Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelNummer 1 - 2016
Home›Artikel›David Bloemendal, directeur Product Plus Reclamebureau: ‘Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg of minder’

David Bloemendal, directeur Product Plus Reclamebureau: ‘Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg of minder’

Door c0d3br3ak
2 mei 2016
1187
0
Deel:

“Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg of minder” vertelt David Bloemendal, directeur van Product Plus Reclamebureau. “Dus is verandering een must. Verandering maakt processen dynamisch en maakt dat je uit je comfortzone komt. En misschien nog wel het allerbelangrijkste; verandering maakt dat je, zowel persoonlijk als zakelijk, bezig bent met ontwikkeling en verbetering. Maar dat wil niet zeggen dat verandering altijd eenvoudig is.”

De reclamewereld is de afgelopen jaren ink veranderd, maar de basis bleef gelijk. David Bloemendal: “Onze klanten willen door middel van communicatie hun ondernemings en marketingdoelstellingen verwezenlijken. Daar spelen wij op in door ons communicatie-advies af te stemmen op deze doelstellingen. Wij staan bekend om onze resultaatgerichte aanpak, we denken middelenonafhankelijk en we staan onze klanten bij in het gehele communicatietraject. Als je dit pretendeert, moet je alle communicatiedisciplines ook daadwerkelijk aanbieden. Dat klinkt in de basis heel eenvoudig, maar om die zienswijze na te streven moesten wij als reclamebureau veranderen. De verschuiving van offline- naar online, en wellicht nog belangrijker de combinatie van beide, heeft ervoor gezorgd dat Product Plus Reclamebureau is veranderd; drastisch veranderd.”

ON- EN OFFLINE PLUS
Waar Product Plus vroeger specialist was op het gebied van advertenties, brochures, buitenreclame en half Nijmegen en omstreken bij hen aanklopte voor een huisstijl, is het bureau nu dagelijks bezig met online communicatiemiddelen. “In de allerbreedste zin van het woord. De verschuiving van of ine naar online was al een grote verandering en heeft een grote invloed gehad op ons dienstenpakket en daarmee op onze interne organisatie. Waar een grafisch vormgever in het verleden voornamelijk bezig was met het ontwerpen van logo’s, advertenties, huisstijlen of brochures, worden er tegenwoordig andere competenties gevraagd. Een goed concept en fantastisch Photoshopwerk blijven cruciaal. Maar vandaag de dag wordt er van een vormgever meer verwacht, bijvoorbeeld het maken van een gebruiksvriendelijk en eigentijds webdesign, het bewerken van video’s, het opmaken van HTML5- bannersets en het bedenken en ontwerpen van online advertenties die aan alle richtlijnen voldoen. Een copywriter was in het verleden iemand die in een mum van tijd een goede pay-off bedacht, iemand die prikkelende teksten schreef en een lezer kon boeien. Een goede pay-off en een boeiende prikkelende tekst zijn nog steeds essentieel. Maar vandaag de dag vragen wij meer van een copywriter, bijvoorbeeld het schrijven van zoekmachine geoptimaliseerde teksten, conversie verhogende teksten voor een online platform, het uitvoeren van zoekwoordenonderzoeken en het bedenken van een reactie-uitlokkend Facebookbericht.”

‘Op een gegeven moment is er voor bepaalde personen geen plaats meer binnen een organisatie. Ook niet als deze personen je aan het hart gaan.’

DE DAGELIJKSE ONTWIKKELINGEN
Naast de grote verschuiving van offline communicatie naar online communicatie, blijven online communicatiemiddelen dagelijks in ontwikkeling. Waar een website ooit begon als een online visitekaartje, is het inmiddels een complete e-marketingtool. Een tool die met behulp van een goede strategie ondernemings- en marketingdoelstellingen verwezenlijkt. En waar online adverteren begon met eenvoudige banners op een nieuwssite, zijn tegenwoordig onder andere Real Time Bidding (RTB)/ retargeting, contentmarketing, videobannering en marketingautomation aan de orde van de dag. De constante ontwikkeling van online communicatiemiddelen brengt in het prille begin vaak nog onwetendheden met zich mee. Voorbeelden van recente ontwikkelingen zijn de veranderingen die Google aanbracht in de weergave van AdWords-advertenties, de ontwikkelingen rondom WhatsApp voor bedrijven en adverteren via Instagram. “Dat maakt dat we actief kennis moeten vergaren om onze positie als vooruitstrevend reclamebureau te handhaven. Deze veranderingen hebben ook invloed op de dagelijkse gang van zaken. Ieder nieuw communicatiemiddel vraagt om een nieuwe aanpak en om het opstellen of aanpassen van interne processen en werkwijzen. Kortom; verandering is aan de orde van de dag. Dat wil niet zeggen dat veranderen eenvoudig is. Op een gegeven moment is er voor bepaalde personen geen plaats meer binnen een organisatie. Ook niet als deze personen je aan het hart gaan. Dit zijn moeilijke beslissingen die hard aankomen. Daarentegen zijn deze beslissingen wel essentieel voor een gezond en toekomstgericht bedrijf.”

“Ik ben van mening dat het in goede tijden eenvoudig is succesvol te zijn. Een resultaatgerichte aanpak, onderscheidend vermogen en creativiteit worden pas echt belangrijk in mindere tijden.”

