Klant stelt andere eisen aan de accountant
Samenwerken, ontwikkelen, verbinden en het in een sectorbenadering aan klanten beschikbaar stellen van de enorme kennis die binnen het bedrijf aanwezig is. Dat is het antwoord van Flynth adviseurs & accountants op de grote veranderingen in de markt voor accountancy.
Flynth adviseurs & accountants, dat in 2011 ontstond uit een fusie van Flynth en Gibo Groep Accountants en Adviceurs, telt ruim 1.400 medewerkers verdeeld over meer dan zestig vestigingen. De fusie is succesvol afgerond, de processen zijn op orde en de medewerkers tevreden. Dat blijkt uit het InCompany-onderzoek 2015, waarin Flynth op de eerste plaats eindigde op het onderdeel medewerkerstevredenheid. Medewerkers roemen de prettige cultuur in een open werksfeer, het evenwicht tussen werk en vrije tijd en het feit dat medewerkers snel verantwoordelijkheid mogen dragen. Flynth is in grootte nummer zes van Nederland. Het grote aantal vestigingen stelt het bedrijf in staat dichtbij de klant te opereren.
VERANDERINGEN
De markt voor accountants is de laatste jaren razendsnel veranderd. Erik Jansen (senior adviseur in Nijmegen en MT-lid Commercie/Marketing Regio Zuid), Edwin van Asten (vestigingsdirecteur Arnhem), Peter van der Vijgh (sectorleider ICT) en Martin van den Berg (vestigingsdirecteur Zwolle en sectorleider Food & Retail) maakten het van nabij mee. “De tijden dat accountants meester waren in het achterom kijken is voorbij. Een moderne accountant opereert naast de ondernemer en helpt hem doelgericht te ondernemen op basis van recente cijfers. Waar sta je vandaag om morgen op basis van de huidige cijfers verder te kunnen met je bedrijf. Daarvoor heeft Flynth de laatste jaren fors geïnvesteerd, in jonge mensen, in het breed beschikbaar stellen van kennis en in communicatie. Dat zijn voorwaarden voor succes voor elk accountantskantoor. Dat betekent dat je de huidige medewerkers stevig moet opleiden en nieuwe mensen moet vinden die over de juiste competenties beschikken in communicatief, bedrijfskundig en strategisch inzicht. Er is een methodiek ontwikkeld die medewerkers begeleidt in hun groei en daar komen mooie dingen uit voort, die ook gedragsveranderingen in gang zetten.”
CREËER JE UITDAGING
Een accountant is traditioneel risicomijdend. “Dat is goed, maar wij willen ook dat medewerkers het ondernemerschap inbrengen in onze organisatie, maar ook in hun relaties met hun klanten. Daarom heeft de medewerker van vandaag veel vrijheid van handelen. Ons credo is dat je als medewerker je eigen uitdaging mag creëren. Daag de klant uit om meer uit zijn bedrijf te halen. Roep dat niet alleen, maar geef hem ook de middelen en ga samen de uitdaging aan. Die veranderende rol vraagt om meer bagage en om constante groei van medewerkers. Dat maakt je werk leuker en je binding met de klant steviger.” De eisen die de markt aan het accountskantoor stelt zijn dus veranderd, maar hetzelfde geldt voor het verdienmodel. Het grote belang dat vroeger aan jaarrekeningen werd toegekend bestaat niet meer, tegenwoordig wordt het geld verdiend met advisering. “Veranderen houdt ook in, dat je de klant toestaat zich kritisch op te stellen in zijn oordeel over ons. Wat vind je van onze dienstverlening, waar zit onze toegevoegde waarde? En dan krijg je vaak als antwoord dat die niet zit in cijfers, maar in de rol die je naast de ondernemer inneemt. En natuurlijk in kennis, want dat is wat we verkopen.”
‘Een moderne accountant opereert naast de ondernemer en helpt hem doelgericht te ondernemen op basis van recente cijfers’
SECTORBENADERING
Flynth opereert in de verschillende vestigingen vaak in een veld van middelgrote collega accountantskantoren, met 15 tot 25 medewerkers. “Dat levert een vertekend beeld op, waarbij het onderscheidend vermogen tussen accountants dreigt te vervagen. Door onze schaalgrootte zijn wij echter in staat kennis op deelgebieden te bundelen in sectoren. Zo ontstaan specifieke vestiging overstijgende kenniscentra, over bijvoorbeeld de agrarische sector, ICT of Food & Retail. Zo’n sector bestaat gemiddeld uit een achttal specialisten, die echt alle inns en outs van die sector kennen en die zo enorme toegevoegde waarde leveren aan de klant. Door onze grootte zijn we ook in staat tot benchmarking, hoe ontwikkelen de loonkosten in jouw bedrijf zich ten opzichte van vergelijkbare bedrijven, maak je goed gebruik van de scale faciliteiten en hoe zit het met je intellectual property? Daar kunnen we op specialistisch niveau over meepraten. Wij kunnen op basis van kennis en ervaring kanttekeningen plaatsen en richting geven. Dat is het onderscheidend vermogen dat wij als Flynth leveren. De vestigingen mogen dan klein lijken, we hebben als organisatie enorme inhoudelijke kennis, die vrij beschikbaar is voor alle klanten op alle vestigingen. Dat sectorbeleid is organisatorisch en onafhankelijk in tijd en plaats. Wij bedienen gewoon heel Nederland.”
SECTOR ICT
De sector ICT ondersteunt niet alleen ondernemers die actief zijn in de ICT-sector, maar ook de MKB- ondernemer die worstelt met de invulling met zijn ICT. Daarnaast worden binnen Flynth de nieuwste ICT- oplossingen ingezet om ondernemers te helpen met de dagelijkse aansturing van hun bedrijf. “Er wordt van- daag de dag veel van ICT-ondernemers gevraagd”, zegt Peter van der Vijgh. Hij kan het weten, want hij verkocht in 2014 zijn bedrijf gespecialiseerd in ICT-oplossingen voor de mobiliteitsindustrie. “Het tempo van technologische innovatie is hoog, de markt wordt overspoeld door ideeën, dus is snel schakelen een must. Wij helpen ICT-ondernemers door hen een actueel inzicht te geven in de financiële en operationele staat van hun bedrijf. Dat doen we bijvoorbeeld met Flynth Vision Dashboard, een business intelligence tool, die elke ondernemer naar wens inricht met rapportages, indicatoren, begrotingen, targets en alle signalen die voor zijn onderneming relevant zijn. Op die manier weet hij op elk moment hoe hij ervoor staat en waar kansen en bedreigingen liggen. We zetten bijvoorbeeld de omzet per m2 of per medewerker af tegen het branchegemiddelde, zodat de ondernemer een goed beeld krijgt van zijn sterke en zwakke punten. Wij vertellen hem hoe hij zijn groei kan financieren door slimmer te factureren. Wij maken ook inzichtelijk welke financiële slagkracht een bedrijf kan ontwikkelen en welke financieringsvormen of subsidieregelingen er zijn om plannen te verwezenlijken. Via Flynth Vision geven we duidelijkheid aan financierders, banken weten wat er speelt binnen een bedrijf, welke koers de ondernemer vaart en of hij op koers ligt. We ondersteunen bedrijven bij het verder professionaliseren van hun IT-omgeving, zodat er een stabiele basis voor groei ontstaat. Door deze sectorbenadering vertalen we onze vakkennis in de behoefte van een ondernemer. Hij heeft er meteen iets aan, zo simpel is het.”
‘Daar maken we het verschil, in goed opgeleide, gemotiveerde mensen, die met hun hele ziel en zaligheid zijn betrokken bij de ondernemer en zijn bedrijf’
SECTOR FOOD & RETAIL
De druk op retail om aanpassingen te vinden op een andere wereld is groot, winkeliers staan net als accountants voor grote veranderingen. De sector Food & Retail ondersteunt ondernemers in deze branche bij het voor hen zoeken naar een optimaal marktsysteem. Daarvoor moet je weten wat er in de markt speelt en wat de mogelijkheden zijn. Sectorleider Martin van den Berg legt uit: “Dat winkelen ingrijpend verandert is helder, maar welke innovaties, digitale ontwikkelingen en technologieën het echt gaan maken is minder duidelijk. Daarom participeren wij in de ‘Store of the Future’, een door Q&A Consultancy gestart praktijklab waar innovaties in de retail op hun waarde worden getest. Samen met grote bedrijven, maar ook met hulp van kleinere MKB’ers en start-ups kijken we bijvoorbeeld naar augmented reality, slim kleurgebruik, 3D-printing of een interactieve etalage. Het speelt allemaal een kleine of grote rol in de transitie van de winkel als transactieplek naar attractieplek. Winkelen wordt steeds meer een beleving en retailers onderzoeken in de Store of the Future welke innovaties aanslaan en welke niet. Door te testen in een echte winkel in winkelcentrum New Babylon in Den Haag, met echte klanten, zien we welke vernieuwingen werken. Uiteraard worden alle bevindingen verwerkt in een breed onderzoek, zeer interessant voor onze klanten, maar ook voor ons. Zo leren we klanten gerichter te adviseren over wat er aan staat te komen.”
‘We hebben als organisatie enorme inhoudelijke kennis, die vrij beschikbaar is voor alle klanten op alle vestigingen’
MORALITEIT
De medewerker speelt een centrale rol in de waarde die Flynth voor klanten heeft. “Daar maken we het verschil, in goed opgeleide, gemotiveerde mensen, die met hun hele ziel en zaligheid zijn betrokken bij de ondernemer en zijn bedrijf. Die waardevolle ervaringen inbrengen, die niet vastzitten in procedures, maar eigen initiatieven ontwikkelen. Die langdurig en in grote moraliteit ondernemers helpen hun bedrijf verder te ontwikkelen. Daar ligt onze kracht.”