Succes is de combi van visie en actie
Op 26 september trad ANAC Carwash in de RAI in Amsterdam toe tot de Car Wash Hall of Fame, een initiatief van de International Carwash Association (ICA). “Een grote eer, vooral omdat de in Amerika opgerichte ICA de overkoepelende organisatie is met wereldwijd meer dan 15.000 leden in 24 landen. Dat geeft enorm gewicht aan de toekenning, we zijn er dan ook heel blij mee.” Dat is voor de gebroeders René en Lex Peters overigens geen reden om op hun lauweren te rusten. Ze hebben onlangs in het Belgische Wilrijk op een grondstuk van 9.000 m2 een oude Jaguarvestiging overgenomen. Daar zal binnenkort de Belgische hoofdvestiging van ANAC verschijnen. Een verhaal over het succes, de drive en de visie van de familie Peters.
ANAC is in Nijmegen opgericht door de vader van René en Lex Peters. Hij startte in 1940 een zaad- en meelhandel, er kwamen in 1965 een garage en benzinepompen bij. In 1985 namen zijn zoons Ton, René en Lex het bedrijf over. De heren waren niet alleen technisch geschoold, maar ook zeer ondernemend. “We zijn gestart met autowassen in doe-het-zelf boxen, dat moest slimmer kunnen. We bezochten state of the art wasstraten in Amerika, want dat is uiteindelijk de bakermat van de carwashindustrie, pikten de beste ideeën op, kochten een machine en ontwikkelden die vanuit Nijmegen verder tot we er helemaal tevreden over waren. Dan praat je niet alleen over techniek, maar vooral over procesoptimalisatie en klantbeleving in een industriële aanpak. In de stappen die we hebben gezet en nog steeds zetten speelt intuïtie een grote rol. Voelt iets niet goed, dan doen we het niet, zo simpel ligt het. Alles wat we doen moet voor klanten en medewerkers goed voelen. De keuze is altijd ja of nee. Nee is vaak een goed keuze, maar met ja krijg je het meeste gedaan. We pellen de ui, bekijken een probleem of kans van alle kanten en beslissen. De truc is de goede combinatie te vinden van visie en actie, want visie zonder actie is dagdromen en actie zonder visie is een nachtmerrie. Wij nemen een beslissing, maken een plan en gaan er dan vol voor. Zo simpel is het.”
SERIEUZE GESPREKSPARTNER
Op dit moment bestaat de ANAC Groep uit dertien autowasbedrijven in Nederland en België, drie benzinestations, een indoor kartbaan en een self storage. De gebroeders Peters zoeken naar kansen en gaan aan de slag, altijd volgens hun adagium: dream it, design it and build it. De nieuw te ontwikkelen vestiging in Wilrijk ligt aan de A12 van Antwerpen naar Brussel. Daar staat straks het Belgische hoofdkantoor, vergelijkbaar met de vestiging in Nijmegen. “We willen laten zien dat carwash een serieuze bedrijfstak is, meer dan de papa en mama bedrijven die België gewend is. Dat maakt ons bijvoorbeeld tot een serieuze gesprekspartner voor Belgische overheden, maar het zorgt er ook voor dat de beste mensen voor ons willen werken. We pakken alles grootschalig aan en dat ons concept ook in België werkt blijkt uit het feit dat we overal worden gekopieerd. Dat zien we niet als een probleem, maar als een compliment.”
EFFICIENCYSLAG
Op 14 augustus 2011 overleed Ton Peters en dat was een gevoelige slag voor de mensen van ANAC en ook een moment van bezinning voor René en Lex. “De plannen voor de herontwikkeling van ANAC Nijmegen tot hoofdkantoor lagen er al. We hebben toen een grote efficiencyslag gemaakt, niet alleen een prachtige interieurbaan met alles erop en eraan gebouwd, maar vooral ook gewerkt aan de organisatie van ons bedrijf. In Nijmegen zit het zenuwcentrum, daar wordt niet alleen de dagelijkse operatie gevolgd, maar ontstaan ook de plannen voor uitbouw van de organisatie. De administratie veranderde toen van verslaglegging van het verleden in een instrument dat het ons nog beter mogelijk maakt te sturen op de toekomst. Dat is nu hét middel dat ons ondersteunt in de besluitvorming. Sturen op getallen is essentieel, prognoses maken en controleren of ze kloppen. Dat is voor ons de ruggengraat van ons bedrijf. Je weet eigenlijk in grote lijnen op voorhand al wat je moet doen om je investeringen te laten renderen.”
