Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
Artikelnummer 3 - 2021
Home›Artikel›‘Van automobiliteit naar mobiliteit’

‘Van automobiliteit naar mobiliteit’

Door Hans Eberson
12 oktober 2021
423
0
Deel:

Hoe corona onze mobiliteit verandert

Wat heb je aan een leaseauto als je nog maar twee dagen per week naar kantoor gaat? Is een OV-kaart gecombineerd met een deelauto en een elektrische fiets of scooter misschien slimmer? Dan heb je behoefte aan een oplossing op maat, aan flexibele mobiliteit. Die wens wordt in het bedrijfsleven mede door de gevolgen van corona breed gedeeld. De aanbieder die dat allemaal kan leveren en ook nog een oplossing heeft voor de koppeling van mobiliteitsvormen, salarisadministratie of HR-systemen is spekkoper. Zover is het nog lang niet, tot nu toe is het vooral een grote warboel van verschillende aanbieders met elk hun eigen werkwijze.

De verwachting is dat bijna 20% van alle MKB-bedrijven hun leasecontracten niet verlengd. Dat heeft alles te maken met hybride werken, er is gewoon minder behoefte aan een auto voor de deur. Toch groeit de leasemarkt door een combinatie van factoren de komende jaren nog fors. Denk bijvoorbeeld aan de verschuiving van bezit naar gebruik en de groei daardoor van private lease. Vooral in dat laatste segment wordt prijs een allesoverheersende factor met als gevolg lagere marges voor de leasemaatschappijen. Dan wordt schaalgrootte allesbepalend en zal er een verdringingsmarkt ontstaan, de kleinere maatschappijen zullen verdwijnen. Een grotere leasemarkt? De mens is een gewoontedier en het gemak van een auto voor de deur geeft vaak nog de doorslag. Ook de deelauto wordt bijvoorbeeld met name gebruikt om naar en van het werk te reizen. Bovendien heeft corona ons geleerd dat de populariteit van treinvervoer is afgenomen. De keuze voor de trein werd voorheen voor een belangrijk deel bepaald door de wens om files te vermijden. Dat fileprobleem kan drastisch verminderen als thuiswerken een blijvertje blijkt te zijn.

Flexibele mobiliteit

Flexibele mobiliteit klinkt eenvoudig, maar is in de praktijk nog een probleem, bijvoorbeeld omdat er nauwelijks aanbieders zijn die het gehele pakket van deelauto tot elektrische fiets kunnen aanbieden. Al enkele jaren geleden startte Mobility as a Service (MaaS), het gecombineerd aanbieden van mobiliteitsdiensten via een digitaal platform. Dat kan een app zijn, met op maat gemaakte reismogelijkheden, realtime informatie en de mogelijkheid tot betaling en afhandeling van transacties. Daar kwamen de kinderziekten in alle helderheid naar boven. Niet alle vervoerders beschikken over alle noodzakelijke data. De NS beschikte bijvoorbeeld niet over de data van parkeerexploitanten en andere vervoersaanbieders. De verkoopmogelijkheid van elkaars producten is vaak niet of slecht geregeld. Dat zorgt ervoor dat de gebruiker niet voldoende autonomie en flexibiliteit ervaart. Het succes van het systeem staat of valt namelijk met een veilig, betrouwbaar, overzichtelijk en altijd en overal toegankelijk platform, waarop alle aanbieders van vervoersdiensten zijn aangesloten. Wanneer je een half uur bezig bent met het regelen van een reis en je weet niet zeker of alles op elkaar aansluit en goed is geregeld, dan zal het enthousiasme snel afnemen. MaaS moet dus een duidelijke toegevoegde waarde leveren in kosten, gemak, keuzevrijheid en maatwerk.

