Jochem Thiadens: ‘Ken je vak en wees gepassioneerd’
De belangrijkste eigenschap van een ondernemer? Jochem Thiadens, eigenaar van Autoshop de Tunnel, hoeft er niet over na te denken. “Visie ontwikkelen, richting bepalen, dan kun je ook niet verdwalen. En je moet tegen de stroom in durven te zwemmen. Ik weet niet zeker hoe het retaillandschap er over vijf jaar uitziet, ik weet wel dat wij er dan klaar voor zijn. Dat we de uitdaging aankunnen, omdat we ons voortdurend aanpassen, investeren in producten, diensten en service. Dan bouw je en dan groei je. Half oktober hebben we bijvoorbeeld een belangrijke nieuwe stap gezet als importeur Benelux van highend audioproducten van Morel”
Autoshop De Tunnel is al veertig jaar de onbetwiste specialist op het gebied van automotive producten, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Toen Jochem Thiadens op zijn 24ste instapte trof hij een aangeschoten bedrijf aan. Hij besloot er iets van te maken, hij kon afscheid nemen van zijn mede-aandeelhouder, werd dus enig eigenaar en investeerde fors in werkplaats en winkelinrichting. “We liepen harder en werkten slimmer. We werden een one-stop-shop, waardoor de zakelijke markt ons opmerkte. Dat kun je niet alleen, het team moet achter jouw visie staan, het gezamenlijke doel herkennen en erkennen, iedereen moet met dezelfde perceptie op markt en klant rondlopen. Wat willen klanten, welke producten passen bij hun vraag en hoe gaan we dat in een optimaal servicetraject voor elkaar krijgen? Pas dan kun je succesvol zijn.”
EXPERTISE
De markt waarin Jochem Thiadens opereert is zwaar concurrerend. “Gelukkig zijn er veel generalisten, die met hagel schieten en waar prijs zo’n beetje het enige verkoopargument is. Dat vinden wij ondoelmatig. Wij zijn specialisten, dat is onze niche en dat mogen we dus nooit uit het oog verliezen. Integendeel, we moeten met passie die lijn volgen, verder ontwikkelen en investeren. Dat noem ik tegen de stroom inzwemmen. Iedereen kan een zaak als de onze starten, alleen de expertise kun je niet inkopen, die zul je zelf moeten ontwikkelen. De klant herkent dat, die geeft je het vertrouwen en zo kun je samen bouwen aan het beste resultaat. Dat kan op basis van eenmalige projecten, maar we hebben ook (zakelijke) klanten die al het werk bij ons neerleggen. Die weten dat het dan goed komt.”
MOREL
Jochem Thiadens had het met zijn vriend Herwin Esselbrugge vaak over het introduceren van een eigen merk. “Herwin was commercieel directeur voor Pioneer Benelux, dus hij kent het klappen van de zweep. Wij hadden het over markten, over merken en over de ideale operatiemodus. We wisten dat als we de kans zouden krijgen, we zo’n traject op onze eigen manier zouden ingaan. Die kans kwam toen we de directeur van Morel Israël ontmoetten op een audiobeurs in München. Morel is super high-end, ze gebruiken titanium en carbon, alles aan het merk is top, maar hun producten zijn al twintig jaar niet meer in Nederland te krijgen. Dat heeft voor ons als voordeel dat het merk niet is verpest. Dynaudio gebruikt hun speakers, versterkers en subwoofers onder eigen naam als de top-audiolijn voor merken als Audi, Volvo en Volkswagen. De mensen van Morel waren eigenlijk meteen enthousiast over onze plannen en half oktober hebben we het merk geherintroduceerd tijdens 100% Tuning in Ahoy Rotterdam, het grootste tuning evenement voor vakhandel en consument in Nederland.
“Wij zijn specialisten, dat is onze niche en dat mogen we dus nooit uit het oog verliezen.”
We hadden een nieuwe Porsche Cayenne volgebouwd met spullen van Morel. Dat werd een doorslaand succes. Ook de consument was enthousiast, er is nu een productlijn waar men weer euforisch van kan worden.” De eerste leveringen zijn binnen in het nieuwe pand in Meppel, van waaruit de distributie wordt verzorgd. “We hebben een selectie gemaakt van een twintigtal dealers in Nederland die voldoen aan onze wensen. Allemaal zijn ze experts op hun vakgebied; gepassioneerde vakmensen die het aankunnen om met Morel te werken. Uiteraard wordt ook onze zaak aangepast om de Morel-producten in een lifestyle-omgeving te presenteren, natuurlijk met een mooie demoruimte en – auto.”
AMBACHT
Het verkopen van producten met kennis van zaken en een verhaal dat past bij wat de klant wil is één. Inbouwen is minstens zo belangrijk. Het is eigenlijk een ouderwets ambacht, waarbij het aankomt op ervaring en een grondige kennis van zaken. “Met Morel zetten we dus de volgende stap, we verbreden onze niche. Verder verandert er niets aan ons gedrag in de winkel. Iedereen is van harte welkom. Het gaat er om klanten te herkennen en erkennen en gastvrijheid uit te stralen. Dat is ons werk, wij verkopen geen producten, wij bouwen aan relaties, dat vinden we veel belangrijker. Dan gaat het om vertrouwen geven en krijgen. In ons vak is passie essentieel, trots zijn op je vak en je kennis. Daar houden klanten van, het gevoel dat
“Het verkopen van producten met kennis van zaken en een verhaal dat past bij wat de klant wil is één. Inbouwen is minstens zo belangrijk. .”
ze op de juiste plek zijn, dat ze hun auto vertrouwd kunnen achterlaten, dat het allemaal meer dan goed komt. Als we dat gevoel kunnen vasthouden, kunnen we elke verandering in de markt aan. Daar ben ik van overtuigd.”