Coverstory: ‘Dezelfde visie, complementaire netwerken, dat levert meerwaarde’
Fer van Leeuwarden (Van Leeuwarden Search Group) en Sebastiaan Hulsman (Hulsman Recruitment) leerden elkaar kennen tijdens een Nijmeegse netwerkbijeenkomst. Ze raakten in gesprek, bleken werkzaam in dezelfde branche, deelden dezelfde visie op hun werk en zagen de voordelen van samenwerking in een grimmige markt. Ieder vanuit zijn eigen bureau, maar met de voordelen van complementaire netwerken.
Sebastiaan Hulsman en Fer van Leeuwarden zijn samen goed voor meer dan 25 jaar ervaring in werving, selectie, detacheren en recruitment. “Tijdens mijn marinetijd had ik een taak als communicator en verbinder en in feite doe ik dat vandaag de dag nog. Na de marine maakte ik een wereldreis en ik vestigde me daarna in Londen. Ik werkte er drie jaar voor een internationaal recruitmentbureau”, vertelt Fer. Terug in Nederland ging hij samen met Valentijn van Esch (Yard Internet) aan de slag met het oprichten van Yard People. “Over de volle breedte van het vak, voor Yard Internet en externe opdrachtgevers. Dat was een mooie periode, ik heb er veel geleerd en veel ondernemerschap opgepikt. Daarna werkte ik voor een internationale club in Nijmegen en Venlo. Moskou, Istanboel, eigenlijk de hele wereld werd mijn werkgebied. In 2015 besloot ik dat het tijd werd om zelf een bureau te starten en dat werd de Van Leeuwarden Search Group BV. Ik had inmiddels een enorm nationaal en internationaal netwerk aan opdrachtgevers opgebouwd en die bleven klant. Ik ken ze soms al tien jaar, blijkbaar heb ik in het verleden dus iets goed gedaan. Ik vestigde me in 52 Degrees. Die stap naar zelfstandigheid had ik misschien eerder moeten zetten. Ik ken het vak, ik heb voldoende bedrijfskundig inzicht, ik heb de drive en de passie en ik geloof in mijn eigen kracht.“
STARTEN IN DE CRISIS
De weg die Sebastiaan Hulsman aflegde was geheel anders, maar niet minder interessant. Hij begon als vakantiekracht in het uitzendbureau van zijn vader aan de Hertogstraat in Nijmegen. “Ik zag het als een manier om mensen met elkaar te verbinden, ik vond het gewoon leuk werk. Na mijn studie Small Business & Retail Management ging ik er fulltime aan de slag en daar heb ik me snel ontwikkeld. We bemiddelden voor zwaardere of ce- functies, ik wilde meer en breder en dus schreef ik me met Hulsman Recruitment op maandag 3 november 2008 in bij de Kamer van Koophandel. Een dag later brak in Amerika de bankencrisis uit.”
De markt zakte compleet in. “Dat was meer dan lastig, maar ik heb doorgezet en in 2010 sloeg de markt weer om. In de crisis hadden bedrijven weinig vacatures en wat ze hadden probeerden ze zelf in te vullen. Na 2010 werd dat werk weer uitbesteed, bedrijven hadden door dat zelfstandig werven en selecteren niet zo handig was. Maar het blijft een dynamisch beroep in een dynamische markt.”
GEEN CV-SCHUIVERS
De crisis bracht een nadeel van de branche aan het licht. “Iedereen kan een bordje recruitmentbureau aan de gevel hangen, het beroep is niet beschermd, dus is het zaak je in die markt te onderscheiden. Hoe doe je dat? Door nauwgezet en zorgvuldig te werken, door bedrijven goed te bedienen, dus door kandidaten aan te leveren die ook echt een grote kans van slagen hebben en door kandidaten naar bedrijven te leiden waar ze zich op hun gemak zullen voelen. Dat laatste is heel belangrijk. We merken dat binnen bedrijven eerder soft skills dan hard skills worden gevraagd. Bedrijven zoeken mensen die in een team passen, die de cultuur, de attitude en de werkethiek aanvoelen en zich daar happy bij voelen. Wat ze aan functiekwaliteiten missen kan door opleidingen worden aangevuld. Je moet dus bereid zijn om veel tijd en energie te steken in het leren kennen van je klanten, zowel bedrijven als kandidaten die op zoek zijn naar
Wij kiezen voor de gedegen aanpak. Mensen echt interviewen, hun referenties checken en pas een kandidaat presenteren als je bijna zeker weet dat het zal klikken.
een nieuwe stap in hun carrière. Wij zijn geen CV-schuivers, die volgens een matrixmodel worden gedreven door volumes; 100 kandidaten spreken, 50 CV’s selecteren, 20 op een shortlist plaatsen 5 kandidaten presenteren in de hoop op een match. Wij kiezen voor de gedegen aanpak. Mensen echt interviewen, hun referenties checken en pas een kandidaat presenteren als je bijna zeker weet dat het zal klikken. Dan neem je de opdrachtgever, of dat nu een bedrijf is of een kandidaat, echt werk uit handen. In zo’n aanpak is persoonlijk contact essentieel, een bedrijf bezoeken, kijken wat ze doen, hoe ze werken. We maken geregeld mee dat een eerdere kandidaat de stap naar het eigen ondernemerschap zet en ons vervolgens inschakelt om geschikte kandidaten voor ze te zoeken. Dat geeft voldoening.”
MEERWAARDE
Samen werken heeft alleen zin wanneer beide partijen meerwaarde uit hun samenwerking kunnen halen. Die meerwaarde zit bij Fer van Leeuwarden en Sebastiaan Hulsman bijvoorbeeld in de netwerken die elkaar voor een belangrijk deel aanvullen. Fer: “Ook in de specialisaties, alhoewel er wel eens wordt gezegd dat ik mij moet specialiseren. Ik ben een specialist in het worden van een generalist. Ik doe bijvoorbeeld veel in ICT en engineering, veiligheid, kwaliteit, arbo en milieu, maar dat betekent niet dat ik in andere branches niets kan doen. Regelmatig vervul ik posities in medical devices, logistiek, bouw en retail. Ik bezoek bedrijven, spreek en zie kandidaten, dus ik kan die match ook in die andere branches maken. Ik heb mijn dossiers gewoon op orde en voor Sebastiaan geldt precies hetzelfde. Als je dit vak goed wilt uitoefenen, moet je weten wat de vraag is. Dat betekent dat je altijd contact moet houden, zodat je in een vroeg traject weet wanneer een bedrijf iemand nodig heeft of wanneer een kandidaat rijp is voor een carrièrestap, tegen welk geld en onder welke condities.” Sebastiaan en Fer werken voor vergelijkbare opdrachtgevers, met name voor functies op HBO-, WO- en directeuren partnerniveau. “En dat op een persoonlijke manier, opdrachtgevers hebben ons persoonlijk aan de lijn, zodat ze niet elke twee jaar aan een nieuwe accountmanager moeten uitleggen hoe hun bedrijf in elkaar zit en waar hun vraag ligt.“ Tevreden? “Ja, we doen ons werk vanuit dezelfde visie, we koppelen onze netwerken en dat levert meerwaarde op, voor beide partijen.”
MEER WETEN? KIJK OP WWW.VANLEEUWARDENSEARCHGROUP.NL OF WWW.HULSMAN.COM.