Tom van Bergen maakt bijzondere momenten écht bijzonder
Natuurlijk merkt Tom van Bergen dat de wereld rond zijn bedrijf Thomas Specialist in Interieur en Presentatie de laatste jaren ink is veranderd. “Dat is bedreigend, dat dwingt je tot actie. Van de andere kant is het een geruststellende gedachte dat ik in de creatieve sector opereer. Er is altijd een creatief brein nodig om bijzondere momenten écht bijzonder te maken, zowel in de zakelijke als de particuliere sector. En dat is ons vak.”
Eigenlijk stond de loopbaan van Tom van Bergen al vroeg vast. Hij begon na zijn middelbare school te werken bij een drogisterij, maar hij vond etaleren leuker dan het drogistenwerk. Op zijn negentiende was hij afdelingsmanager bij V&D Arnhem, maar ook daar won de liefde voor presentatie het van zijn managementtaken. Hij stapte over naar een bedrijf in wanddecoratie en woningtextiel, waar hij als verantwoordelijke voor de inrichting van winkels altijd bezig was met presentatie en uitstraling. Het bedrijf groeide van drie naar twaalffilialen. Hij kreeg de vraag voorgelegd of hij als vertegenwoordiger bij Sunway de afdeling raamdecoratie naar een hoger niveau wilde tillen. “Dat wilde ik wel. Wij introduceerden houten jaloezieën en de verticale pvc – en aluminium lamellen in Nederland. In die tijd ontwierp ik ook mijn eerste presentatiemeubelen richtte afdelingen van winkels in. Het was toch vaak een gevecht tussen wat ik voor ogen had en wat een opdrachtgever toe wilde staan. Toen hoorde ik het nieuws dat V&D stopte met etaleren. Hun magazijn in Amsterdam stond bomvol, daar heb ik de mooie dingen uitgehaald en dat was het begin van Thomas Vormomgeving. 13 september 1996, dus we bestaan bijna twintig jaar.”
NIEUWE STIJLEN
De zaken gingen goed. Het waren goede tijden, geld mocht rollen. IT-bedrijven organiseerden grote incentives met mooie tenten en uitstekende catering om hun klanten te verwennen. Holland Casino wilde bijvoorbeeld de binding met regionale MKB-klanten intensiveren, je kon er eten, borrelen en feesten rond verschillende thema’s. “Wij ontwikkelden voor hen thema’s als ‘In de wolken’ en ‘Viva Las Vegas’, we hadden met het bedrijf dus als het ware een gesponsorde start.” Tom had al snel door dat hij met zijn decoraties tegen beperkingen aanliep. Als je een eigen stijl wilt ontwikkelen heb je behoefte aan eigen meubellijnen. Hij nam meubelmakers in dienst, die naar zijn ontwerp grote aantallen basismaterialen maakten. Door die uitbreiding kreeg hij als vanzelf grotere klanten en kon hij meerdere klanten tegelijk bedienen. “We hebben veel voorraad, want we wilden geen ‘nee’ verkopen. Je succes wordt namelijk niet alleen bepaald door de creatie, maar ook door je capaciteit in piektijden. We ontwikkelden met regelmaat nieuwe stijlen en daarin liepen en lopen we nog steeds voorop. Daarbij laat ik me inspireren door alles wat ik om me heen zie.
RODE DRAAD
De rode draad was en is om een omgeving te creëren waarin mensen zich op hun gemak voelen. “Je moet aanvoelen wat een locatie en een specifieke opdracht nodig heeft om er een succes van te maken. Harde cijfers, zoals het aantal vierkante meters ruimte en het aantal toiletten voor bijvoorbeeld 500 gasten, maar ook de zachte kanten, zoals kleuren, de verlichting, het meubilair en de aankleding. Ik heb de gave ontwikkeld om in een ruimte te doen wat nodig is om de juiste ambiance te scheppen. Bij mensen thuis, op een feestlocatie, in een congreshal, de inrichting van een showroom of een beursstand, overal waar de vraag zich voordoet. Je leert om snel te zien waar winst is te behalen, waar je veranderingen aan kunt brengen die de gevraagde sfeer creëren, een sfeer die mensen verrast en inspireert. Daarbij staan we altijd garant voor de kwaliteit. Als je iets doet, doe het dan goed, dat zit in ons bedrijf ingebakken. Dat is deel van onze filosofie, klanten zien dat en dan groei je als bedrijf bijna vanzelf. We verhuisden naar steeds grotere panden met betere mogelijkheden, ons wagenpark werd groter, waardoor we klanten sneller konden bedienen. De efficiency ging omhoog, dat moest ook wel, want prijs werd voor klanten een steeds belangrijker argument.”
DE CRISIS
Toen de crisis zich aandiende liep het aantal aanvragen als vanzelf terug. Minder aanvragen, maar ook kleinere of soberdere evenementen. “In 2008/2009 kwam de trein tot stilstand. De markt normaliseerde, de bomen groeiden niet langer tot in de hemel. De budgetten van onze klanten waren beperkt, daar hadden we mee te dealen en daar vonden we een antwoord op. We gingen bij voorbeeld onze meubels ook als basissetting verhuren. Je kunt nu bij ons ook terecht voor de huur van honderden stoelen en tafels, voor barmeubels, of voor decoratiemateriaal. Voor een dag of een week, gebracht en gehaald, daar voelen we ons niets te goed voor. We vullen natuurlijk liever een compleet concept in en die opdrachten krijgen we ook nog steeds, de opening van het Academisch Jaar, de nieuwe inrichting van een restaurant, of een praktische maar opvallende beursstand. Een ander gevolg van de crisis was dat er een overvloed aan aanbieders kwam, iedereen kon ineens alles, materialen werden tegen de scherpste prijzen aangeboden, er ontstond een verdringingsmarkt. Wij hebben daarop gereageerd door te focussen op drie onderdelen: evenementverhuur, standbouw/ showrooms en interieurontwerp. Staat er een bedrijfsfeest, een gala of een personeelsfeest gepland? Wij hebben de kennis en de ervaring om er iets bijzonders van te maken. En dat loopt van de losse verhuur van materialen tot een compleet concept, van particulier tot bedrijf. Wij ontwerpen en bouwen stands en showrooms die niet alleen voldoen aan alle praktisch voorwaarden, maar die er ook in vorm en uitvoering uitspringen. Een plaatje dat helemaal klopt.”
SHOWROOM
Hoe maak je kwaliteit aan je klanten duidelijk? “Dat is eenvoudig, kom bij ons een kijkje in de keuken nemen, wij hebben zelfs een fantastische showroom ingericht, zodat bezoekers meteen zien wat er mogelijk is in allerlei meubilair, materialen, kleuren en decoraties. Datzelfde geldt voor het derde onderdeel, interieurontwerp van (bedrijfs) restaurants, een businessclub of een kantoorlounge. Harmonieus, stijlvol, authentiek en altijd passend bij de uitstraling die een opdrachtgever voor ogen heeft. Onze meubelmakers zorgen voor unieke producten of de opdrachtgever maakt een selectie van de artikelen uit ons magazijn. Dat doen we op maat en binnen begroting en planning. Die focus zorgt nog steeds voor een constante stroom opdrachten. In feite hebben we ons ontwikkeld tot interieurontwerpers voor tijdelijke oplossingen, dat kwaliteitsniveau hebben we in de vingers. We ontwikkelen zelf, kiezen voor een stijl en een kwalitatief hoogstaande uitvoering, op zoek naar het beste resultaat. Iets moois maken zit in ons bloed.” Het werk van de mensen van Tom van Bergen kent ook zijn beperkingen. “Neem de inrichting van een bruiloft. Dan heeft het bruidspaar een beeld voor ogen, gezien op Pinterest, van lange gedekte tafels in een boomgaard onder een stralende zon. We leven wel in Nederland, dat betekent dat het koud en nat kan zijn en dat er dus ook maatregelen moeten zijn voorbereid voor het geval de zon niet schijnt. Dan bouw je aan een sprookje, ongeacht de weersomstandigheden en is uiteindelijk toch iedereen tevreden.”
KEUZES
Tom van Bergen heeft de afgelopen jaren ook door veranderende omstandigheden gedwongen duidelijke keuzes gemaakt. “Centraal staat dat we ervoor hebben gekozen de leuke en onderscheidende dingen te blijven doen. Dat vinden we mooi, ideeën tot leven brengen, bezig zijn met dingen die er toe doen en de zaken die je minder interesseren aan anderen overlaten. Dat geeft je de energie om te reageren op een voortdurend veranderende wereld. Wat we zien is dat onze wereld steeds meer wordt bepaald door technieken die ingrijpen in de beleving van mensen. De eenvoudige dingen worden steeds meer door systemen en straks door robots overgenomen, iets creëren, iets moois maken zal altijd het werk blijven van vormgevers en kunstenaars. Daar ligt onze markt, dat is ons kunstje, dat vinden we leuk en daarom zijn we daar goed in. En dat zal nooit veranderen.”