Daniëlle van Loon: ‘We hebben echt veel veranderd’
Eetcafé Jan Klaassen heet nu Bistro van Loon
Daniëlle van Loon is er helder over: “Die naamsverandering van Eetcafé Jan Klaassen naar Bistro van Loon stond eigenlijk al twee jaar op de planning, maar door corona kwam het er niet van. We merken dat het ons goed doet, want niet alleen de naam is veranderd, ook het interieur en de menukaart. Mooiere producten, luxere gerechten, we hebben het imago van een eetcafé van ons afgeschud.”
Dat Daniëlle van Loon kok zou worden stond niet vast, het kwam toevallig op haar pad. Ze volgde vanuit haar opleiding een stage bij restaurant Het Savarijn. “Daar stelde iemand de vraag of kok niet wat voor mij was. Nooit over nagedacht, maar het leek me wel wat. Tijdens mijn opleiding begon ik als leerling bij Chalet Brakkenstein, met leermeester Jurgen Eikholt in een echt klassieke Franse keuken. Ik heb er veel geleerd. Daarna volgde de volgende leerschool, vijf jaar De Grut. Vervolgens heb ik gewerkt bij het Veerhuis in Oeffelt en ten slotte elf jaar bij Tante Koosje. Daar begon ik als souschef, na twee maanden werd ik chefkok en daar leerde ik om leiding te geven. Ik heb dus een heel traject afgelegd, de nodige kilometers in de benen. Ik woonde in de wijk Hazenkamp, een paar deuren verder dan Eetcafé Jan Klaassen. Toen de eigenaar vroeg of ik zijn bedrijf wilde overnemen vond ik dat ik daar inmiddels wel aan toe was. Vier maanden later was de zaak beklonken, dat was in 2013.”
Gasten
Daniëlle startte in 2013 met wat ze aantrof. “Ik stapte in een restaurant met vooral lokale clientèle. Veel mensen uit de wijk, die gewend waren aan de sfeer en de kaart van Jan Klaassen. Veel gezinnen en daar was ons restaurant ook op aangepast, speeltuintje buiten, kindermenuutjes, je kent het wel. Ik nam een nieuwe kok aan en ging zelf bedienen, omdat ik meer gastencontact wilde. Wat er op het bord komt moet kloppen, maar het feestje wordt voor de gast ook in de bediening gemaakt. De sfeer, de omgang met je gasten, de controle over wat er op elk moment in de zaak gebeurt, de ambiance, alles moet goed zijn. In 2017 hebben we het restaurant opgefrist, lichtere kleuren, andere verlichting, de sfeer gewoon wat meer naar mijn hand gezet.”
Mooi team
De jaren kwamen en gingen en het werk ging gestaag door, tot corona zich aandiende. “Dat was ook voor ons een klap, drie lockdowns, afhaalmenu’s en een kleinere kaart. Zo kwamen we er doorheen. De dag voor alles dicht ging nam de kok ontslag, de rest van het team hebben we redelijk bij elkaar kunnen houden. Stephanie van Sonderen kwam als nieuwe chefkok en Joost Moerbeek als kok. We staan tegenwoordig afwisselend achter het fornuis. Ik kook nu dus zelf ook weer, dat wissel ik af met bedienen. Jeffrey van Bronswijk is als bedrijfsleider ons team komen versterken. We hebben nu een hecht team, met een redelijke balans tussen werk en privé. Dat is tegenwoordig een vereiste en ikzelf ben er ook blij mee. Tevreden medewerkers maken het werk plezieriger en dat levert blije gasten op.”
Bistro van Loon
Daniëlle liep tijdens corona al met het idee rond de naam van het restaurant te veranderen. “Ik wilde van het eetcafé-imago af en daarom vond ik het een goed idee om mijn eigen naam aan het restaurant te verbinden. Eetcafé werd bistro, want een bistro biedt toch wat meer mogelijkheden om met mooiere producten te werken. Dat merk je aan onze kaart: oesters, een halve kreeft, steak tartaar, gekonfijte eendenbout, tarte tatin van emmentaler en rode ui of een lamsstoof. We werken natuurlijk met dagverse producten en we houden onze uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding overeind. Het duurste gerecht is €27,50.” Niet alleen de naam, het logo en de website zijn aangepast, ook het interieur kwam weer aan de beurt. “Het ziet er allemaal net weer wat leuker en strakker uit. We hebben binnen 70 couverts, op ons grote terras zal straks – als het speeltuintje is verdwenen – plaats zijn voor hetzelfde aantal gasten. We serveren alleen diner, maar voor groepen vanaf tien personen gaan we ook open voor de lunch.”
Social media
Het voelt goed in Bistro van Loon. “Dat is prettig om te horen, we doen er elke dag onze uiterste best voor. We hebben nog steeds veel vaste gasten, veel mensen uit de buurt, maar ook voor onze nieuwe gasten. We hebben een professional ingeschakeld die onze social media bewaakt, want we merken dat die belangrijk zijn. Als gasten dan eenmaal binnen zijn is het aan ons om ze een plezierige avond te bezorgen. Dat kan bijvoorbeeld een snelle maaltijd voor een wedstrijd van NEC zijn, maar ook een avondvullend programma. Alles naar wensen van de gast, gastvrij, met bezieling en passie, daar staan we voor.”