‘Complete ontzorging vormt de stabiele basis onder ons bedrijf’
Joost en Mireille (Kees van Gent Banden en Wielen) verhuisd naar de overkant
Joost Krowinkel en Mireille van Gent van Kees van Gent Banden en Wielen in Wijchen geloven in doelen stellen en een strakke planning. Toen ze in december 2019 besloten te verhuizen naar een pand schuin tegenover hun toenmalige locatie pakten ze de zaken snel en strak aan. Uiterlijk 1 april 2020 moest de nieuwe locatie een grote opknapbeurt hebben ondergaan en de verhuizing achter de rug zijn. Dan heb je het wel over 7.000 bandensets, dus 28.000 banden, bruggen, heel veel wielen en natuurlijk de rest van de inventaris. Tegelijkertijd moest er ook privé worden verhuisd. Een hele klus, zeker wanneer je bedenkt dat in de hoofden van Joost en Mireille eigenlijk een andere opleverdatum rondspookte, namelijk 1 maart 2020. Dan zouden ze mooi op tijd zijn voor de wisseling van winter- naar zomerbanden. Het lukte. En toen kwam Covid-19.
“Het is niet alleen gelukt’, vertelt Joost. “Het heeft ons meer gebracht dan alleen een andere locatie. We hebben in ons bedrijf altijd open gecommuniceerd en dus vonden we het normaal om eind december tijdens het eindejaarsdiner met medewerkers en hun partners onze plannen op tafel te leggen. We hebben ze om hulp gevraagd, want die verhuizing zou alleen lukken met de meer dan volledige inzet van iedereen. En die inzet hebben we gehad, onze mensen waren top gemotiveerd. Wij zorgden om 17.15 uur voor warme maaltijden en om 18.00 uur gingen we dan weer aan de slag. Die overuren zijn uiteraard betaald, maar het gaat om meer dan geld, het gaat om betrokkenheid bij het bedrijf, je volledig inzetten als het nodig is. Bovendien heb je tijdens het eten tijd voor andere gesprekken met je mensen, ook dat was een echte verrijking. Er kwam hulp van allerlei kanten, vrienden en bekenden boden hand- en spandiensten aan en mensen van wie ik het misschien niet meteen had verwacht doken plotseling in hun werkkleren op om te helpen. Dat is onverwachte meerwaarde aan zo’n project, de neuzen dezelfde kant op en de rug rechten. Gaan met die banaan. Daarom konden we op 1 maart inderdaad open.”
Focussen
Joost en Mireille houden van vijfjarenplanningen. “Toen we de zaak rond Pasen in 2015 overnamen hadden we ons twee doelen gesteld: het bandenhotel vergroten – toen nog 2.300 sets – en toewerken naar de top 5 van bandenservicebedrijven in Nederland. Beide zijn gelukt. We zitten momenteel op zo’n 7.000 sets en we behoren tot de beste bedrijven in banden en wielen. Daarvoor heb je een aantal dingen nodig. Het begint met passie en kennis. Als je passie hebt voor je vak en je kennis inzet ten behoeve van klanten en medewerkers in een uitstraling waar je jezelf goed bij voelt, komt die groei vanzelf. In de afgelopen vijf jaar hebben we ook uitvoerig naar het proces gekeken. Het handmatige werk moest er uit, het bandenhotel werd volledig geautomatiseerd, nieuwe software, alles automatisch scannen, zodat je je sets ook snel weet terug te vinden. Door de investeringen in digitalisering konden we plotseling beter en sneller werken. We hebben ook diensten afgestoten. We deden geen APK’s meer en ook de verhuur van sneeuwkettingen werd gestopt. Ons devies was focussen op de dingen waar je goed in bent. Geen tijd verknoeien aan zaken die je middelmatig uitvoert, wel de volle aandacht op zaken waarin je je kunt onderscheiden. Niet proberen van een 5 een 6 te maken, zorgen dat je van een 8 een 9 maakt. Dat deden we onder andere door onze kennis in te zetten. Je vindt op het web heel veel informatie over banden, maar die info is nooit gepersonaliseerd. De bandenkeuze heeft alles te maken met persoonlijk rijgedrag en het weggedrag van de auto en dat is voor iedereen anders. Met andere woorden: je krijgt persoonlijk advies, we helpen je bij de keuze voor banden die bij jou passen. Dat werkt en dat valt op.”
