Word een mobiele onderneming
Volgens onderzoeksbureau Gartner waren er vorig jaar zo’n 6,7 miljard smartphones in gebruik en dat aantal zal naar verwachting nog groeien. Deze aantallen duiden op een drastische verandering in de manier waarop consumenten en werknemers met elkaar en met ondernemingen willen kunnen communiceren. Dat betekent dat die ondernemingen hun strategieën, processen en technologieën moeten heroverwegen om ervoor te zorgen dat ze kunnen blijven concurreren in deze mobiele tijd.
Maar dat is geen eenvoudige operatie. Net als met elke revolutionaire verandering zoals mainframe computing, de PC en het internet, houdt de ‘shift’ naar mobiel in dat ondernemingen hun doelen moeten bijstellen en andere prioriteiten moeten opstellen. Een alomvattende mobiele strategie vereist een enorm commitment en actieve deelname van iedereen binnen de organisatie.
STAPSGEWIJS
Elke ingrijpende verandering kan het beste stapsgewijs worden doorgevoerd. Voor een mobiele strategie kunnen de volgende stappen worden gebruikt:
- zorg voor een goede basis voor een alomvattende mobiele strategie
- identificeer en verwijder obstakels op het pad naar mobiele volwassenheid
- formuleer je strategische doelen en KPI’s
- implementeer je strategie middels state-of-the-art ontwerpen en ontwikkelingen
- kies de juiste tools en technologie
Wie deze stappen volgt, kan de ontwikkelingen op het gebied van technologie niet alleen bijhouden, maar ook vóór zijn en daarmee voldoen aan de verwachtingen van de cliënten en de zakelijke doelen realiseren. Kortom: het bedrijf wordt zo een mobiele onderneming worden, want mobiel gaat nooit meer weg, het wordt alleen maar groter.
DE MOBIELE NOODZAAK
De laatste jaren is het creëren van een alomvattende mobiele strategie enorm in belang toegenomen. Nog niet eens zo lang geleden bestond de complete mobiele strategie van een onderneming misschien slechts uit één enkele app of een mobiele website en dat volstond. Vóór de wijdverspreide toepassing van smartphones en tablets waren de verwachtingen van de gebruikers niet bijzonder hoog en de meeste ondernemingen beschouwden een app als een simpele, leuk-om-te-hebben luxe.
Dat veranderde rond 2007 met de komst van de iPhone en de razendsnel groeiende populariteit van de tablet en smartphone computing. Met de belofte van overal en altijd connectiviteit boden deze devices een alomvattende, gebruikersvriendelijk digitale ervaring zonder dat je gebonden was aan een laptop of desktop computer. Deze nieuw gevonden vrijheid zorgde voor hogere verwachtingen en meer mogelijkheden voor de gebruiker in de zakelijke omgeving. Mobiele gebruikers, inclusief cliënten, werknemers en partners, hadden nu de beschikking over een middel dat direct en altijd toegang bood tot tools, content, informatie en gegevens. Tegelijk met die toegang verwachtten de gebruikers een ervaring die net zo compleet en intuïtief was als die ze kenden van hun desktop computers.
DE VERWACHTINGEN VERANDEREN
De verwachtingen op het gebied van mobiele toepassingen is niet beperkt tot consumenten. Met de razendsnelle acceptatie van mobiele devices verwachten de digitaal-slimme medewerkers dezelfde ervaringen in de werkomgeving als met hun op consumenten gerichte toepassingen. Ze willen de beschikking hebben over de informatie en gegevens die ze
“Een succesvolle mobiele strategie moet rekening houden met de doelen van de gehele onderneming, en de inzichten bevatten van zowel de zakelijke als de IT-managers.”
nodig hebben om hun taken uit te kunnen voeren, overal, altijd en op elk device. Deze veranderingen op het gebied van technologie en van het gebruikersgedrag vereisen een drastische aanpassing van de manier waarop ondernemingen het concept ‘mobiel’ moeten aanvliegen. Mobiele strategieën kunnen niet langer bestaan
uit een simpele aanvulling, of achterafgedachte. In plaats daarvan verwachten mobiele gebruikers nu toegang tot ondernemingen, diensten, content en gegevens wanneer ze dat willen. Daarom moeten ondernemingen een ervaring ontwikkelen en bieden die de complete, intuïtieve toegang biedt waar de gebruikers om vragen. Kortom, ze moeten een ‘mobiele onderneming’ worden, in staat om te handelen met de snelheid en flexibiliteit die voorwaarden zijn voor een effectieve mobiliteit – maar ook de veiligheid en het beheer garanderen die kritisch is voor zakelijk succes. Dat kost tijd, inspanning en strategie, maar de voordelen zijn enorm. Organisaties die de kansen benutten die mobiel biedt, kunnen daar over de gehele linie van pro teren. Ze kunnen dan:
- sneller, effectiever en persoonlijk interacteren met clienten, medewerkers en partners;
- de gebruikers een aangename ervaring bieden;
- processen opnieuw uitvinden om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de cliënten;
- flexibele oplossingen bouwen die aan toekomstige eisen voldoen;
- opereren met een groeiende ROI, betere TCO, snelheid, schaalbaarheid en flexibiliteit.
