Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelColumnNummer 1 - 2016
Home›Artikel›Column Lieke Wagenvoort

Column Lieke Wagenvoort

By c0d3br3ak
2 mei 2016
1178
0
Share:

Ik stapte binnen in een prachtig modern pand en zoefde naar boven in een razendsnelle lift. Ik keek om me heen: in hoogte verstelbare bureaus, goed afgestelde bureaustoelen, brandblussers op de juiste plekken en zonwering op maat. Ik dacht nog: ‘’Deze RI&E wordt een eitje!’’

Die gedachte bleef hangen tot ik met de eerste werknemer sprak. Ze vroeg me of het mogelijk was om onze conversatie vertrouwelijk te houden en haar naam uit het rapport te laten. Alle alarmbellen in mijn hoofd gingen af. Een verziekte cultuur kwam ter sprake, een cultuur waarin pesten en discriminatie de norm zijn. Een cultuur waar veel medewerkers thuis zitten met een burn-out en het vooral van belang is vriendjes te zijn met de juiste persoon.

Ik vervolgde mijn onderzoek en die eerste conversatie werd keer op keer herhaald. Hiernaast ontdekte ik een schrikbarend hoog ziekteverzuim en structureel overwerk. Ik sprak werknemers die zich sociaal geïsoleerd voelen en geen steun of waardering ervaren van hun leidinggevende. Geen enkele werknemer wilde bij naam genoemd worden in mijn rapport.

Waar ik meestal adviseer op de ‘’harde’’ en tastbare kant van veiligheid, ging dit advies over de ‘’zachte’’ kant van veiligheid: Psychosociale arbeidsbelasting. Deze vakterm beslaat alle factoren en invloeden die zorgen voor stress bij een medewerker; zoals pesten, agressie, seksuele intimidatie of het ervaren van hoge werkdruk.

Een bedrijf waar psychosociale arbeidsbelasting wordt ervaren heeft een verhoogd risico op onveilige werkomstandigheden. De betrokkenheid van de medewerkers vermindert aanzienlijk en het niet-nakomen of overtreden van (veiligheids-)richtlijnen wordt de norm. Het speerpunt van mijn advies? Een anoniem medewerkerstevredenheidsonderzoek, uitgevoerd door een externe, neutrale partij.

Ik hoop dat mijn advies wordt opgevolgd.
Een gelukkige medewerker is een productieve medewerker.

Previous Article

‘Soms neemt het leven een andere wending’

Next Article

‘Het draait bij social media om liefde, ...

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Related articles More from author

  • ArtikelNummer 2 - 2020

    Emixion lanceert MaaS en WaaS

    12 juli 2020
    By Hans Eberson
  • ArtikelNummer 3 - 2018

    Kop Advocaten is toekomstbestendig (en de klant is zeer tevreden): ‘Ons werk draait volledig om de klant’

    24 augustus 2018
    By c0d3br3ak
  • Artikelnummer 1 - 2022

    NUL24 presenteert jaarprogramma

    23 maart 2022
    By Hans Eberson
  • ArtikelBorrelNummer 1 - 2024

    ‘De netwerkformule van de ChangeYourBusiness-borrel’

    24 januari 2024
    By Hans Eberson
  • Bloey-app helpt binnenstadondernemers
    ArtikelNummer 2 - 2018

    Bloey-app helpt binnenstadondernemers

    20 mei 2018
    By c0d3br3ak
  • ArtikelColumnNummer 4 - 2019

    Column Jack Jansen: ‘De waarde van arbeid, de prijs voor levenstijd.’

    24 oktober 2019
    By Hans Eberson

Leave a reply Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ArtikelNummer 1 - 2016

    ‘Soms neemt het leven een andere wending’

  • ArtikelCoverstoryNummer 4 - 2016

    Coverstory: Springruiter Lisa Bongers op weg naar de top

  • Magazinenummer 2 - 2021

    Nummer 2 – Zomer 2021

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen