Jochem Thiadens (Autoshop De Tunnel): ‘Innoveren, investeren en samenwerken’
Jochem Thiadens stapte na zeven jaar makelaardij in 2007 over naar Autoshop De Tunnel. De toenmalige eigenaar vroeg hem de mogelijkheden in de zakelijke markt te verkennen. Vier maanden later was het bedrijf failliet, Jochem nam het samen met een compagnon over, in 2015 kreeg hij alle aandelen in bezit en de zaken gaan goed. “We maken elk jaar een gezonde groei door, eigenlijk zitten we nog middenin dat proces.” Het geheim? “Innoveren, investeren en samenwerken.”
Jochem Thiadens had het in 2007 in de makelaardij wel gezien. Hij verloor het plezier in zijn werk en besloot tot een radicale verandering, zo kun je de overstap naar een bedrijf gespecialiseerd in auto-elektronica, comfort en veiligheid, bagage en transport en allerlei accessoires gerust noemen. “Voor de particulier en de zakelijke markt, in een complete dienstverlening die we nog dagelijks proberen uit te breiden.”
INNOVATIE
De markt voor Autoshop De Tunnel is de afgelopen tien jaar gigantische veranderd. “Van heel traditioneel, wachten tot de klant binnenstapt, naar pro-actief, de klant opzoeken, goed bedienen en aan je proberen te binden. Wij stapten in 2007 eigenlijk meteen al in een veranderingstraject, omdat er veel verbeteringsmogelijkheden lagen. In productassortiment, in dienstverlening en in nazorg, want aftersales zijn bepalend voor het succes van je bedrijf. Daar zijn we in 2007 eigenlijk met- een mee gestart.” Innoveren in producten, in de winkel en in de werkplaats. “Nieuwe softwaresystemen, nieuwe werkbanken en een facelift voor de shop. Innoveren in dienstverlening, zodat we met name zakelijke klanten volledig kunnen ontzorgen. Tien jaar geleden bouwden we een navigatiesysteem in en dat was het dan wel. Tegenwoordig worden auto’s af fabriek veel completer uitgerust en daar bouwen wij op verder, bijvoorbeeld met geavanceerde alarmering, ritregistratiesystemen en volgsystemen of camera’s. Precies op maat voor de klant, of locatie of via onze haal- en brengservice en met goede nazorg. Dat is belangrijk, als er wat is, meteen bellen, dan lossen wij het op. Dat is waar klanten tegenwoordig op rekenen. We bieden een totaalpakket, dus we kunnen bedrijfswagens bijvoorbeeld ook beletteren.” Jochem noemt als voorbeeld de opdracht van Hoes. Alle bedrijfswagens zijn uitgerust met een beveiligde laadruimte en met versnellingsbaksloten om zowel het voertuig als de lading te beschermen.”
‘Innoveren in producten, in de winkel, een facelift voor de shop en in dienstverlening’
ADVISERING
Jochem Thaidens zocht samenwerking met dealerbedrijven en wagenparkbeheerders. Niet alleen om uit te leggen wat er allemaal mogelijk is, maar vooral om met klanten mee te denken en hen te adviseren over wat er in hun situatie nodig is. “Persoonlijk contact, dat vind ik nog altijd erg belangrijk. Natuurlijk hebben we een webshop, maar die is met name informatief. Ik wil onze klanten graag in de shop zien of op hun locatie, zodat ik ze ook echt kan adviseren, daar zit een belangrijk deel van onze meerwaarde en dan wordt bovendien prijs wat minder belangrijk. Dan kan ik ze meteen vertellen dat wij het hele spectrum vullen, van A tot en met Z en volledig op maat.” Jochem investeert ook in medewerkers. “We doen het zo goed dat we op zoek zijn naar uitbreiding in de werkplaats en naar een extra commerciële kracht.”
WENSINK MERCEDES BENZ
Robert van der Hoek is bij Wensink Mercedes Benz verantwoordelijk voor de afdeling bedrijfswagens. Wensink is binnen de afdeling bedrijfswagens met het label Van Pro Center gestart. “Een volgende stap in het proces, omdat we ook onze afdeling de uitstraling willen geven die bij het merk hoort, grotere parkeerplaatsen, haal- en brengservice, vervangend vervoer, ruimere openingstijden en er zijn altijd demo’s beschikbaar, alles om de klant de perfecte service te geven.” Want dat heeft de branche inmiddels begrepen: het serviceniveau moet omhoog, ontzorgen staat op nummer 1 en one stop shopping is een must. “Daarvoor werken we ook samen met Autoshop De Tunnel. Wanneer onze klanten meer willen, zoals ritregistratie of een upgrade van het geluidssysteem, regelen we het met Jochem. De klant merkt er niets van, maar achter de schermen wordt aan al zijn wensen voldaan. Bovendien starten we binnenkort met de volledige verbouwing van de showroom. Dus innoveren, investeren en samenwerken heeft ook binnen Wensink Mercedes Benz de hoogste prioriteit.”
‘Het serviceniveau moet omhoog, ontzorgen staat op nummer 1, one stop shopping is een must’