Claire Sanders neemt 2Twitit over
Dat Claire Sanders ooit een eigen bedrijf zou beginnen stond wel vast, dat de kans zich zo snel zou voordoen was een verrassing. Ze twijfelde maar even toen Dick Willems van 2Twitit eind vorig jaar aankondigde zijn bedrijf in de verkoop te doen. Claire bleek geïnteresseerd, de onderhandelingen gingen van start, half februari was het rond en momenteel is Claire druk doende het persoonlijk contact met haar klanten te verdiepen.
Met de oprichting in 2010 werd 2Twitit het eerste social media bureau van Nederland. Het bureau zet social mediakanalen in als marketingmiddel om klanten en hun doelgroepen effectief te verbinden. Doel: een grotere naams- en merkbekendheid, een sterkere pro lering of verhogen van de conversie. Daar zijn dagelijks zeven medewerkers druk mee. 2Twitit heeft een grote klantenportefeuille, van kleine bedrijven en instellingen tot grote landelijke spelers.
VEEL VRAGEN
Claire Sanders volgde de HBO-opleiding toerisme en eventmanagement in Eindhoven, en ging na haar studie een jaar voor Synthon aan de slag in Chili als marketing assistent. “Een geweldige ervaring, maar ik miste theoretische diepgang, ik wilde weer studeren. Dat werd de master Communicatie & Beïnvloeding aan de Radboud Universiteit, een studie waarin gedragsturende elementen centraal stonden. Ik zocht een bijbaan en werd aangenomen als Content Manager bij 2Twitit. Aanvankelijk voor één dag in de week, maar dat werd allengs meer. Na mijn afstuderen werkte ik ook nog twee dagen voor Synthon en toen kwam Dick met het nieuws dat hij andere dingen wilde gaan doen en 2Twitit wilde verkopen. Ik had wel plannen om over een jaar of vijf een eigen bedrijf te starten, maar nu kon ik 2Twitit overnemen. Was dat wel het goede moment, wilde ik dit wel echt en kon ik het? Ik denk dat iedere startende ondernemer zich die vragen stelt. Ik besloot er vol voor te gaan, ik heb mijn collega’s van mijn plannen op de hoogte gesteld en zij reageerden enthousiast. Met Dick kwam ik er uit en half februari was ik eigenaar. En bij die nieuwe start paste ook de verhuizing naar een nieuw kantoor.”
DE SPRONG
De overname voelde volgens Claire als een sprong in het diepe. “Er kwam direct veel op me af, financieel, maar ook de strategische planning, de klantcontacten, aansturing van medewerkers en het bouwen aan eigen netwerken. Dat vind ik allemaal leuk, maar het vreet je dag op. Ik word gelukkig ondersteund door een aantal adviseurs, maar de eindverantwoordelijkheid ligt uiteraard bij mij. Dat was even wennen, maar ik voel me er goed bij. Ik leer elke dag, ik heb structuur gebracht in facturatie en betalingen en we zijn druk doende om ons dienstenpakket uit te breiden, bijvoorbeeld met videodiensten. We nemen onze klanten ook meer dan voorheen mee in wat we eigenlijk allemaal voor ze doen, hoe we met ze meedenken en strategieën verzinnen om hun aanwezigheid op social media tot een succes te maken. Je inleven in je klant is cruciaal, je moet diens bedrijf kennen, anders kun je geen relevante content ontwikkelen. Dat deden we altijd al, we communiceerden er alleen nauwelijks over. We zijn ook gestart met interne workshops. Onze medewerkers hebben allemaal hun eigen specialistische kennis en ik wil graag dat ze die structureel met elkaar delen. Dus zitten we nu regelmatig samen om van elkaar te leren; zo groeit de complete organisatie naar een hoger kennisniveau en kan iedereen binnen 2Twitit onze klanten op eenzelfde hoog niveau bedienen.”
TEAMBUILDING
Een bedrijf overnemen is één, zorgen dat je medewerkers het naar hun zin hebben en dat ze de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen op een terrein dat ze interessant vinden, is nummer twee. “Dit beroep vraagt veel van medewerkers. Ze combineren creativiteit met een hoge werkdruk. Dat vergt veel concentratie en daar moet a eiding tegenover staan. Dat realiseer ik me nu meer dan voorheen. Bovendien krijg ik nu
‘Ons werkgebied verandert iedere dag, al is het alleen maar omdat de Googles en Facebooks van deze wereld de spelregels elke dag aanpassen’
andere vragen; dit is een platte organisatie, maar ik ben als eigenaar eindverantwoordelijk. Ik regel vakantieplanningen, zorg dat we als organisatie leren en ontwikkelen en ik wil graag dat mensen hier met plezier werken. Dat is nodig om medewerkers aan je te binden, een voorwaarde voor de groei die ik nastreef; in uitstraling, in diensten en mensen, in klantenbestand en in marktpositie. Ons werkgebied verandert iedere dag, al is het alleen maar omdat de Googles en Facebooks van deze wereld de spelregels elke dag aanpassen. Ik denk dat we om te groeien moeten focussen, doen waar we goed in zijn. Daarom doen we alleen social media, maar dan wel over de hele breedte.”
ANDERE TAKEN
Een half jaar geleden was Claire nog een tevreden Content Manager die zorgde dat een aantal klanten met grote regelmaat op de verschillende social media present was. Nu is ze eigenaar en is haar taak compleet veranderd. “Ik kijk nu uiteraard heel anders naar 2Twitit. Een jaar geleden deed ik geen sollicitatiegesprekken, maakte ik me niet druk om de financiële stromen binnen het bedrijf. Nu is het mijn verantwoordelijkheid om goede contracten met klanten af te sluiten, zodat we zwarte cijfers blijven schrijven. De relatie met klanten is nu ook veel intensiever, je hebt vaker contact, je reageert op hun feedback en gaat samen aan de slag om van hun social media een succes te maken. Dat start met een Social Media Scan, waarin we niet alleen het doel van de samenwerking bepalen, maar ook het traject naar dat doel. Grotere naamsbe-
‘Ik kon 2Twitit overnemen, maar was dat wel het goede moment, wilde ik dit wel echt en zou het gaan lukken?’
kendheid, een sterker merk, meer contact met de doelgroepen van de klant of directe conversie naar bijvoorbeeld een website? Na de Social Media Scan gaan we wekelijks interactieve content schrijven (Content Management), verzorgen we iedere dag de webcare (Webcare & Listening), gaan we de interactie aan met de doelgroep (Search Management) en zetten we advertentiecampagnes op (Social Advertising). De resultaten maken we via analyses en rapportages duidelijk. Bovendien vraagt elk type klant om een andere benadering. Facebook is met 10,4 miljoen gebruikers in Nederland nog steeds erg belangrijk, LinkedIn kan dat zeker in de zakelijke markt ook zijn. Exploiteer je een restaurant, dan is Instagram belangrijk; kortom, de keuze van het type social media hangt zeer sterk af van je bedrijf en je doelen. Daarom bestaat er geen standaard strategie. Het is onze taak om de mogelijkheden te kennen, de nieuwste trends te volgen en dan een perfecte strategie uit te stippelen, die we samen met de klant tot een succes maken. Iedere keer weer een mooie uitdaging waar we vol voor gaan!”