‘Profileer je bedrijf op LinkedIn en vind de perfecte kandidaat!’
Wie een bedrijf online sterk neer wil zetten of kandidaten zoekt om openstaande vacatures te vervullen, mag niet ontbreken op LinkedIn! LinkedIn noemt zichzelf het grootste professionele netwerk ter wereld. Momenteel bestaat dat netwerk al uit 690 miljoen professionals. Waar LinkedIn een paar jaar geleden alleen als een vacaturebank werd gebruikt, is het de afgelopen jaren veranderd naar een kennisplatform. Het is dé plek om (potentiële) klanten, partners, stakeholders en (toekomstige) medewerkers op de hoogte te houden van nieuws, ontwikkelingen en trends én openstaande vacatures. Claire Sanders van 2Twitit vertelt hoe je een bedrijf sterk neer kunt zetten op LinkedIn en wat de mogelijkheden zijn om de geschikte kandidaat op dit kanaal te kunnen vinden.
Voor werkzoekenden is LinkedIn een prachtig platform om een nieuwe baan te vinden, maar dan moet je als bedrijf natuurlijk ook aanwezig zijn. Deze werkzoekenden moeten getriggerd worden om voor het bedrijf waar jij werkzaam bent te komen werken. Een goede onlinepresentatie van het bedrijf is hierin essentieel. Zorg ervoor dat zij op jouw LinkedIn-bedrijfspagina kunnen zien wat het bedrijf doet, waar het voor staat én hoe het is om bij het bedrijf te komen werken.
Hoe doe je dat?
LinkedIn heeft de mogelijkheid om speciale carrièrepagina’s te maken. Dit zijn aparte pagina’s op je LinkedIn-bedrijfspagina. Op deze carrièrepagina’s kun je op verschillende manieren laten zien wat de bedrijfscultuur is. Zo kun je bijvoorbeeld openstaande vacatures uitlichten, je bedrijfsvideo en -foto’s delen, laten zien wie de medewerkers zijn, maar ook ervaringen van medewerkers delen. Wees zeker niet bang om medewerkers aan het woord te laten! Personen zien graag gezichten achter het bedrijf. Dit zorgt namelijk voor betrouwbaarheid. Voordat geïnteresseerden op een carrièrepagina uitkomen, zullen ze eerst op je algemene LinkedIn-bedrijfspagina terecht moeten komen. Wanneer zij zich eenmaal op de bedrijfspagina bevinden, kunnen zij doorklikken naar de carrièrepagina’s. Zo zorg je voor geïnteresseerden op je algemene LinkedIn-bedrijfspagina. Door regelmatig content te delen op je algemene bedrijfspagina, zul je zichtbaar worden voor je volgers en andere belangstellenden. Je kunt hier inhoud aan geven door bijvoorbeeld tips weg te geven of bepaalde successen en mijlpalen te delen. Je kunt je netwerk ook op de hoogte houden van andere actualiteiten rondom het bedrijf. Denk aan kijkjes achter de schermen, bijzondere projecten waar jullie mee bezig zijn, het voorstellen van medewerkers of deel feestdagen met betrekking tot verjaardagen of jubilea. Genoeg mogelijkheden.
Welke vorm kies je?
Wil je jouw volgers een dag meenemen? Dan is een vlog bijvoorbeeld een goede manier om een inkijk te geven in een werkdag bij jouw bedrijf. Wil je een snelle nieuwsupdate delen? Dan kan een kwalitatief goede foto met een korte begeleidende tekst al voldoende zijn. Zorg dat je zichtbaar bent. Bedenk een goede strategie om dit op de juiste manier te doen en houd hierbij ook in gedachte: hoe willen we ons profileren en wat vinden mijn volgers interessant om van ons te weten? Nu heb je dus enkele handvatten om de organisatie sterk neer te zetten op LinkedIn. Belangrijk, want LinkedIn geeft aan dat er een 1,8 keer grotere kans is dat kandidaten solliciteren op de vacature als zij het bedrijf kennen.