ONDERSCHEIDENDE AANPAK PLUS
Wat maakt dat Product Plus haar hoofd boven water houdt? “Die vraag krijgen we vaak in ons netwerk. Het antwoord is wat ons betreft helder: een resultaatgerichte aanpak, onderscheidend vermogen en de combinatie van creatie én commercie. Ik ben van mening dat het in goede tijden eenvoudig is succesvol te zijn. Een resultaatgerichte aanpak, onderscheidend vermogen
en creativiteit worden pas echt belangrijk in mindere tijden. Veel bureaus zoeken het succes van campagnes in creativiteit, terwijl bedrijven kijken naar doelgroepgerichtheid en consistentie met eerdere campagnes. Onze aanpak speelt in op de specifieke behoefte van bedrijven. Dat wil echter niet zeggen dat creativiteit niet belangrijk is. Ik ben van mening dat ons vak bestaat uit commercie én creatie. We zijn en blijven een dienstverlener en een goede dienstverlener speelt in op de behoefte van haar klant, waarbij resultaat een must is. In de basis is ons vak dus niet veranderd.”

ONDERSCHEIDEND VERMOGEN
Volgens David Bloemendal heeft de voortdurende zoektocht naar resultaat en onderscheidend vermogen Product Plus door de moeilijke jaren gesleept. “Wij zaten niet stil; ons middelenaanbod is in de afgelopen vijftien jaar meer dan verdubbeld. Waar een mediabureau baat heeft bij advertentieplaatsingen, een webdesigner baat heeft bij het lanceren van een nieuwe website en een copywriter bij meer nieuwsbrieven, adviseren wij vanuit onze full service gedachte altijd middelenonafhankelijk. Wij brengen de doelen van onze klant in kaart en stemmen ons communicatieadvies hierop af. Wij streven naar synergie tussen on- en offline communicatiemiddelen om het maximale resultaat uit het budget van onze klanten te halen. En laten we eerlijk zijn, de crisis heeft er ook bij ons ingeslagen. De gloriejaren hebben we achter ons gelaten en torenhoge omzetten zijn in deze nieuwe economie verleden tijd. Maar bekijk het positief: we hebben, als een van de grootste Nijmeegse reclamebureaus, nog steeds bestaansrecht. We zijn ten tijde van de crisis niet omgevallen én niet gekrompen.”

DE TOEKOMST
Hoe ziet het nieuwe reclamebureau er uit? “Dat is een combinatie van kennis én ervaring. Een team dat bestaat uit flexibele, frisse, hoogopgeleide enthousiastelingen. Een team dat zin heeft om de strijd aan te gaan en zijn hand niet omdraait voor veranderingen. Het team is de basis, in combinatie met een onderscheidende aanpak. Een flinke dosis ervaring, creativiteit én commercie maakt ons het beste on- en offline bureau in de regio.” Dat wil niet zeggen dat de veranderingen er voor Product Plus nu opzitten. “Met de constante ontwikkelingen op het gebied van online communicatiemiddelen blijft verandermanagement aan de orde van de dag. De aspecten waarin we uitblinken, moeten we verder uitdiepen. Een uitdaging die we met plezier aangaan!” De markt blijft in beweging en het is de kunst om te zoeken naar balans tussen de inzet van on- en offline communicatiemiddelen, naar Clicks & Bricks. Niet voor niets openen grote online shops ook fysieke winkels, want in een fysieke omgeving is het eenvoudiger om meerwaarde te bieden en draait het niet alleen om de prijs. Die balans moet je elke dag weer opzoeken. Dat doen we al goed, maar je bent als organisatie nooit uitgeleerd.”

NIEUWE MARKTEN
Volgens David Bloemendal moet je als bedrijf vooral blijven doen waar je goed in bent. “In ons geval dus de resultaatgerichte aanpak, het middelenonafhankelijk denken en ons streven om het maximale resultaat uit een marketingen communicatiebudget halen. Veel bedrijven kregen met de crisis te maken, hun budgetten krompen en ze zijn kritischer als het gaat om het resultaat. Voor B2B en B2C organisaties speelt dit proces al jaren, maar we merken dat ook de not- for-profitsector steeds meer wordt aangesproken door onze resultaatgerichte aanpak. Daar liggen nieuwe kansen. Verandering staat in onze optiek voor ontwikkeling, verbetering en vooruitgang. Verandering is verfrissend en zorgt voor nieuwe inzichten. En niet geheel onbelangrijk, verandering bleek een must. Want als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg…of minder.”

Vorige artikel

Over golf en ondernemerschap

Volgende artikel

Jan-Willem de Rover: Van leven om te ...

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelBorrelNummer 2 - 2017

    Onze netwerkborrel

    4 april 2017
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelNummer 5 - 2019

    Manna en Hotel Blue: ‘Nieuwe plannen, mooie ideeën, er samen een succes van maken’

    12 december 2019
    Door Hans Eberson
  • Artikelnummer 3 - 2022

    Sander Hendrix en Aïda Papilaja – Hendrix: ‘We wish you a wonderful Christmas’

    16 november 2022
    Door Hans Eberson
  • ‘Conflicten, hoe ga je er mee om?’
    ArtikelNummer 2 - 2020

    Hoe maak je van veranderen een succes?

    12 juli 2020
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 1 - 2019

    Waterstof steeds vaker in beeld als belangrijkste energiedrager

    13 maart 2019
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 5 - 2018

    Dirk-Jan Vink (Golfbaan Landgoed Bleijenbeek) over een leven na de crisis: ‘Nood maakt vindingrijk’

    30 november 2018
    Door Hans Eberson

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ArtikelNummer 2 - 2016

    Frans Hartog: ‘Wij zijn klaar voor de toekomst

  • ArtikelNummer 4 - 2016

    Opening Zano Elst overtreft stoutste verwachtingen

  • ArtikelCoverstorynummer 1 - 2022

    Robert Langes: ‘Duurzaamheid heeft een nieuw adres’

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen