ICT gaat om betrouwbaarheid, beschikbaarheid en veiligheid
De nachtmerrie van elke ondernemer: het netwerk ligt er uit. Mailen kan niet meer, het systeem ligt volledig plat en alle werkzaamheden komen razendsnel tot stilstand. Grote paniek. Dan moet je blind kunnen vertrouwen op je ICT-dienstverlener. Maar ook als er geen ramp gebeurt en je gewoon met je dagelijkse werkzaamheden bezig bent is het wel zo fijn als je verzekerd bent van een betrouwbaar en up to date ICT-systeem. Dat is minder eenvoudig dan het lijkt, want ook ICT-omgevingen veranderen razendsnel en bovendien maakt niet elke ICT-dienstverlener waar wat hij op zijn website belooft.
Dries van Aernsbergen en Stephan Peters (beiden 34 jaar) leerden elkaar op hun informatica-opleiding kennen. Eerst MBO, toen HBO, ze gingen bij hetzelfde bedrijf werken, Stephan als netwerkbeheerder, Dries als systeembeheerder van Windows-omgevingen. “Vaak projectmatig, soms op detacheringsbasis, bij MKB en zorg, vaak bedrijven met meer dan 250 medewerkers, dus we hebben daar enorm veel geleerd. Na een jaar of vijf besloten we dat we de stap naar het ondernemerschap wilden wagen; Spete ICT Diensten ging van start met in eerste instantie veel nadruk op ICT-techniek. We hadden met Aviko meteen een grote klant te pakken, onze klantenportefeuille werd steeds serieuzer.”
PRIORITEITENPLAN
Spete ging van start op een lege slaapkamer in het huis van Stephan, de garage diende als magazijn. “In 2010 kochten we een pand, inmiddels hebben we vier units naast elkaar aan de Roggeweg in Nijmegen en elf medewerkers in dienst. Ook onze dienstverlening is enorm uitgebreid, naar systeem-, netwerk- en werkplekbeheer, onderhoud en monitoring, webhosting en internetverbindingen, Office 365 en VoIP telefonie. Dat doen we in abonnementsvormen, projectmatig of via detacheringsconstructies voor kleine en grote klanten, vaak met vestigingen in het buitenland. Medewerkers zitten soms weken achter elkaar in het buitenland om systemen op elkaar af te stemmen, maar het merendeel van onze klanten komt uit de regio. Wij denken dat je door goed werk af te leveren, tevreden klanten krijgt, die ons bedrijf vanzelf bij collega’s aanbevelen. Het worden je ambassadeurs.” Daarnaast beheren we webshops zoals patchkastwinkel.nl, serverkastkopen.nl en netzwerkschrankshop.de. Dat begon als een hobbyproject van Stephan, inmiddels hebben we uitstekende afspraken met Chinese leveranciers en is het een serieus onderdeel van ons bedrijf.”
VERANDERINGEN
Juist binnen de ICT-branche zijn de veranderingen dramatisch. “Nog niet zo lang geleden had het traditionele bedrijf werkplekken aangestuurd door een eigen server. Er vond een verschuiving plaats naar losse clouddiensten of bedrijven kiezen voor een complete cloudoplossing. Uitvaart24.nl is daar een goed voorbeeld van, de site is in een complete cloudoplossing geïmplementeerd. Cloudoplossingen werken fantastisch voor MKB-bedrijven, ze hebben dan geen omkijken meer naar hun eigen serveromgeving. Ook de massale overgang naar abonnementsvormen biedt bedrijven veel voordelen. Ze hoeven dan bijvoorbeeld niet elke vijf jaar fors te investeren in hun eigen ICT-infrastructuur, maar je betaalt gewoon maandelijks een bedrag voor je eigen omgeving, inclusief alle soft- en hardware.” Soms houdt een klant toch liever vast aan de eigen server. “Zo hebben we het Oud Burgeren Gasthuis gemigreerd van een verouderde ICT-omgeving naar een nieuwe omgeving met eigen server. Dat kan. Overigens hoeft een nieuwe klant niet zijn hele omgeving te vernieuwen voordat we het systeem in beheer nemen. Hij kan meteen meedraaien in onze helpdesk, we leren elkaar kennen en we schrijven bijvoorbeeld een prioriteitenplan, zodat de klant eventuele noodzakelijke veranderingen in zijn ICT-omgeving gefaseerd kan uitvoeren.”