Eindeloze mogelijkheden
Zo nu en dan komt er natuurlijk ook een interessante functie vrij binnen de organisatie. Hoe vind je dan de juiste kandidaat? Met meer dan drie miljard gecombineerde gebruikers op LinkedIn, Twitter en Facebook, is sociale media een geweldig hulpmiddel geworden om het bedrijf te ‘verkopen’ aan potentieel talent. Meer dan 50% van de recruiters wereldwijd zegt zelfs dat sociale media hun beste bron zijn voor het vinden van geschikte kandidaten. Er zijn verschillende handige tools binnen LinkedIn die je kunnen helpen met het vinden van de ideale kandidaat voor de openstaande functie.
Vacatures op LinkedIn
Om de juiste kandidaat te vinden moet je natuurlijk eerst de vacature uitzetten. De meesten doen dit op hun website, maar wist je dat dit ook direct op LinkedIn mogelijk is? Je kunt namelijk een vacature meteen uitzetten op de vacaturepagina van LinkedIn. Je plaatst hier de volledige vacaturetekst en voegt specifieke vaardigheden toe waar de kandidaat aan moet voldoen. Hierbij selecteer je zelf via welke weg de sollicitaties uiteindelijk worden ingediend; direct binnen LinkedIn, via de mail of door middel van een link naar je website. Binnen deze functie kun je er vervolgens ook voor kiezen om de vacature te adverteren. De vacature wordt dan door LinkedIn uitgelicht op de tijdlijn, directe mail, notificaties en in het vacature-overzicht, zodat de kans groter is dat er relevante kandidaten gaan solliciteren.
Pipeline Builder voor recruiters
Naast het uitzetten van een vacature via LinkedIn, biedt dit platform ook de mogelijkheid om proactief op zoek te gaan naar geschikte kandidaten. Door middel van InMails (privéberichten op LinkedIn) kun je op een persoonlijke en laagdrempelige manier contact leggen met relevante kandidaten. Vervolgens kun je binnen de LinkedIn Pipeline Builder heel gemakkelijk deze leads genereren en beheren voor wervingsdoeleinden. Het handige aan deze functie is dat je dus kandidaten in een ‘pipeline’ toe kunt voegen, waarna je per kandidaat aan kan vinken welke status die heeft in het sollicitatieproces. Een ideale plek waarin jij, de HR-afdeling en andere relevante personen in kunnen zien in welk deel van de pipeline de kandidaten zich bevinden en waarin je de kandidaten direct een bericht kunt sturen.
Referral Recruitment
Tot slot kun je natuurlijk ook je eigen netwerk (en dat van je werknemers) inzetten op LinkedIn! Dit wordt ‘referral recruitment’ genoemd. Medewerkers zijn het gezicht van een organisatie. Er zijn twee manieren waarop zij kunnen helpen bij het vinden van de juiste kandidaat. Zo kunnen ze een vacature delen op hun persoonlijke LinkedIn-pagina. Nog leuker is het om medewerkers zelf te laten vertellen hoe het werk is binnen de organisatie. Deel ervaringsverhalen, neem potentiële kandidaten mee in de dag van een collega die dezelfde functie heeft. Wees ook hierin creatief.
Blijf op de hoogte!
Nu begrijp je waarom LinkedIn niet mag ontbreken wanneer je een bedrijf online sterk neer wilt zetten of kandidaten zoekt om openstaande vacatures te vervullen. Zorg dus dat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en trends op LinkedIn. Dit blijft natuurlijk erg lastig en daarnaast een tijdrovende klus. Heb je hier hulp bij nodig? Dan staat een team met specialisten van 2Twitit voor je klaar! Neem een kijkje op www.2twitit.nl. Uiteraard kun je ons ook vinden op LinkedIn.