Wij vinden de oplossing voor communicatievraagstukken
Er zijn weinig branches de afgelopen tien jaar zo hard getroffen door de combinatie van crisis en digitalisering als de grafimedia. De cijfers maken dat eenvoudig duidelijk: telde deze regio een decennium geleden nog een vijftigtal bedrijven die actief waren in deze sector, momenteel zijn er minder dan tien van over. Drukkerij Luxor werd in 1969 opgericht en in 2000 nam zoon Stijn Maertens het familiebedrijf over. Zijn visie: “Wij combineren ervaring met innovatie, dat maakt ons een van de meest veelzijdige drukkerijen in de regio.”
Drukkerij Luxor biedt kwalitatief hoogwaardig digitaal en offset drukwerk, zowel voor bedrijven (huisstijlen, promotie, mailings, horeca, beurs & presentatie, printservice, DTP & design) als voor particulieren (familiedrukwerk & printservice), in een persoonlijk en servicegericht, snel en flexibel concept met een transparante en betrouwbare bedrijfsvoering. “We richten ons op het leveren van kwaliteitsproducten. Indien mogelijk worden processen met ICT oplossingen geautomatiseerd voor tijdwinst en kostenreductie. Meedenken en snel reageren op de klantvraag zit in ons DNA. Dat blijft hoe dan ook altijd de basis.”
CUSTOM PRINTING SOLUTIONS
Een drukkerij zag er tien jaar geleden heel anders uit dan nu. Stijn Maertens: “Toen draaiden we op familiedrukwerk, printwerk voor studenten, huisstijlen en 2-kleuren drukwerk. Er ontstond een enorme overcapaciteit in de markt die door de crisis is opgelost. De leaseprijzen van drukpersen bleken bij verminderende klantvraag enorm te drukken. Leasen hebben wij gelukkig nooit gedaan, alles is eigendom. Drukkerijen verdwenen of werden samengevoegd. En dan had je de opkomst van internet. Internetdrukkers bleken in de formule massa = kassa in staat de prijzen enorm te verlagen. Niet alleen goedkoop, ook snel. Nadeel van deze werkwijze is dat advisering naar de achtergrond verdwijnt en de opdrachtgever op afstand staat. Het eindproduct valt dan toch vaak tegen. Wij zorgen ervoor dat het drukwerk een blijvende indruk achterlaat op de doelgroep van de klant. We zijn ook snel en leveren tegen marktconforme prijzen. Wij betrekken echter de klant in het proces en denken mee over communicatiemiddelen, niet alleen over het drukwerk, maar bijvoorbeeld ook over het ontwerp. Wij controleren de kwaliteit van bestanden, passen die indien nodig aan en maken een proef. Dat is nodig, want ‘shit in is shit out’ in dit vak. Kijk je alleen via een beeldscherm naar de kleuren, dan kun je bij levering voor akelige verrassingen komen te staan. Internet werkt prima voor standaardopdrachten. Standaard papiersoorten en standaard formaten zijn via internet geen probleem. Wil je eens iets opvallends en speciaals met een unieke afwerking? Dan ben je toch al snel afhankelijk van een leverancier die met je meedenkt en verstand van zaken heeft en dan komen klanten vanzelf bij ons terecht. Dat is de reden dat we onze bedrijfsnaam in Luxor custom printing solutions hebben gewijzigd. Onze slogan is nog steeds: Het kan altijd Luxor. Wij vinden de oplossing voor communicatievraagstukken en maken producten op maat. Door de groei van mogelijkheden binnen de grafimedia, proberen wij onze klanten op de juiste weg te helpen.”