Industriële uitstraling
In 2019 stonden Joost en Mireille voor een keuze. Joost: “Het pand was te klein, we konden er onze banden niet langer meer kwijt, we hadden al duizenden sets ondergebracht op onze nieuwe locatie, hemelsbreed zo’n 100 meter van de oude locatie. Dus werd verhuizen noodzaak. We raakten in gesprek met de eigenaren, de familie Van Schaijk, en die werkten van harte mee. Ze hadden toch geen plannen met dat pand en het moest nodig worden opgeknapt. Dat hebben wij in samenspraak voor onze rekening genomen. Op 16 december hebben we de knoop doorgehakt en konden we aan de slag. Aan de buitenzijde hebben we het hele pand zwart gespoten, dat ziet er gelikt uit, zodat we goed opvallen. Het pand ligt pal aan de rotonde, dus het is een prachtige zichtlocatie. Binnen hebben we de rauwe industriële uitstraling zoveel mogelijk in stand gehouden. Dat past bij wat Mireille en ik mooi vinden. Het bandenhotel ligt pal naast de werkplaats, maar is wel gescheiden. De klant heeft zo niet de indruk dat hij een magazijn inloopt. Hij loopt de werkplaats binnen, hij heeft altijd zicht op de werkzaamheden van de monteurs, er is een mooie en overzichtelijke receptie en met onze tuinkas hebben we een gezellige ruimte ingericht waarin de klant op zijn gemak op zijn auto kan wachten. Op dit moment zijn we nog druk doende met de laatste dingen, het wordt nog mooier. We hebben ook al ideeën over een nieuwe naam: TYRE KING. Die gaan we langzaam introduceren, naast onze oude en bekende naam Kees van Gent Banden en Wielen.”
Structuur
Joost en Mireille wilden meer structuur aanbrengen in de werkzaamheden. “Als je weet op welk moment een klant voor je deur staat kun je het werk voorbereiden: zorgen dat er nieuwe banden zijn besteld en klaar staan of de wisselset uit het bandenhotel halen. Dan verloopt het werk snel en gestructureerd. Dat is ook prettig voor de medewerkers, je voorkomt chaos in je werkplaats. Dat was wel even een dingetje, want veel klanten waren gewend onverwacht langs te komen als ze even een uurtje tijd hadden. Dat onverwachte moest er uit, daar hebben we echt op gehamerd. Toen de klant eenmaal door had dat het ook in zijn voordeel was ging het snel, nu weten ze niet meer beter.”
Ook het assortiment velgen is de laatste jaren enorm uitgebreid, tot en met de exclusieve modellen van Vossen Wheels, Vorsteiner-, MAK- en GMP-velgen. “De klant kan zijn auto op die manier naar zijn eigen wensen customizen. Die vraag wordt steeds groter, niet alleen voor particulieren, maar ook voor bedrijfswagens en voor ZZP’ers. We zijn ook het juiste adres voor uitlijnen, eigenlijk voor alles wat met banden en wielen heeft te maken. We zijn de specialisten met hart voor hun vak en de klant merkt dat. Dan wordt vanzelf de gunfactor groter. Daarom hebben we niet alleen veel zakelijke klanten, maar ook meer dan 1.000 particuliere klanten.”
Covid-19
De verhuizing was net drie dagen afgerond toen de maatregelen rond Covid-19 bekend werden gemaakt. “Dat was een geluk, een week later hadden we niet meer kunnen verhuizen. Ons bedrijf is gemakkelijk op de RIVM-richtlijnen in te richten. We houden afstand, klanten komen op afspraak, onze bruggen staan ver genoeg uit elkaar, we hebben nu ook buiten een leuke locatie voor klanten die even willen wachten gebouwd, kortom onze bedrijfsvoering wordt niet hard geraakt. Natuurlijk waren er klanten die hun afspraak wilden uitstellen, maar dat is geen probleem. We hebben de winter-zomerwissel zonder problemen kunnen doorvoeren en ook nu loopt alles gewoon door.” Joost en Mireille verwachten wel dat er de komende jaren in hun branche het nodige zal veranderen. “Door de opkomst van elektrische auto’s zullen de service-afdelingen van dealers minder werk krijgen. Dan bestaat de kans dat ze bandenservice weer in hun reguliere onderhoud gaan opnemen. Daarom is het voor ons zaak dat we ons nog meer onderscheiden in service en kwaliteit. Complete ontzorging, persoonlijke adviestrajecten en dienstverlening op afspraak. Dat vormt dan samen de stabiele basis onder ons bedrijf. Verder verwachten we verdere groei in aantallen sets, niet alleen particulier, we gaan ook voor groei onder dealerbedrijven. Als een dealer bijtijds belt kan hij nog dezelfde dag over de benodigde set beschikken. Die service bieden we, flexibiliteit is onze kracht. En gaat er een keer iets fout, dan lossen we het op. Dan gaan we achteraf wel kijken wat waar fout is gegaan. Het is onze taak ervoor te zorgen dat de klant van de dealer tevreden is, want dan is die dealer ook tevreden over ons. Zo bouw je aan een sterke klantrelatie.” Wat de coronacrisis verder nog gaat brengen is onbekend. “Maar daar gaat geheid een keer een einde aan komen. Op dit moment houden we ons aan de RIVM-voorschriften en bedienen we gewoon onze klanten. We houden de gewenste afstanden aan en voor de rest doen we gewoon ons werk. En verder gewoon hard werken, dan komt het uiteindelijk allemaal goed.”