroplossingen passend zijn en geeft advies over leren en ontwikkelen. Dit vak maakt een razendsnelle ontwikkeling door. Het perspectief van de lerende wordt steeds meer bepalend, want in principe kan iedereen leren. Het gaat alleen om de manier waarop en die is vaak voor iedereen anders. Bovendien is helder dat leren niet langer het exclusieve domein is van scholen. Je leert overal, steeds meer in je eigen omgeving en op een voor jou passende locatie of moment, zoals online op een mobiel apparaat of in de praktijk. Nog tijdens mijn studie ging ik aan de slag bij Kompas Veiligheidsgroep om aan die visie inhoud te geven. Na drie jaar vond ik het tijd om mijn blik te verruimen.” Hoe werkt leren voor een andere doelgroep? “Ik ervoer als Learning & Development specialist dat ik de inhoud van een leeroplossing niet zelf hoef te begrijpen. Het gaat om samenwerken en een leerinhoud schrijven waarmee anderen kunnen leren. Omdat ik de diversiteit in leeroplossingen miste, ben ik na een jaar terug gekomen bij Kompas.” In het leven van Siem Hillekens stond sport altijd centraal. Hij volgde de jeugdopleiding bij een voetbalclub, maar kwam tot het besef dat doorbreken lastig zou worden. Hij studeerde korte tijd fysiotherapie en vertrok vervolgens voor tweeëneenhalf jaar naar Australië. “Terug in Nederland stond ik op een kruispunt. Wat nu? Daar was ik eigenlijk toch wel snel uit. De interesse voor films en video liepen als een rode draad door mijn leven. Ik volgde de opleiding communicatie en multimediadesign en ging aan de slag als ZZP-er. Drie jaar geleden kwam ik bij Kompas terecht, net in een periode dat het bedrijf de stap naar blended learning maakte.”
Leeroplossingen
Iedereen leert anders en daar ontwikkelt de L&D Fabriek verschillende leeroplossingen voor. “Voor sommige cursisten is leren in de praktijk de heilige graal, wanneer je dat combineert met e-learning maak je de lesstof ook digitaal beschikbaar en wordt leren onafhankelijk van tijd en plaats. Dat noemen we blended learning. Wij maken een goede mix tussen de onmisbare praktijk en digitale leervormen, waarbij wij de leerinhoud ondersteunen met media. Door ons L&D-team konden we deze verschillende leervormen zelf vorm geven. Zo hebben we in de afgelopen periode nieuwe leeroplossingen ontwikkeld. Een interactieve video bijvoorbeeld, waarin de lerende de regie heeft. Eigen keuzes beïnvloeden het vervolg van de video en de lerende bepaalt dus wat er gebeurt. Dit zorgt voor een grote betrokkenheid. Of een 360 graden video, waarmee je de omgeving kunt bekijken vanuit het perspectief van een persoon. Heel laagdrempelig. Wij hebben ervaren dat beeld meer zegt dan duizend woorden. Dat komt omdat mensen visueel zijn ingesteld. Een leeroplossing met multimedia is aantrekkelijk om naar te kijken. Er ontstaat een emotionele reactie, waarmee je zorgt voor herkenbaarheid. Zo brengen wij een boodschap met leerinhoud veel effectiever over. Met visual learning – (interactieve) foto en video, infographics of animaties – maken we de leerervaring compleet en dat gaat verder dan de keuze voor een enkel leerproduct. Leren wordt plezierig en een uitdaging. Met een leuke en effectieve leerervaring maken wij impact en creëren we een ‘aha-moment’ bij onze gebruikers. Wij bieden sprankelende leeroplossingen aan op een persoonlijke manier. Dan wordt leren leuk, dan is het geen ‘moeten’ en behaal je leerdoelen.”
Zelfstandig
De L&D afdeling groeide door de bundeling van learning & development specialisten en multimedia designers van twee naar nu twaalf medewerkers. “De nadruk lag in eerste instantie op de vragen die Kompas had. Hoe konden wij hun cursusaanbod optimaliseren, met de nadruk op beleving van een cursist. Wij maken leeroplossingen leuk en door ze persoonlijk te maken ook geschikt voor een brede groep cursisten. Cursisten kiezen namelijk de leervorm waar ze zichzelf het prettigst bij voelen. Uitgangspunt is altijd het vooraf geformuleerde leerdoel, maar de leerinhoud wordt bepaald door de organisatie waar we voor werken”, vertellen Marjolein en Siem. “Wie zijn onze cursisten, waar slaan ze op aan, welke werkvormen vinden ze interessant en hoe kunnen we hen stimuleren om als vanzelf te leren? De klanten van Kompas waren verrast door de vorm die wij aan het leerproces konden geven. Konden we dat ook niet voor hen doen? Natuurlijk met andere leerdoelen en leerinhoud. Dat zijn we gaan doen en dat slaat aan, onze opdrachtportefeuille is goed gevuld en naarmate de bekendheid van onze dienstverlening groeit, neemt ook het aantal klanten toe. Want één ding is helder, alle bedrijven hebben ongeacht hun activiteiten een leerbehoefte. Hoe ze die invullen is voor een belangrijk deel bepalend voor hun succes. Bovendien hebben bedrijven, die hun medewerkers alle kansen geven zichzelf voortdurend te ontwikkelen, een grote voorsprong op de arbeidsmarkt.”
Verhuizing
Ook binnen Kompas is de vraag naar het verbeteren van het cursusaanbod nog steeds aanwezig. Siem Hillekens: “Wij kijken bijvoorbeeld hoe we onze BHV cursussen branchegericht kunnen invullen, want de veiligheidsproblemen kunnen per bedrijf of bedrijfstak behoorlijk verschillen. Als Kompas BHV cursussen per bedrijf of branche op maat kan aanbieden houden we onze opleidingsvoorsprong vast. Dat het werkt blijkt uit het feit dat we zien dat de markt ons volgt. We hebben grote verwachtingen van dit concept, vooral ook omdat het zo breed inzetbaar is. In feite kunnen we met elke leervraag aan de slag, het gaat namelijk niet om de inhoud, maar om het leertraject.” Met het succes en de daarop volgende groei van L&D ontstond de behoefte aan verzelfstandiging. Ronald Vink: “Bovendien werd het wat krap op ons kantoor. De L&D Fabriek heeft sinds enkele maanden een eigen adres en een eigen gezicht. De backoffice wordt vooralsnog verzorgd door Kompas, maar voor de rest moeten ze hun eigen broek ophouden en dat gaat uitstekend.” Marjolein van de Ven: “Als L&D Fabriek worden wij blij van frisse ideeën en nieuwe technieken. Het succes van een bedrijf staat of valt met de kwaliteit van onze medewerkers en hun creativiteit. Wij geloven in de kracht van samenwerken in een prettige werksfeer. Dan kun je unieke leeroplossingen ontwikkelen, waarmee je écht wat leert.”