John van As: ‘Kwaliteit zit in je werk niet in het aantal medewerkers dat je in dienst hebt’
John van As over vakmanschap:
In 1999 besloot schilder John van As zijn eigen bedrijf te starten. Eigenlijk min of meer uit noodzaak. Niet omdat hij zijn vak niet meer leuk vond, maar omdat hij te vaak tegen dingen aanliep die hem eigenlijk niet bevielen. “Ik had een eigen kijk op het vak en de manier waarop je met klanten moet omgaan. Misschien was ik soms ook een beetje eigenwijs. In elk geval was er voor mij maar een optie: alleen verder of stoppen met dit vak. Het werd het eerste en daar ben ik nog elke dag blij mee.”
De carrière van John verliep volgens de vaste lijn: hij volgde de schildersvakopleiding en trad daarna in dienst bij verschillende bedrijven. “Groot en klein, allemaal in de regio Nijmegen. Toch zat ik niet helemaal lekker in mijn vel. Toen een oud-collega me erop attent maakte dat je ook voor jezelf kon beginnen werd het zaadje geplant. Werken als ZZP-er was toen nog niet gebruikelijk, de term bestond zelfs nog niet. In 1999 was het zover, ik schreef me bij de Kamer van Koophandel in als John van As Schilderwerken. Ik verhuurde me in eerste instantie aan de grotere schilderbedrijven, maar ik kwam al snel tot de conclusie dat het zo niet opschoot, ik kwam daardoor in precies dezelfde situatie terecht. Ik wilde mijn eigen klanten, waar ik op mijn eigen manier volgens mijn eigen kwaliteitsnormen voor kon werken.”
Vaste werkwijze
De zoektocht naar eigen klanten verliep voorspoedig. “In eerste instantie via vrienden en bekenden, maar ik ging ook al snel aan de slag voor bedrijven. De bal ging rollen en inmiddels heb ik een mooie portefeuille van veel vaste klanten, zowel particulieren als bedrijven, scholen en VVE’s. Van klein (particulieren en kleinbedrijf) tot MKB en grootbedrijf (Ballast Nedam, Stedelijk Gymnasium, het Kandinsky College en Radboud Universiteit). Ook grotere bedrijven kiezen voor ZZP-ers, omdat ze weten dat kwaliteit in je werk zit en niet in het aantal medewerkers dat je in dienst hebt. Daarnaast heb ik vanaf het begin een vaste werkwijze ontwikkeld. In principe begint elke opdracht volgens een vast stramien. Dat begint met inventariseren van de opdracht. Wat vraagt de klant en hoe geef ik dat vorm? Pas als je weet wat het doel is, kun je samen naar het beste resultaat toewerken voor een reële prijs. Dat kan gaan van een eenvoudige onderhoudsbeurt tot een gecompliceerde herstelopdracht.” John van As geeft een voorbeeld. “Ik werd door het Stedelijk Gymnasium benaderd, omdat een behandeling van de gevel van hun gebouw al na twee jaar gebreken vertoonde. Dan haal ik er experts bij, die mij exact kunnen vertellen wat er is gebeurd en welke materialen er nodig zijn om de schade te herstellen. Bovendien heb ik dan aan de hand van bouwtekeningen precies berekend hoeveel tijd en materiaal er nodig is. Zo kom je tot een grondig onderbouwde offerte.” In de offerte neemt John van As het complete traject mee. “Ook na afloop zorgen dat de werkplek netjes achterblijft en dat bijvoorbeeld chemisch afval op de daarvoor bestemde plekken wordt afgeleverd. Dat hoort er ook bij. Zo’n compleet traject geeft de opdrachtgever rust en voor mij voorkomt het problemen achteraf. Bovendien wordt een tevreden klant vaak een vaste klant.”
Afspraak is afspraak
Het klinkt zo eenvoudig en vrijwel elke ondernemer roept het te pas en te onpas: afspraak is afspraak. Toch gaat het daar vaak mis. “Dat heeft vaak met een gebrek aan voorbereiding te maken. Iemand maakt een globale schatting en gaat aan de slag. Dan valt het bij nader inzien tegen en dan wordt de verleiding om die afspraak toch iets anders te interpreteren groter. Door een gedetailleerde en volledige offerte voorkom je onduidelijkheid en daarmee problemen.” John van As gaat daarbij uit van het vakmanschap van de schilder. “Schilderen is een vak en al doende word je ervaring steeds groter. Dat is voor een opdrachtgever vaak moeilijk in te schatten. Een slecht uitgevoerde opdracht wordt vaak pas na een aantal jaren zichtbaar. Daarom maak ik graag gebruik van referenties, mensen die ervaring hebben met de manier waarop ik schilder. Soms gaat het anders”. John vertelt hoe hij samen met een ander bedrijf werd uitgenodigd voor een opdracht bij de Radboud Universiteit. “Dan kun je afwachten tot de opdrachtgever een keuze maakt tussen de twee ingeleverde offertes, dat wordt dan een kansspel met een laagste offerte als hoofdprijs voor de opdrachtgever. Die loopt dan wel het risico dat de opdracht slecht wordt uitgevoerd. Ik heb hem gevraagd of ik niet een korte proefopdracht mocht uitvoeren. Had hij nog nooit meegemaakt, maar ik kreeg de kans. Daarna was het snel geregeld, hij was uitermate tevreden en hij koos voor mijn offerte, alhoewel die iets hoger lag dan die van mijn concurrent.” John van As creëert ook continuïteit in zijn werkzaamheden door het maken van beheerplannen voor particulieren, bedrijven en instellingen. “Dat geeft ook voor klanten veel voordelen. Wanneer je schilderwerk in een meerjarenplanning goed bijhoudt bespaar je op kosten. Dat geldt bijvoorbeeld zeker ook voor VVE’s.”
ZZP-ers
De orderportefeuille van John van As Schilderwerken is goed gevuld. “Ik merk, afgezien van alle maatregelen die nodig zijn, niets van corona. Soms kiest een particulier ervoor om een opdracht uit te stellen. Snap ik helemaal. Ik houd goed rekening met de gevaren van besmetting, uiteraard in mijn eigen belang, maar zeker ook in het belang van de klant. Ik ken voorbeelden van werken die volledig moesten stoppen, omdat er een of twee besmettingen waren geconstateerd. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten.” Toen John in 1999 besloot om zelfstandig te gaan werken, was het begrip ZZP-er nog volledig onbekend. Nu wordt driekwart van het schilderwerk door ZZP-ers ingevuld. “Dat snap ik volkomen. Ik geniet nog elke dag van de vrijheid die ik heb. Ik ga nooit chagrijnig aan de slag, ik heb vaak een goede klik met mijn klanten en ook als het wat minder is vind ik mijn werk nog steeds leuk. Wat ik wel iedere starter aanraadt is om eerst een middenstandsdiploma te halen, zodat je bijvoorbeeld je eigen jaarrekening kunt lezen. Zorg ook voor een AOV, want dat is belangrijk. Ik heb te vaak gezien dat het bij collega’s mis ging, neem daarom dat risico niet. Inmiddels beschik ik ook over een eigen kring van spuiters, glaszetters en timmerlieden, zodat ik ook wat bredere opdrachten kan accepteren. Natuurlijk alles onder mijn verantwoording, want ik wil de kwaliteit van het werk in eigen hand houden. Dat blijft altijd de basis van je succes, je werk moet van begin tot eind kloppen, dan komt het goed.” Meer weten? Bel John op 06 53 58 58 66.