Dutch-Projects staat voor complete winkelrealisatie
Rob van Kempen startte in 2007 met Dutch-Projects, omdat er in zijn visie veel te veel fout ging in de wereld van retailbouw. In zijn optiek zijn twee zaken cruciaal: een ontwerp dat de aandacht van de moderne consument trekt en een bouwproces dat zich binnen tijdafspraak en budget voltrekt.
Rob van Kempen heeft met Dutch-Projects en Jehago Interieurbouw daarvoor de juiste formule ontwikkeld, alles onder één dak, van begin tot eind, in een complete dienstverlening. Veelzijdig en met grenzeloze bezieling, flexibel en transparant en in een scherpe prijs-kwaliteitverhouding. Het jonge projectmanagementbureau heeft daarmee in korte tijd zowel nationaal als internationaal haar sporen verdiend. Het bedrijf is inmiddels fors gegroeid (en altijd op zoek naar bouwkundig projectleiders) en dus werd verhuizen noodzakelijk. In januari verkaste Dutch-Projects van Andelst naar de Pieter Callandweg 40 in Arnhem. “Groter en mooier, want we moeten zelf het goede voorbeeld geven, maar er is nog een voordeel, want ons bedrijf Jehago Interieurbouw zit hier met hun kantoor en werkplaats om de hoek. Dat is wel zo gemakkelijk.”
ATTRACTIEF
Retailers hebben het niet eenvoudig. De moderne consument is veeleisend, de regels en spelers veranderen voortdurend, trends en ontwikkelingen volgen elkaar in razend tempo op. In retail betekent dat bijvoorbeeld dat de grens tussen winkelen, multimedia, gastronomie en cultuur vervaagt. De consument wil van een winkelervaring naar een shopping experience. Hij beslist in luttele seconden of hij een winkel binnenstapt en die beslissing is afhankelijk van de look & feel van de zaak. Het speelt allemaal een kleine of grote rol in de transitie van de winkel als transactieplek naar attractieplek. “Winkelen moet weer leuk worden, het is een nieuwe manier om te relaxen, om te beleven, een hapje te eten, ergens iets te drinken. Dat vraagt om een heel andere kijk op een winkelinterieur. Geen showroom met alle producten in lange rijen aan het rek, maar een beleving. De retailer moet hier in mee.”
‘Ons projectmanagement zorgt dat de planning wordt gehaald, dat is heilig.’
BELEVING
Marten Hulsteijn en Tim Romeyn zijn accountmanagers voor Dutch-Projects en Jehago. “Beleving is dus het sleutelwoord en dat kun je op vele manieren invullen, van retro tot een industriële look. Neem Zano in Elst, een project dat we recent hebben opgeleverd. Zano is gespecialiseerd in herenmode op maat en bruidskleding. De inrichting past bij het concept: Strak, sfeervol, elegant, maar warm en vooral laagdrempelig en gastvrij. Een schitterende showroom in een combinatie van modern en retro jaren dertig. Niet alleen showroom, maar ook een ontmoetingsplek, waar je met een paar mensen kunt afspreken voor een espresso of een borrel, voor een wijnproeverijtje of een winterbarbecue. Dat is de beleving waar de consument van houdt, de combinatie tussen kleding – daar komt hij voor -, maar ook een ontspannen setting, waar hij tussen het passen door een glas witte wijn kan drinken. Binnenkort starten we met de verbouwing van Van Dael Schoenen, dat wordt een totaal ander ontwerp, maar minstens even sfeervol.” Een inrichting kan alle kanten op. “Wij vinden het belangrijk dat de ondernemer ook zelf een idee ontwikkeld, andere steden bezoekt, kijkt hoe de markt beweegt, welke route hem aanspreekt.”
TURNKEY
Dutch-Projects is geen bouwbedrijf, maar een projectorganisatie. “We schakelen voor alle onderdelen van de bouw of renovatie andere partijen in, van architecten, tot vloerspecialisten, metselaars, stukadoors, schilders en verlichtingsspecialisten. Partijen waar we goede ervaringen mee hebben, die kwaliteit garanderen en zich aan planningen kunnen houden. Want dat is altijd belangrijk. Een retailer kan niks verkopen als zijn zaak gesloten is, de bouwperiode moet dus zo kort mogelijk zijn. Als wij worden ingeschakeld beginnen we met een analyse. Wat is er gevraagd, hoe ziet het huidige concept er uit, wat kunnen we beter maken. Wij zorgen dat het project verloopt als afgesproken, door onze aanpak versnellen wij de procedures en verhogen we de effectiviteit. Wij weten hoe projecten verlopen, waar risico’s op de loer liggen en waar we tijd kunnen winnen. Dat doen we in een turnkey-concept, van concept tot realisatie, bouwkundig advies, meten en tekenen, vergunningen, plannen en begroten, projectmanagement op locatie, technische afwerking en contractmanagement. Wij adviseren ook ten aanzien van de installaties, interieur- en inrichtingselementen, kortom het hele circus of onderdelen ervan.”
‘Beleving is in retail dus het sleutelwoord en dat kun je op vele manieren invullen, van retro tot een industriële look.’
Dutch-Projects is een platte organisatie, die in een no nonsense mentaliteit projecten tot een goed einde brengt. “De bouwwereld begint langzaam maar zeker de voordelen van onze aanpak te zien. Wij doen dit al tien jaar, wij huren expertise in tegen een afgesproken prijs. Ons projectmanagement zorgt dat de planning wordt gehaald, dat is heilig. Managen van projecten is een vak, die kennis hebben wij in huis. Projectmanagers staan natuurlijk in nauw contact met de opdrachtgever, hij is per slot van rekening hun belangenbehartiger, van sleutelaanname tot sleutelaflevering als het project wordt opgeleverd. Dat gaat eigenlijk altijd goed, vandaar dat we mogen rekenen op een trouw en groot klantenbestand in retail, maar ook in bijvoorbeeld kantoorverbouwingen of –inrichting, in de foodindustrie, autobranche, zakelijke dienstverleners en zorgcentra.”
DE TOEKOMST
Rob van Kempen heeft uitgesproken ideeën over de bewegingen in de markt. “Internet kwam snel en zal nooit meer verdwijnen, maar dat geldt in mijn visie ook voor fysieke winkels. De klant wil toch een gevoel ervaren, dingen zien en aanraken en daar hoort de goede emotie bij. De fysieke winkels veranderen snel, de uitstallingen worden minder, voorraden kleiner en ik voorspel een revival van oude formules. Je ziet de Levi Stores al weer terugkomen in het straatbeeld. Winkels kunnen nog enorme stappen maken in serviceniveau, dat vind ik onderscheidend. Een modewinkel moet ook kleding kunnen verstellen, liefst terwijl de klant even een kop kof e drinkt, schoenwinkels moeten opnieuw een herstelservice in het leven roepen. Dat is wat de moderne klant wil en daarom zal het ook echt gaan gebeuren.”