Zakelijke markt

Dat klinkt allemaal nog niet zo eenvoudig en dat is het ook niet. Het probleem zit met name aan de aanbiederskant. Tot nu toe lijkt dat nog het meest op een warboel van aanbieders met elk hun eigen processen en voorwaarden en er is nog geen samenwerking tussen marktpartijen om versneld aan de vraag te voldoen. Want die vraag is er nu al en die zal alleen maar groeien. Moeten leasemaatschappijen daarin het voortouw nemen en ontwikkelen zij zich tot mobiliteitsadviseurs of blijven zij gewoon de aanbieders van auto’s? Moeten ze services zelfstandig aanbieden of zoeken ze daarvoor aansluiting bij partners? In Fleet Mobility, het platform voor zakelijk mobiliteitsbeheer, komt de strategie van de Franse leasemaatschappij Arval aan de orde. Dat bedrijf kiest voor een transitie van leasemaatschappij naar provider van mobiliteitsdiensten. Daarin bieden ze niet alleen leaseauto’s aan, maar ook deelauto’s, e-bikes en scooters en diensten van derden zoals Uber, taxi’s en parkeren. Bovendien gaat bij Arval telematica een steeds grotere rol spelen in de connected car. De auto’s zijn spraakgestuurd. Parkeren gaat automatisch en de meter stopt als de auto weer in beweging wordt gebracht. De autovloot van Arval zal over enkele jaren voor 80% connected zijn. Het bedrijf heeft een app ontwikkeld waarin alle mobiliteitsdiensten zijn geïntegreerd. Het grote voordeel van een eigen platform is dat het de mogelijkheid biedt werkgeversbeleid en wensen van de werknemer perfect op elkaar af te stemmen. Bovendien is het platform gekoppeld aan administratieve processen van het aangesloten bedrijf.

Urgentie groeit

Het is duidelijk dat de marktvraag groeit. Steeds meer bedrijven willen hun werknemers op individueel niveau van de juiste vervoersmodaliteiten voorzien. Met de groei wordt wellicht ook de urgentie voor veel leasemaatschappijen groter om passende, vooral flexibele oplossingen aan hun klanten te bieden. Niet elke leasemaatschappij gaat daar overigens in mee. Zij bekijken de markt nog steeds van uit hun specialisatie als auto-aanbieder. Zij laten de ontwikkeling van Mobility as a Service graag over aan de techbedrijven van deze wereld. Niet geheel onterecht, want het bouwen en onderhouden van een compleet mobiliteitsplatform dat perfect aansluit bij de specifieke wensen van elke klant is een complexe zaak. Wie gelijk krijgt? De toekomst zal het leren.

Vorige artikel

‘Laaggeletterdheid, doe er wat aan’

Volgende artikel

‘Profileer je bedrijf op LinkedIn en vind ...

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelNummer 3 - 2016

    Autobedrijf de Baaij BOVAG Autobedrijf van het Jaar!

    7 oktober 2016
    Door c0d3br3ak
  • Artikelnummer 1 - 2022

    Maurice Huisman: ‘We zijn nu hét speciaalbiercafé van Nijmegen’

    23 maart 2022
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 1 - 2016

    Mr. Jozan Coenen over de meerwaarde van mediation

    2 mei 2016
    Door c0d3br3ak
  • NewFunding: crowdfunding in vastgoed
    ArtikelNummer 3 - 2017

    NewFunding: crowdfunding in vastgoed

    1 juli 2017
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelNummer 1 - 2017

    Robert de Vries (Ex Nihilo) over uitdagingen en groei

    11 februari 2017
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelNummer 2 - 2017

    Hoe voorkom je een burn-out?

    4 april 2017
    Door c0d3br3ak

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ArtikelColumnnummer 3 - 2019

    Column Siv van Hegelsom: ‘Joehoe!’

  • Artikelnummer 3 - 2019

    John Meijering: ‘Emixion is een online kennisinstituut’

  • Change nr. 6 December 2018
    Magazine

    Nummer 6 – December 2018

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen