Jan-Willem de Rover: Van leven om te werken naar werken om te leven
Soms zit het mee, soms zit het tegen. Dat laatste was het geval bij Jan-Willem de Rover (1965) toen in juni 2015 zijn bedrijf JWR elektrotechniek failliet ging. Een geweldige bos bloemen en een begeleidend kaartje van een grote klant gaven hem de moed om werk te maken van een succesvolle doorstart. “Die kwestie liet uiteindelijk een grote kras op mijn ziel achter, maar het heeft ook positieve gevolgen gehad. Ik werd volledig gesteund door mijn gezin en ik kwam ook tot het besef dat er in het leven meer is dan werken.”
De opleiding van Jan-Willem was divers: MAVO, HAVO, Korps Mariniers, een jaar HTS, vervolgens aan het werk in de olie- en gashandel, toen overgestapt naar een producent van luchtbehandelingskasten om daarbij weer een studie op te pakken. In 1997 als commercieel verantwoordelijke gestart bij DKC, in 2000 ontslag genomen en de tuin op orde gebracht. “Dat was het zo’n beetje en toen kwam ik in contact met Frits Wille van Elektrotechnisch Bureau Wille aan de Biezenstraat in Nijmegen. Een traditioneel georganiseerd bedrijf met veel vaste klanten, met name in de zorgsector. In 2003 werd ik mede-aandeelhouder, in 2005 nam ik alle aandelen over. We hadden toen zo’n 40 tot 50 medewerkers. Ik heb veel werk gestoken in het opbouwen van mijn netwerk. Uiteindelijk op mijn 37ste afgestudeerd aan de faculteit Bouwkunde en Civiele Techniek van de TU Delft.”
FAILLISSEMENT
Door de bouwfraude in 2001 veranderde er veel in de bouwwereld, aanbestedingen deden hun intrede. “We groeiden van een re-actief naar een pro-actief kennisbedrijf en gingen op zoek naar een ander type klant. We groeiden goed, verdubbelden onze omzetten gekoppeld aan een goede winstgevendheid. Als iemand zei ‘dat gaat niet’ had hij onze aandacht, dat vinden we nog steeds leuk. De eerste echt grote klus waren de WTC-torens in Arnhem, we werkten voor het Radboud, voor projectontwikkelaar Eurocommerce en voor onderwijsinstellingen. Daarnaast hadden we ook Jan Linders Supermarkten als stabiele en trouwe klant. We wisten ons te onderscheiden door onze innovatieve oplossingen en daarbij veel waar voor het geïnvesteerde geld te bieden. We groeiden sterk in omzet, tot zo’n 12 miljoen in 2014. We groeiden in mensen, in kennis en in werk. Onze kennis van en ervaring met de administratieve en contractuele kant van ondernemen groeide echter niet in hetzelfde tempo mee. We schakelden onvoldoende op de nieuwe contractvormen en dat leverde in 2015 een probleem met een grote opdrachtgever op voor een substantieel bedrag. Wij vonden dat het geld ons toekwam, de opdrachtgever bestreed dat. Dat leidde al snel tot een liquiditeitsprobleem en de bank stopte de financiering. Achteraf gezien hadden we in het dispuut gelijk, er zit echter een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Op 9 juni werd het faillissement uitgesproken.”
‘Ik geloof in ketenintegratie, oftewel vooraf met elkaar aan tafel om alle plannen op elkaar af te stemmen en eventuele hiaten te signaleren en op te lossen’
DOORSTART
Er was geen doorstart gepland. “Ik kwam de 9e juni ’s avonds thuis, helemaal kapot en ik was er helemaal klaar mee, dat laatste half jaar was bepaald niet het plezierigste uit mijn leven. Daar trof ik een grote bos bloemen aan en een begeleidend kaartje met als tekst: ‘Dit moet een zwarte dag voor je zijn, maar wij hebben vertrouwen in je!’ Getekend directieteam Jan Linders Supermarkten. Toen bedacht ik dat ons bedrijf toch wel hele mooie klanten had en ik zat de volgende dag bij mijn advocaat Gijs van Mierlo. Samen hebben we een plan bedacht en ’s avonds om 17.15 uur was de doorstart een feit. Ik kon 40 van de 52 medewerkers behouden, op donderdag waren we weer aan het werk, dus onze opdrachtgevers hebben er in de uitvoering nauwelijks iets van gemerkt. Daarvoor heb ik enorme complimenten aan ons team gemaakt. Het was voor hen natuurlijk ook een onzekere en zware tijd. Het leverde zelfs een potentiële grote klant op. We waren in die periode bezig met de verbouwing van een Jumbo-vestiging die we ondanks alles conform afspraak op tijd hebben opgeleverd. Dit sprak de mensen bij Jumbo aan en het leverde een nieuwe aanvraag voor een grote aanbesteding op.”
IMAGO
De doorstart verliep voortvarend. “Ik had vanaf januari 2015 onze leveranciers van de problemen op de hoogte gehouden, zodat ze keuzes konden maken. De meeste bedrijven bleven leveren. Ik had overleg met veel crediteuren en dat is in veel gevallen goed verlopen. Het was iedereen duidelijk dat hier geen plan tot koude sanering achter zat. Toch ben je na zo’n faillissement beschadigd en iedereen vindt daar dan iets van, laten we duidelijk zijn, niet iedereen was blij. Ikzelf ook niet, maar ik heb me nooit verstopt. En ik ben blij dat onze klanten ons trouw zijn gebleven. We euren nog steeds op van bijzondere projecten. Ook ik ben veranderd. Ik heb de knop een stukje teruggedraaid, toen ik me realiseerde dat je niet leeft om te werken. Ik probeer af en toe een dag vrij te nemen, het lukt nog niet erg hard, maar het streven ligt er. Een beetje aan auto’s sleutelen met mijn rallymaatje Rients Visser of een rondje golf. Ik heb als voorzitter van het OSRN-bestuur uitgebreid overleg gevoerd over mijn rol na het faillissement. Het bestuur was van mening dat ik moest aanblijven. Daar was ik blij mee, ik vind het leuk en de OSRN is voor mij ook nog steeds een waardevol netwerk.”
BOUWKOLOM
JWR elektrotechniek maakt als bedrijf onderdeel uit van de bouwkolom. “Die is naar mijn mening nog steeds veel te traditioneel. Ik geloof in ketenintegratie, oftewel vooraf met elkaar aan tafel om alle plannen op en niet op de voordelen die samenwerking biedt. Zaken worden in aanbestedingen ‘vergeten’ of bewust uitgesloten en later via meerwerk toch weer opgevoerd. Dat is een blijvende bron van ergernis. Terwijl het voortraject van een bouwproject je de kans geeft om ellende te voorkomen en slimme oplossingen voor ingewikkelde problemen te bedenken. Voorkom die schade, wij zitten niet te wachten op meer of minder, dat verstoort het bouwproces. Wij kijken liever naar de ‘total cost of ownership’, op elektrotechnische oplossingen die over de hele levenscykennis van zaken in alle fasen van het bouwproces bij partijen. Daarom hebben wij jaren geleden al de keuze gemaakt om van productie over te schakelen naar een kennisbedrijf. Wij willen in het belang van de klant slimme oplossingen aandragen, die in langdurig beheer hun voordelen opleveren. Daarom is een klant die zich voor 100% focust op laagste prijs voor ons niet interessant. Als je als klant alleen op prijs inkoopt doe je jezelf tekort, want de euforie van die laagste prijs is snel voorbij. We werken graag samen, bijvoorbeeld met een W-installateur in het zuiden van het land bij de bouw van een fabriek in medische producten. Werken met vaste bouwpartners – zoals wij bijvoorbeeld gewend zijn te doen voor Jan Linders, Ton Hendriks en BAM – komt het proces enorm ten goede.”
‘Als iemand zei ‘dat gaat niet’ had hij onze aandacht, dat vinden we nog steeds leuk’
KLANTEN
JWR elektrotechniek kiest voor een eigen aanpak en werkwijze. “Je aan afspraken elkaar af te stemmen en eventuele hiaten te signaleren en op te lossen. Ik ben nota bene afgestudeerd op faalkosten in de bouw, die maken gemiddeld genomen nog steeds zo’n 15% van de bouwsom uit. Je zou verwachten dat als gevolg van de crisis dit getal aanleiding zou zijn om dingen anders te doen, maar dat is niet gebeurd. Dat kun je buiten de branche niemand uitleggen. Alles in één keer goed doen levert alle partijen geld op. Dat dringt in de branche nog maar langzaam door. Bouwbedrijven en opdrachtgevers zijn gefocust op inkoop, op steeds lagere prijzenclus van een gebouw geld besparen. Je ziet dat de overheid daar ook op inzoomt met scale maatregelen om duurzaamheid van panden af te dwingen.”
VERTROUWEN
Dat ketensamenwerking traag van de grond komt heeft volgens Jan-Willem de Rover alles met vertrouwen te maken of anders gezegd, met het gebrek aan vertrouwen. “Vertrouwen speelt de hoofdrol, alle kaarten op tafel. Daar moet de branche aan wennen. En we constateren te vaak onvoldoende houden, zorgen dat de kwaliteit van je werk altijd in orde is en heldere keuzes maken. We verkopen geen lampen of camera’s, we verkopen comfort, bedieningsgemak en veiligheid. Dat levert nieuwe opdrachten op, zoals het nieuwe reuzenpandaverblijf Pandasia in Ouwehands Dierenpark, een parkeergarage in Wijchen in opdracht van BAM, de nieuwe garage van Bert Story in Nijmegen en high end flexwerkplekken van Tribes in Capelle, Utrecht en Brussel. Onze opdrachtenportefeuille is goed gevuld, we zien de toekomst weer met vertrouwen tegemoet.”