Pieter Haanappel Verbeek Bedrijfsmakelaars: ‘Niet lullen maar poetsen’
Pieter Haanappel kwam met Verbeek Bedrijfsmakelaars goed door de crisis heen. Opmerkelijk wanneer je bedenkt dat juist deze branche zwaar werd getro en. Groot zijn door klein te blijven, dat is de formule achter het succes. “Gewoon keihard werken, veel extra stappen zetten en uren maken. Ik ben er trots op dat ik niemand heb hoeven te ontslaan.”
Pieter Haanappel heeft een opmerkelijke carrière achter de rug. Na zijn middelbare school trad hij in dienst bij het Korps Mariniers, werd een half jaar uitgezonden naar Cambodja en deed daar veel levenservaring op. “Dat heeft me gevormd. Dat proces ging verder toen ik achter de bar stond bij café Goossens en door klanten werd ingewijd in de wereld van journalistiek, politiek en het zakenleven. Ik wilde toch iets anders dan de rest van mijn leven bier blijven tappen, meldde me bij Verbeek Makelaars met het verhaal dat ik daar graag wilde werken, desnoods voor niets als stagiair. Die instelling viel in goede aarde en ik werd aangenomen als assistent op de afdeling woningmakelaardij. Ik kreeg overigens toch wel een salaris”, lacht hij.
COMPLEET PAKKET
Na een jaar maakte hij de overstap naar de Bedrijfsmakelaardij en maakte hij er samen met de toenmalig directeur een serieuze afdeling van. “In die periode heb ik ook mijn makelaarsopleidingen gevolgd, ik ben als één van de laatste makelaars van Nijmegen en omstreken nog beëdigd. Voor mij een kroon op mijn inspanningen. Deze beediging werd overigens een paar dagen later afgeschaft. Ik trad toe tot de directie en in 2008 werd ik na een ontvlechting van de Verbeek Groep – alle werkmaatschappijen werden verzelfstandigd – samen met mijn voormalig directeur eigenaar van Verbeek Bedrijfsmakelaars. We verhuisden naar Kerkenbos met een team van in totaal vijf mensen. In 2011 heb ik mijn compagnon uitgekocht en werd ik zelfstandig eigenaar. Sindsdien zijn we met zijn vieren en dat zijn we nog steeds.” Verbeek Bedrijfsmakelaars houdt zich bezig met alle facetten binnen het commercieel vastgoed. “Verkoop/verhuur, aankoop/aanhuur, beleggingen, taxaties en consultancy, zowel in retail/winkels, bedrijfsobjecten, kantoren en (woning) beleggingen. Hét warenhuis voor commercieel vastgoed.”
RETAIL
Retail is in de huidige markt niet eenvoudig. “Om het maar voorzichtig uit te drukken. Al enige tijd is er behoefte aan grote volumes, maar die waren er niet. De markt zocht veel aaneengesloten m2’s, zonder niveauverschillen en minimale kolommen, op de juiste locatie. Met de herinrichting van Plein 1944 werd onder andere voldaan aan deze behoefte en dat maakte zo de komst van bijvoorbeeld de al jaren zoekende Zara op de hoek van de Broerstraat mogelijk. Maar dergelijk aanbod is ook nu nog steeds schaars. Dat ligt anders met ‘kleinere’ winkels.” De retail is door de snelle opkomst van internet bezig met een enorme transformatie. “Winkels krijgen hoe langer hoe meer een showroomfunctie. Webshops worden steeds populairder, maar er blijft een klanten- en producten- groep waarbij fysiek wenselijk blijft. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe mode in midden en hoog segment. Ik denk dat met name producten die gestandaardiseerd zijn geschikt zijn voor verkoop via internet, maar het winkelen als beleving zal zeker blijven bestaan. Een dagje naar de stad voor beleving en ontspanning, daar hoort shoppen gewoon bij. De colour locale is daarbij uitermate belangrijk, de stad moet gastvrij zijn ingericht en afgestemd op de wensen van haar bezoekers, een divers aanbod bieden met een gezonde mix tussen winkelen, horeca en cultuur. Dat zal de hedendaagse voedingsbodem zijn voor een attractieve stad, die steeds meer moet concurreren met andere steden.”