Een alomvattende mobiele strategie is het fundament voor een mobiele onderneming, en kan zorgen voor een scala aan kansen om de betrokkenheid te bevorderen,
de merkwaarde te vergroten, de efficiëntie in de werkomgeving te verhogen, nieuwe markten te ontginnen,
en de klanttevredenheid te verbeteren. Maar een enkele, eenmalige toepassing is geen mobiele strategie. Het creëren van een alomvattende mobiele aanwezigheid vereist een robuust plan, een concept dat stevig verankerd is in de visie en initiatieven van de onderneming. Zonder een
“Een initiële gefragmenteerde aanpak van mobiliteit kan resulteren in een aantal tijdrovende en dubbel uitgevoerde processen.”
geformuleerd plan kan een poging om mobiele toepassingen te implementeren resulteren in het verlies van klantenvertrouwen, een lagere omzet, en een negatieve merkperceptie. Omdat de revolutie in mobiele devices zich steeds sneller voltrekt, is het van groot belang, in te zien dat je klanten, partners en medewerkers met jou in contact proberen te komen middels meerdere apparaten (endpoints). En dat tegenwoordig gedurende de gehele dag vanwege de 24/7 economie.
Uit een onderzoek van Forrester blijkt dat 25% van de volwassenen online gaan met minimaal drie devices. Gebruikers wisselen moeiteloos van device naar device, en van omgeving naar omgeving. Daarom moet jouw mobiele strategie daaraan aangepast zijn om ze te kunnen boeien met een coherent palet van belevingen die tegemoet komen aan hun behoeften en wensen.
SCHEIDING
Toch maken veel ondernemingen nog steeds een scheiding tussen hun mobiele strategie en hun andere digitale inspanningen. In plaats van alles onder één overkoepelend geheel te plaatsen, vallen aparte mobiele initiatieven onder verschillende business units of afdelingen. Zelden nemen deze onafhankelijke afdelingen IT mee in de initiële planning, wat resulteert in een gefragmenteerde, niet-geïntegreerde aanpak van mobiliteit. Uit een recent onderzoek van Accenture Strategy blijkt dat 55% van de topmanagers in de EU nog geen digitale strategie heeft, die de bedrijfsstrategie ondersteunt.
“De laatste jaren is het creëren van een alomvattende mobiele strategie enorm in belangrijkheid toegenomen.”
Een gefragmenteerde aanpak van mobiliteit kan resulteren in een aantal tijdrovende en dubbel uitgevoerde processen. Daarom is het besef heel belangrijk dat deze eerste stappen richting de mobiele onderneming bijzonder waardevol zijn. ‘Mobiel 1.0’ vormt vaak het fundament voor een meer complete, mobiele ondernemingsstrategie. Het pad dat een onderneming volgt naar een alomvattende mobiele strategie ziet er gewoonlijk als volgt uit:
• Experimentele stadium: in dit stadium wordt het mobiele initiatief ingevuld door een enkele business unit. Zelden is de IT-afdeling hierbij betrokken en het project wordt over het algemeen onafhankelijk uitgevoerd van andere ondernemingsinitiatieven. Vanwege een gebrek aan budget en betrokkenheid van de IT-afdeling, wordt de toepassing gebouwd voor implementatie in slechts één of hoogstens enkele belangrijke mobiele platforms.
• Uitrol-stadium: dankzij succes in het experimentele stadium is de mobiele strategie geëvolueerd naar een aanpak die meer op de onderneming is gericht. Maar omdat er geen duidelijk omschreven strategie is, hebben ondernemingen de neiging om een aantal verschillende en soms zelfs elkaar tegenwerkende toolsets te gebruiken om hun toepassingen te beheren. Dit kan resulteren in een gefragmenteerde aanpak, waarbij diverse onnodige en overbodige processen in gang worden gezet.
• Ondernemings-stadium: voortbouwend op voorafgaande projecten vliegen volwassen ondernemingen het mobiliteitsconcept top-down aan met een geïntegreerde, organisatiebrede aanpak. Dit gaat gepaard met commitment van de leiding, samenwerking van meerdere business units en IT en technologiepartners, die de doelen van vandaag kunnen realiseren en tegelijkertijd de onderneming kunnen klaarmaken voor succes in de toekomst.
EEN STEEDS MOBIELERE MAATSCHAPPIJ
De continue en elkaar snel opvolgende innovaties, en de daarbij opgeroepen verwachtingen worden ook wel ‘mobile time’ genoemd, het mobiele tijdperk. Het volgen en hierin meegaan is voor ondernemingen een noodzaak geworden. Het blad TIME publiceerde onlangs enkele statistieken: 84% van de ondervraagden gaf aan dat ze geen dag zonder hun mobiele device zouden kunnen; 65% zei dat als ze moesten kiezen of ze hun lunch of hun mobiele device mee naar kantoor zouden nemen, ze zouden kiezen voor het device; 51% beweerde dat hun mobiele device belangrijker was dan hun laptop of desktop computer. Voeg deze cijfers samen met de resultaten van een Gartner rapport over de daling van de verkoopcijfers van PC’s en de stijging van die van mobiele devices en we krijgen een idee van de gedragspatronen van mobiele toepassingen. In het kort: de mensen vertrouwen minder op hun desktops en meer op hun mobiele devices.
IT INTEGREREN
In de huidige wereld waarin we allerlei verschillende media en devices gebruiken, volstaat het niet langer om één of twee standalone apps te ontwikkelen op basis van de doelstellingen van één enkele afdeling of eindgebruiker. Een succesvolle mobiele strategie moet rekening houden met de doelen van de gehele onderneming en de inzichten bevatten van zowel de zakelijke als de IT-managers. De zakelijke managers kunnen doelstellingen formuleren voor het realiseren van de doelen van de organisatie middels mobiliteit, de IT-managers kunnen een traject opstellen waarmee die doelen kunnen worden gehaald, op een geïntegreerde, efficiënte en veilige manier. Alleen dan kan de organisatie het stadium van volwassenheid bereiken en echt een belangrijke speler zijn in de mobiele wereld.