“Gebruik van de persoonlijke laptop kan voor bedrijven problemen opleveren op het gebied van veiligheid, privacy en compliance”
VERTROUWEN
Wanneer je het beheer van je complete bedrijfsvoering – want ICT is altijd de ruggengraat van een bedrijf – uit handen geeft, moet er sprake zijn van een echte vertrouwensrelatie en van vertrouwelijkheid. “Betrouwbaarheid, beschikbaarheid en veiligheid, dat zijn de kernwoorden van onze dienstverlening. Daar draait het om, heldere afspraken, korte lijnen, daar is onze organisatie op ingesteld. Dat wij de techniek in de vingers hebben spreekt voor zich, want zowel Stephan als ik hebben een technische achtergrond. Het wordt pas spannend als je als klant moet vertrouwen op 100% beschikbaarheid van je systeem en om de veiligheid. Dat wordt een steeds groter issue, kranten staan vol met voorbeelden van onveilige systemen die door kwaadwilligen worden misbruikt. Dat gebeurt overigens niet alleen bij de ZZP-er, ook bij grote bedrijven van naam en faam. Dat gegevens van credit cards op straat komen te liggen is natuurlijk een ramp, maar bedrijven zullen het ook niet leuk vinden als alle gegevens van hun klanten openbaar worden. Dat voorkom je door te werken met ervaren en gedegen mensen. Daarom is ongebreidelde groei voor ons geen doel, degelijkheid, betrouwbaarheid en onafhankelijkheid wel. Onafhankelijkheid wil niet zeggen dat wij niet samenwerken met leveranciers, wij kopen bijvoorbeeld de clouddiensten in bij gespecialiseerde bedrijven. Ook VoIP leveren wij via een grote aanbieder, maar wij hebben zelf de technische kennis in huis, wij blijven op elk moment het aanspreekpunt en wij zorgen voor de support.”
“Betrouwbaarheid, beschikbaarheid en veiligheid, dat zijn de kernwoorden van onze dienstverlening”
TOEKOMST
Veranderingen in ICT-omgevingen gaan razendsnel. Niet alleen omdat de techniek steeds beter wordt en er volledig nieuwe diensten bijkomen, maar ook omdat door andere arbeidsverhoudingen nieuwe risico’s ontstaan. Neem het BYON-beleid (Bring Your Own Device), of eigenlijk het gebrek er aan. Nederlanders werken steeds vaker flexibel en gebruiken daarvoor met toestemming van de werkgever hun eigen laptop. Volgens onderzoek door technologie analist Gartner verlangt de helft van alle bedrijven wereldwijd op dit moment al dat medewerkers hun eigen mobiele devices gebruiken voor werkdoeleinden. Hoe staat het dan met de beveiliging van bedrijfssystemen en -geheimen, wie is verantwoordelijk voor verlies of diefstal of een virus en hoe komen afspraken over kosten tot stand? Heb je als bedrijf net beleid ontwikkeld, haalt de techniek je weer in. WYOD-beleid (Wear Your Own Device) is nodig om afspraken te maken over draagbare technologie als smartwatches, fitness trackers en slimme brillen. Dat kan voor bedrijven problemen opleveren op het gebied van veiligheid, privacy en compliance. “Wij zien dat er op het gebied van veiligheid een steeds grotere verantwoordelijkheid komt te liggen bij de gebruiker. Neem bijvoorbeeld ransomware, waarbij je door het openen van een attachment de controle over je hele ICT-omgeving kunt verliezen. Je kunt je indekken door 100% backups, dan is er niets aan de hand. Daar wijzen we klanten voortdurend op. We beschikken over monitoring- en patchingtools waardoor we werkplekken op afstand goed kunnen managen, ook op het gebied van veiligheid via antivirusprogramma’s.” Stephan Peters: “Wij zien meer ontwikkelingen. ICT-omgevingen worden steeds meer browserbased, alles verloopt via de internetbrowser, alle data zitten in de cloud. Serveromgevingen zullen steeds meer worden uitgefaseerd en de afhankelijkheid van lokale apparatuur wordt daardoor steeds kleiner. Documentmanagement zal in belang toenemen. Wat niet zal veranderen is de vertrouwensband met klanten, die is essentieel, daar ligt de basis van ons succes.”