‘Als je het hele plaatje beziet merk je dat de markt weer aantrekt, langzaam maar gestaag’
BEDRIJFS OG
Door de opkomst van internet zal de vraag naar bedrijfshallen groeien. Er komen nieuwe distributiecentra, met veel m2’s op strategische plekken. Die tendens is al enige tijd duidelijk zichtbaar. “Ik heb vertrouwen in de logistiek, daar zijn we sterk in door onze ligging en de aansluiting op snelwegen. Ook de vraag naar huisvesting voor productiebedrijven blijft aanwezig. Dat past bij Nijmegen, we zijn immers altijd een ‘maakstad’ geweest. Bedrijfspanden die niet meer passen, die zijn verouderd en/of waarbij de vraag achterblijft vormen een probleem. Dat geldt ook voor verschillende kantoorgebouwen. Sommige objecten lenen zich voor transformaties naar bijvoorbeeld wonen. Neem bijvoorbeeld het voormalige kantoorgebouw van Jeugdzorg aan de Graafseweg, dat wordt momenteel verbouwd naar appartementen. Het voormalig klooster en meisjesinternaat Mariënbosch werd geschikt gemaakt voor studentenhuisvesting en ook de kantoorkolos Metterswane uit de jaren 70 zal een andere invulling krijgen.” De markt in beleggingsvastgoed kwam de afgelopen jaren min of meer tot stilstand, enerzijds door het ontbreken van geld in de markt, anderzijds door de leegstandrisico’s. Momenteel is het investeren in woningportefeuilles echter wel hot. “De rendementen zijn dan vaak wat lager, maar nog altijd aanzienlijk hoger dan de rente op spaargeld die banken aanbieden. Je ziet momenteel een duidelijke tendens waarbij vermogende particulieren nu zoeken naar alternatieve renderende mogelijkheden. Dan zijn woningbeleggingen behoorlijk stabiel. Als je het hele plaatje in ogenschouw neemt merk je dat de markt weer langzaam en gestaag aantrekt, met horten en stoten. Daarbij merk ik wel op dat het vertrouwen nog fragiel is. Grote gebeurtenissen op wereldschaal zullen ogenblikkelijk negatieve effecten hebben.”
‘Ik doe om in conditie te blijven en als hobby nog elke zondag de stormbaan’
CONSULTANCY
Volgens Pieter Haanappel heeft de bedrijfsmarkt veel behoefte aan mensen die de lokale en regionale omstandigheden kennen, die weten wat er nu speelt en wat er aan staat te komen. “We zijn actief in advisering van uiteenlopende partijen, daar hebben we binnen ons kantoor veel ervaring in opgebouwd en dat betaalt zich nu uit. Daarom heb ik ook bewust gekozen voor de bedrijfsmakelaardij. Een ondernemer wil zich in eerste instantie richten op zijn kerntaak cq product, voor zijn bijkomende huisvestingsvraagstukken schakelt hij adviseurs in. Wanneer je dat goed oppakt bouw je aan langdurige relaties”. In advisering is door de crisis wel een en ander veranderd. “Vroeger was advisering liefdewerk oud papier, dat deed je erbij. Tegenwoordig zijn ondernemers en beleggers gewend om te betalen voor die kennis.” De mensen van Verbeek Bedrijfsmakelaars hebben het ook druk met deze tak van sport. Daarnaast wordt drukte veroorzaakt door taxaties. “Banken zijn door wetgeving verplicht de onderliggende waarde van het door hen gefinancierde vastgoed periodiek in kaart te laten brengen. Onder andere die taxatierapporten moeten aan steeds meer voorwaarden en normen voldoen. De wereld van taxaties staat wat dat betreft momenteel sterk in de schijnwerpers, waarbij de eisen ten aanzien van onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en zorgvuldigheid steeds meer worden aangescherpt. En terecht. Wij blijven continu up to date, waardoor wij onder andere door veel landelijke partijen worden ingeschakeld.”
‘Ondernemen is risico’s nemen, maar ik ben geen gokker’
CRISISPROOF
Terug naar de openingszin: Verbeek Bedrijfsmakelaars kwam goed door de crisis heen. “Ook het bedrijfsmatige vastgoed werd fors geraakt. Wij zijn als kantoor gewend om hard te werken, om zelf initiatieven te nemen, actief naar de klant op zoek te gaan, pro-actief te werken en om oplossingen voor zijn problemen aan te dragen. Alert zijn, altijd klaar staan en natuurlijk op de kosten letten, dan maak je een kans. Dat moet je met het hele team doen, waarbij de focus altijd op de klant ligt. Ik ben niet geïnteresseerd in wat (con)collega’s doen, wij hebben onze eigen mores en onze eigen werkwijze.” Is groei een doel? “Dan zeer gecontroleerd. Ondernemen is risico’s nemen, maar ik ben geen gokker. Daar is de markt ook nog veel te turbulent voor. Het is allemaal fragiel, het consumentenvertrouwen schommelt. Onze strategie om groot te zijn door klein te blijven heeft nog altijd gewerkt, daarom hebben we niet ingeleverd. ” Bovendien stelt Pieter Haanappel nog al wat eisen aan groei. “Als we groeien dan hoofdzakelijk in kwaliteit. Het is echter lastig om naast ons huidige team goede mensen te vinden die ook nog eens binnen het team passen. Wij streven naar een jonge, energieke en dynamische bedrijfsuitstraling, ik ben met 45 jaar veruit de oudste. Dit streven is goed, jonge mensen hebben de drive, die willen knallen, want zij hebben de toekomst.”
NUL
Op 1 januari om 00.01 uur gaan bij Verbeek Bedrijfsmakelaars alle tellers weer op nul. “Dan start opnieuw de bouw van een volgend succesvol jaar en wordt iedereen weer uitgedaagd om er vol voor te gaan. Dat zit niet alleen in mij – ik pak als hobby en om in conditie te blijven nog geregeld de hindernisbaan – dat past ook bij onze mensen, gaan als de brandweer, hindernissen al dan niet met creativiteit nemen, met de poten in de klei en niet lullen maar poetsen.”