REPUTATIE
Door de digitalisering veranderde Drukkerij Luxor in een compleet geoutilleerde hybride drukkerij. “Wij combineren offset met digitaal drukwerk, het één ondersteunt het ander. We hebben naast meerdere opties in drukwerk ook verschillende veredelings-, afwerkings- en verpakkingsmogelijkheden. Andere kritische succesfactoren hebben ook invloed gehad op het behoud en de toename van het aantal zakelijke klanten. Uit een reputatieonderzoek dat we recent door Ricoh hebben laten uitvoeren kwam naar voren dat onze klanten ons waarderen om onze vakkennis en meer nog om kwaliteiten als leveringssnelheid, betrouwbaarheid, transparante processen, flexibiliteit en service. Die uitkomsten koesteren we, daar zijn we elke dag druk mee. We gaan samenwerkingen aan, zijn aanwezig in lokale netwerken en we dragen ons steentje bij aan maatschappelijke doelen. De zichtlocatie aan de St. Annastraat, de laagdrempelige toegankelijkheid en het gratis parkeren aan de achterzijde zijn ook belangrijke succesfactoren. Hierdoor kennen de meeste mensen in de regio onze drukkerij, zowel vanuit hun privéleven als vanuit het bedrijfsleven. Opdrachten voeren we meestal zelf uit. Soms werken we samen met collega’s, maar dan zijn wij nog steeds regievoerder. Samenwerken met partijen die bij ons passen, die dezelfde kernwaarden hanteren, zien we als een oplossing waar elke klant beter van wordt. Op die manier kun je je klant toch een totaalpakket bieden, zonder je op onbekend terrein te begeven, waardoor de kwaliteit in het geding komt.”
ONTZORGING
Dit reputatieonderzoek bevestigt dat klanten ontzorgd willen worden door een full service grafisch bedrijf met alles onder één dak. “Daarom doen wij ons best voorop te lopen in het aanbod aan drukwerkproducten. De vernieuwing zit niet alleen in digitalisering, maar ook in automatisering met flexibele software, om bijvoorbeeld uw post (brieven, oproepkaarten of mailings) te versturen. Dat is een niche die steeds belangrijker wordt. We drukken variabele mailings, vouwen brieven volautomatisch in ingeprinte of bedrukte enveloppen (couverteren), waarbij we, als extra controle, de brieven allemaal als afzonderlijke pdf’s terugkoppelen aan de opdrachtgever, die ze onder naam van de geadresseerde of briefnummer in zijn eigen systeem kan opslaan. Zo breng je ingewikkelde printopdrachten snel tot een goed einde.”
ACTIEF MEEDENKEN
Met de terugloop in het aantal drukkerijen en het einde van de crisis kwam er weer meer ruimte op de markt. “Dat merken wij ook, maar dat is voor ons geen reden om stil te zitten. Wij zijn actief in de lokale en regionale netwerken, we ondersteunen vanuit onze maatschappelijke betrokkenheid allerlei initiatieven en we zorgen dat we elke dag weer onze naam hoog houden door het leveren van goede producten.” Drukkerij Luxor intensiveert de samenwerking met professionele ondernemers. “Daarom hebben we met Heleen van Eert een nieuwe accountmanager en drukwerkadviseur aangenomen. Zij belt en bezoekt (potentiële) klanten en is aanwezig bij netwerken in de regio.” Heleen zoekt ook oplossingen voor communicatievragen bij klanten. “De vraag die we vaak krijgen is: hoe valt mijn bedrijf weer op in de enorme berg aan digitale aanbiedingen en informatie die mijn doelgroep ontvangt? Steeds meer mensen beseffen dat de mailbox overvol raakt en nieuwsbrieven en aanbiedingen niet meer gelezen worden en zelfs irritatie kunnen opwekken. Hierdoor krijgen we steeds vaker de vraag naar de mogelijkheden voor Direct Mail. Je maakt een blijvende positieve indruk wanneer een prospect of klant jouw mooi gedrukte persoonlijke brief of kalender met een persoonlijke boodschap in de bus ontvangt.” Heleen is ook initiatiefnemer voor een nieuw BNI-chapter dat zich nu nog in de opstartfase bevindt maar snel in het Goffertstadion van start zal gaan. Zo legt Drukkerij Luxor ook de verbinding tussen verschillende ondernemers in de regio. Stijn Maertens ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. “Sterker nog, ik zie dat de behoefte aan goed, degelijk drukwerk groeit. Vakwerk gecombineerd met een persoonlijke benadering wordt gelukkig nog steeds gewaardeerd. Klanten willen er op kunnen vertrouwen dat hun opdracht met zorg en aandacht wordt uitgevoerd. Daar kunnen ze bij ons zeker van zijn.”