ROLTRAP
Een bedrijf ontwikkelen is een combinatie van opbouwen en stabiliseren, bouwen en fine tuning. Verder ontwikkelen is een must, wat vandaag helemaal top is, is morgen normaal en volgende week achterhaald. “Wij zien een bedrijf als een roltrap die naar beneden loopt. Als je stil blijft staan sta je na verloop van tijd onderaan. Je moet stappen omhoog blijven maken. Dat kan alleen als je je met juiste mensen omringt, die elke behoefte die het bedrijf heeft aan kunnen sturen. Mensen met ideeën, die vanuit hun eigen verantwoordelijkheid een belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van het bedrijf. Mensen die de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen, die binnen een afgesproken bandbreedte kunnen beslissen. Zo hebben we ook de organisatiestructuur veranderd. Voorheen had elke vestiging een vestigingsmanager, nu werken we met een teammanager en zijn assistenten, die samen verantwoordelijk zijn voor veel meer vestigingen en een grotere beslissingsbevoegdheid hebben. Mensen hebben van nature een hekel aan opdrachten, het is veel prettiger een verantwoordelijkheid te krijgen en deze ook waar te maken. Het is in onze optiek veel slimmer om medewerkers zelf na te laten denken over oplossingen voor uitdagingen die ze elke dag tegenkomen. Dat zorgt voor een fijne werksfeer, waarin iedereen zijn steentje bijdraagt, maar ook gewend is rekening met elkaar te houden.”
PROCESOPTIMALISATIE
Procesoptimalisatie heeft in de ontwikkeling van ANAC altijd een grote rol gespeeld. “Dat begon bij machines, de techniek aanpassen, maar vooral ook rekening houden met wat de klant wil. In het begin kenden klanten het fenomeen autowasstraat nog niet. Al vrij snel hadden klanten door dat het veel slimmer is om door onze wasstraat te rijden dan op zaterdagmiddag je auto thuis op de oprit zelf te wassen. Dan moet dat wel een positieve ervaring opleveren. Daarvoor moet de carwash veilig en uitstekend functioneren, de klantbeleving is van het allergrootste belang. Dat lukte, klanten gingen het steeds meer waarderen, we gingen meer en beter auto’s wassen, er kwamen nieuwe vestigingen, we dachten langer na over rijroutes, gratis stofzuigen, alles om de klant naar de vestiging te krijgen. De nieuwste ontwikkeling is de interieurbaan, waar we in ongeveer tien minuten een auto ook van binnen reinigen. Dat is een aparte tak van sport, omdat je dan in het privédomein van de klant werkt. Dus transparant en overzichtelijk, in een mooie omgeving, waarbij koffie gratis is en de klant uiteindelijk heel tevreden weer naar huis vertrekt.” De interieurstraat is arbeidsintensief, dus kent een ander verdienmodel dan de wasstraat. “Dat klopt, maar het is wel een belangrijke toevoeging aan de complete service die we willen bieden. Je betaalt er bijvoorbeeld niet voor de koffie, onze wc’s en wifi zijn overal in onze bedrijven gratis toegankelijk en we zorgen voor een infrastructuur waarin ook vrouwen zich veilig en op hun gemak voelen. Dat hoort bij het totale concept, aandacht voor de klant, waar voor je geld, de verzekering dat je op de beste plek bent om je auto van binnen en buiten te laten wassen en in die mix trekken we klanten. Daar heb je overigens wel een bepaalde omvang voor nodig. Wij geloven in grote wasstraten, liever wat minder vestigingen, maar dan wel beter en mooier. Bovendien hebben we die omvang nodig om efficiënt te kunnen werken.”
DE TOEKOMST
Alles is in beweging, ook in de wereld van de ANAC Groep. Elektrische auto’s zullen de verbrandingsmotor voor een belangrijk deel vervangen, de brandstofgebruik van moderne motoren neemt af, dus de behoefte aan benzine wordt kleiner, de rookbehoefte van consumenten neemt af, maar er is een duidelijke groei waarneembaar in eetmomenten bij een tankstation of carwash. “Daarvoor moet je dan de massa aankunnen en dat kunnen we. We hebben onze restaurantcapaciteit in Nijmegen onlangs verdubbeld. De omgeving moet toegankelijk, uitnodigend en mooi zijn, je assortiment moet betaalbaar zijn en een breed publiek aanspreken.” Maar er verandert volgens Lex Peters meer. “Niet alleen de transitie naar elektrische auto’s is belangrijk, daar zijn we volop mee bezig, maar je ziet ook dat het bezit van auto’s verschuift naar auto’s delen. Ik zit gemiddeld 2,5 uur per dag in de auto, ik ben dus een grootverbruiker, maar dat betekent nog steeds dat deze 90% van de dag stilstaat. Auto’s op afroep, veilig en snel wordt het serieuze alternatief. Eigenlijk geldt het voor veel dingen. Mensen willen geen boormachine, maar een gat in de muur.”
Inmiddels loopt de derde generatie zich warm, Jeroen Peters (zoon van René) is manager van alle Nederlandse wasstraatvestigingen. “Hij vindt zijn weg en voegt toe. Wat de rest wil is nog niet duidelijk. Ze moeten niet alleen capabel zijn (=kunnen), maar vooral ook geschikt (=willen). Zonder kunnen wordt willen nooit doen en omgekeerd. Ze moeten niet komen voor de gouden eieren, ze moeten de kip willen vertroetelen. Dat is hard werken, gewoon buffelen, want ondernemen is topsport, altijd zorgen dat je de zaken perfect voor elkaar hebt. Er is maar één plaats waar succes voor werken komt, en dat is in het woordenboek!”