Grijp je kans in de snel veranderende wereld van social media: De laatste trends in social medialand
Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn: social media zijn niet meer weg te denken uit het (bedrijfs)leven. Deze platforms worden tegenwoordig niet alleen gebruikt voor persoonlijke communicatie, maar ook voor marketingdoeleinden. Social mediaplatforms zijn dan ook een belangrijke tool om verbinding te maken met de doelgroep, jong en oud. Maar social media werken ook ontzéttend snel. Dit betekent dat je als bedrijf genoodzaakt bent om op de hoogte te blijven van de laatste trends en snel moet kunnen schakelen om hierop in te kunnen spelen. Wat is er zoal veranderd de afgelopen jaren en wat zijn de laatste trends in social medialand?
Eén van de meest merkbare veranderingen op social media, is dat de regels de laatste jaren strenger werden. Ook vond er een verschuiving plaats van de doelgroepen en is het doel van social media veranderd. Social mediakanalen worden niet meer alleen gebruikt om je vrienden en familie op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen in je leven, maar ook voor communicatie met klantenservice, aanbiedingen, productverkoop of pure entertainment. Dit vraagt om verandering vanuit het platform en dus ook weer van bedrijven. Laten we Facebook als voorbeeld nemen. In Nederland maken bijna elf miljoen mensen gebruik van Facebook. En ondanks dat het medium flink onder vuur heeft gelegen, is het nog altijd het grootste social mediaplatform ter wereld. Waar bedrijven social mediakanalen eerst gebruikten om de doelgroep te bereiken op basis van organisch bereik, wordt dat door de huidige strengere regels van Facebook bemoeilijkt. Het medium heeft de regels veranderd, omdat het eerlijke content wil en dat vraagt weer om omschakeling.
WEG MET DIE LIKES, SHARES EN TAGS
Bij Facebook gaat het bijvoorbeeld niet meer om liken, reageren en delen, maar om het aantal mensen dat je bereikt, het verkeer en de frequentie waarbinnen dat plaatsvindt. Het zogenoemde ‘engagement bait’ is afgeschaft. Dit betekent dat je niet meer mag vragen om likes, tags en shares. Doe je dit wel, dan zal alle content die jij maakt ‘beloond’ worden met een verminderd bereik. Dat geldt voor content die als ‘engagement bai’t wordt aangeduid, maar óók voor andere content op je Facebookpagina. Door het nieuwe algoritme van Facebook krijgen persoonlijke profielen voorrang in het nieuwsoverzicht. Dit omdat berichten van vrienden en familie de voorkeur van gebruikers zouden hebben. Wil je dus ‘top of mind’ blijven met bedrijfscontent, dan zul je creatief moeten blijven binnen de regels van Facebook én budgetten vrij moeten maken voor advertenties. Het voordeel hiervan is dat je heel gericht kan adverteren op een specifieke doelgroep. Social advertising biedt veel mogelijkheden waardoor je zeker weet dat je boodschap bij het juiste publiek terechtkomt.
VIDEO’S
Maar zijn creativiteit en budget dan de enige oplossingen om top of mind te blijven op Facebook? Nee hoor! Een trend die al een tijdje hot en happening is en waar nog steeds een stijgende lijn in zit, is: video content. Video’s op Facebook, maar ook Instagram, zijn erg populair. Er wordt beweerd dat wanneer een video langer bekeken wordt, deze een betere positie krijgt in het nieuwsoverzicht van je volgers. Bovendien zou men over het algemeen liever kijken naar video’s dan dat men teksten moet lezen. Voor bedrijven biedt video content absoluut veel kansen. Denk bijvoorbeeld aan rondleidingen in het kantoor, het introduceren van een nieuw product of een video waarin je antwoorden geeft op veelgestelde vragen. Hartstikke leuk voor je klanten en ook nog eens super relevant.
DOELGROEP SOCIAL MEDIA VERSCHUIFT
Naast de strengere regels, heeft er ook een verschuiving plaatsgevonden van de doelgroepen. Waar jongeren voorheen gebruikmaakten van Facebook, is nu Instagram razend populair. Het is momenteel het snelst groeiende platform ter wereld. Dat is dus al één reden om je als bedrijf op Instagram te begeven. Er is veel mogelijk op dit platform, alleen vraagt dit om een andere aanpak dan Facebook. Het voordeel van Instagram is dat op dit medium – in tegenstelling tot Facebook – ‘engagement bait’ nog niet verboden is. Hier mag dus nog wel gevraagd worden om interactie. Maak jouw volgers dus vooral enthousiast. Hoe meer volgers reageren op jouw foto’s en video’s, des te meer jouw content wordt gezien doo Instagramgebruikers. Gebruikers hechten waarde aan content die vooral bestaat uit kwalitatief hoogstaand en uniek beeld.
JE BEDRIJF OP DE KAART
Je wilt natuurlijk dat je content gezien wordt door je doelgroep. Om ervoor te zorgen dat je als bedrijf de juiste doelgroep bereikt met jouw content, is het van belang dat je de juiste hashtags gebruikt. En wil je je bedrijf op de kaart zetten, dan is webcare van belang voor je bedrijf. Tegenwoordig zoekt de consument social mediakanalen op om snel antwoord te krijgen op vragen. Voordeel hiervan is dat je de klant écht leert kennen. Veel organisaties zien webcare nog als vorm van klantenservice, maar het is veel meer dan dat. Een webcareteam is het oor en het oog van je organisatie. Persoonlijk en vriendelijk contact met de doelgroep op social media wordt gewaardeerd en leidt tot een betere klanttevredenheid en een sterker imago, omdat anderen ook zien dat de klantenservice van je bedrijf positief ervaren wordt. Waar kun je je als bedrijf nu nog meer mee op de kaart zetten? Net als bij Facebook is dit antwoord: video’s. In het geval van Instagram hebben we het dan over de functie ‘Instagram Stories’. Deze functie boekt zeker succes. Met deze functie kun je foto’s en video’s online zetten die enkele seconden achter elkaar worden afgespeeld. Je hebt de mogelijkheid om foto’s en video’s aan te kleden met filters, teksten en emoticons. Deze stories zijn 24 uur zichtbaar en zijn daarna niet meer op je profiel te vinden. Ideaal voor advertenties, previews of een kijkje achter de schermen bijvoorbeeld. Waarom investeren in content die maar 24 uur te zien is? Omdat als je hierin investeert, het organisch bereik van je Instagrampagina ook omhoog gaat. En wil je toch graag langere video’s? Dan kan dat met de nieuwe app Instagram TV (IGTV). Kortom: het gebruik van social mediakanalen biedt veel mogelijkheden! Al met al kost het bijhouden van social media tijd, maar kun je met deze snelle ontwikkelingen veel bereiken, mits je dit goed aanpakt.
TOP OF MIND
Wil jij als bedrijf groeien op je social mediakanalen? Zorg dan allereerst dat je weet wie je doelgroep is en waar je die kunt vinden. Welk(e) social mediaplatform(en) is of zijn voor jouw bedrijf het beste? Zorg dat je als bedrijf op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en trends. Speel hier strategisch op in en houd bij het creëren van content rekening met de interesse van je doelgroep. Om top of mind te blijven is het van belang om je social mediakanalen goed bij te houden. Als je dit goed doet, dan kan je bedrijf op deze manier al heel succesvol worden op social media! Het blijft natuurlijk een tijdrovende klus om alle snelle ontwikkelingen op social media bij te houden. Heb je hier hulp bij nodig? Dan staan de specialisten van 2Twitit graag voor je klaar! www.2twitit.nl