‘Hoe kom ik aan nieuwe medewerkers?’
Nu corona onder controle lijkt en bedrijven weer fullswing aan de slag zijn, wordt een probleem dat er eigenlijk al veel langer is opeens heel helder: hoe kom ik aan personeel? Bijna een kwart van de Nederlandse ondernemers geeft aan dat een tekort aan personeel een belemmering is voor hun bedrijfsvoering. Ze groeien niet, omdat er gewoonweg te weinig handjes zijn. Ondernemers in het MKB stappen zelf weer in hun auto om hun klanten te bezoeken, restaurants gaan over tot gedeeltelijke sluiting omdat ze gewoon niet aan medewerkers kunnen komen. Er zijn op dit moment meer vacatures dan werklozen, de vacaturegraad was in vier decennia niet zo hoog.
Zoals ik al zei bestaat dat probleem al langer. Ook voor corona klaagden bijvoorbeeld zorginstellingen en horeca over een structureel tekort aan mensen. Corona heeft dat probleem verergerd. Horecamedewerkers gingen elders aan de slag en ontdekten dat ze of meer verdienden of konden rekenen op vastere contracten of betere werktijden. Door de enorme werkdruk in de zorg verlieten veel medewerkers de branche om elders aan de slag te gaan. Niet alleen horeca- of zorgverleners kampen met het probleem. In accountancy speelt het al jaren, net zoals bijvoorbeeld in ICT, beveiliging, in allerlei technische dienstverlening (loodgieters, elektrotechnici, in de bouw), maar ook in het onderwijs en sales en marketing. Dat heeft op dit moment nog geen gevolgen voor salarissen, als het probleem zich lang voortsleept zal dat vanzelf wel gebeuren. Maar hogere lonen zijn niet de oplossing. Er worden gewoon te weinig mensen opgeleid in allerlei specifieke beroepen. Langzaam maar zeker zie je daar een verschuiving. Steeds meer universiteiten bieden verkorte opleidingen aan voor leraren, sommige bedrijven starten zelf of in samenwerking met collega’s hun eigen opleidingstraject. Lees de coverstory van Wesseldijk Verkeersschool. Eigenaar Jorrit Wesseldijk startte een eigen instructeursopleiding.
Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zet om te beginnen je eigen bedrijf beter in de etalage, laat zien hoe leuk het is om bij jou te werken. Dat klinkt vreemd, maar bedenk dat elke potentiële kandidaat eerst je website bezoekt. Als je met een intermediair werkt, maak dan een weloverwogen keuze. Kies voor een bedrijf dat om een creatieve manier de markt scant, dat meer doet dan zijn eigen kaartenbak doorbladeren. Lees bijvoorbeeld de column van Roald Bergamin van Nedflex op pagina 17. Ook daar kampen ze met een gering arbeidsaanbod, maar ze zoeken wel creatief in een steeds legere vijver. En kijk nog eens kritisch naar je eigen organisatie. Doen je vakmensen wel altijd het werk waarvoor ze zijn opgeleid, of zijn ze ook verantwoordelijk voor klusjes die gemakkelijk een andere – lees lager opgeleide – medewerker zou kunnen doen. Dan komen bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt plotseling in beeld. Die worden vaak door jobcoaches uitstekend begeleid en de overheid biedt er allerlei subsidies voor aan. Heb je medewerkers in dienst die eventueel met wat omscholing zouden kunnen doorstromen naar een andere functie? Dat is een poging waard, zeker als je dat ontwikkelingstrajecten tot onderdeel van een beleid maakt. Allemaal mogelijkheden, niet voor de korte termijn, maar uiteindelijk leiden ze tot resultaat. Start vandaag nog, want niets doen is geen optie!
Hans Eberson