Marcel Strik over grote veranderingen in telecom
Op 1 juni 2006 ging Marcel Strik met BCNijmegen van start. BC staat voor Business Center, een gespecialiseerd telecombedrijf voor de zakelijke markt. “Waarom een eigen bedrijf? Omdat ik het beter wist. Dat dacht ik in elk geval.”
Marcel Strik (1971) is selfmade. Na een beroepsopleiding en een middenstandsopleiding werkte hij voor onder andere Holland Food Service en voor Philips. “Daar zat ik aan de technische kant, we hadden veel te doen met GSM-zenders, maar ik wilde me richting marketing ontwikkelen. Ik kwam bij Decom terecht, later werd dat Netfoon en in 2006 ben ik voor mezelf begonnen. De keuze voor de b-to-b markt was zeer bewust. Ik wist dat om succesvol te kunnen zijn je aantallen, volume en dus omzet nodig hebt. Ik ben met 0 begonnen, nu hebben we meer dan 13.000 nummers.”
‘Straks is de integratie van vast, mobiel en cloud compleet, dan heb je alleen nog een smartphone en tablet en heb je op alle plekken met een internetverbinding toegang tot je gegevens’
MAATWERK
Marcel Strik stond aan de start van vele veranderingen
in de telecommarkt. “Mobiel was nog volop in ontwikkeling, vaste telefonie maakte nog een groot deel van onze omzet uit, de combi tussen vast en mobiel voor de zakelijke markt was een succes. In 2006 zag je de markt al veranderen naar smartphones inclusief dataverkeer, de voertuigvolgsystemen op basis van sim-kaarten en in 2010 de dongels in laptops, de dataverbindingen voor mobiel werken. Die bestaan overigens nog steeds, want je hebt niet overal de beschikking over internet, op bouwplaatsen heb je bijvoorbeeld geen wi .” BCNijmegen groeide hard. “Omdat we maatwerk konden leveren en omdat we ons pro-actief opstelden. We bleven de klant volgen, wijzigingen in de markt gaven we door, we controleerden facturen om te zien of de klant nog wel het juiste abonnement had.” Hij noemt een voorbeeld. “Klanten van KPN kochten vroeger beltegoed in op vaste lijnen en vaak wisten ze dat zelf niet eens. Toen ik een klant voor een offerte van €7.500,- opmerkzaam maakte op zijn beltegoed van €5.600,- dat kon worden terug gestort, hadden we meteen een deal. We ontzorgen klanten niet alleen, we houden ook hun telecomomgeving voor hen in de gaten.”
‘We hebben in de regio nauwelijks directe concurrenten, veel bedrijven zijn dicht of vertrokken’
VERDIENMODEL
De telecommarkt werkt met verschillende verdienmodellen. Om te beginnen is er een eenmalige vergoeding voor het aanbrengen van aansluitingen en daarnaast volgt er een vergoeding die gebaseerd is op verbruik. Die staat onder druk. “Betaalde je vroeger nog bijvoorbeeld €100,- voor 1.000 belminuten en 1 gigabyte aan data, tegenwoordig betaal je een derde. Kwestie van concurrentie tussen aanbieders. Dat betekent dat de markt voortdurend verandert. Dat weet de consument, sterker nog, hij zet ze vaak zelf in gang. Wie sms’t er sinds WhatsApp nog?” BCNijmegen doet zaken met KPN, Telfort, Vodafone en T-Mobile. “Ik verwacht dat de markt er over twee jaar weer helemaal anders uit zal zien. Straks is de integratie van vast, mobiel en cloud compleet, dan heb je alleen nog een smartphone en tablet en heb je op alle plekken met een internetverbinding toegang tot je gegevens. Zit je in Spanje, dan bel je (024) voor een telefoontje met Nijmegen, je kunt skypen of bellen via WhatsApp. Spraak loopt dan over data, de ICT- en telecommarkt zullen echt integreren. Waar dat ophoudt? Geen idee. Wist jij dat je in 2016 al je data via de cloud voortdurend tot je beschikking zou hebben? Ik verwacht dat de cloud het eindstation is. Er zullen nog vele diensten via apps worden aangeboden, contactloos betalen is er al, op afstand je parkeren regelen, je binnenklimaat op afstand besturen, ga zo maar door de mogelijkheden zijn eindeloos.”
UITDAGINGEN
Dataverbindingen zijn de cruciale factor, de bandbreedte wordt onder andere door glasvezel veel groter. 4G is volgens Marcel zeker geen eindstation. Geen markt verandert zo snel als ICT, alhoewel recentelijk het gelijk van de Wet van Moore publiekelijk in twijfel werd getrokken. Gordon Moore voorspelde in 1965 dat het aantal transistors in geïntegreerde schakelingen door technologische vooruitgang elke twee jaar zou verdubbelen. Deskundigen houden er rekening mee dat deze vooruitgang binnenkort langzamer zal gaan verlopen. De oorzaak daarvan is dat de steeds verder doorgevoerde miniaturisatie niet langer alleen afhankelijk is van technologische vooruitgang, maar ook gehinderd wordt door fundamentele fysische barrières. “Ook daar zal dan weer een oplossing voor worden bedacht. Als je vroeger – en dat is nog niet zo heel lang geleden – een computer had van 250 megabyte vroeg je je af wat je daar mee moest doen. Nu biedt de smartphone van Samsung de Galaxy S7 een uitbreidbaar geheugen tot 200 gigabyte.”
SUCCES
Niet alleen de telecommarkt is ink veranderd, ook het aantal telecomzaken liep snel terug. “We hebben in de regio nauwelijks directe concurrenten, veel bedrijven zijn dicht of vertrokken. Je moet in deze business steeds voorop willen lopen, innovatief zijn, speciale dingen willen doen, voor reuring zorgen. Tijdens de BKD 2006 lieten we dames in bodypaint onze producten aanprijzen, in 2010 werden we de meest originele standhouder en zo hebben we meer prijzen gewonnen. We hadden eigenlijk elk jaar wel iets anders. Met Original Promotions ontwikkelden we activiteiten waardoor we bij nieuwe klanten binnen konden komen. Datzelfde geldt voor MrBeat en Mr4Tune bluetooth producten, ledlampen met speakers, powerbanks of andere gadgets, die we via Original Promotions kunnen bedrukken. Zo versterken de zaken elkaar. Daarnaast ben ik nog eigenaar van het Nederlands Telefonie Collectief in Amsterdam. Dat is eigenlijk geboren uit de gedachte om via sponsoring goede doelen, vereningen en sportclubs te ondersteunen. Wij regelen onder andere telefonie of energie tegen de beste condities en dragen een deel van de marketingvergoeding af aan een goed doel of een sportclub. Die driehoeksverhouding levert ons veel nieuwe klanten op, eigenlijk zonder koude acquisitie.”
TOEKOMST
De telecommarkt zal als technisch gedreven branche altijd in beweging blijven.
‘Je telefoon, internet en de auto moeten het altijd doen’
“Ziggo en Vodafone werken samen, T-Mobile staat in de etalage. Daarmee zullen de verschuivingen, ook door regelgeving gedwongen, wel klaar zijn. Aan de onderkant markt, in de retailhandel, zullen kleinere partijen afhaken en zul je steeds meer overnames zien. Daar zijn wij natuurlijk ook altijd mee bezig. Waarom wij wel overleefden? Prijzen zijn vergelijkbaar, abonnementen zijn abonnementen. Dan kun je alleen verschil maken in service en in kennis. Daar ontbreekt het vaak aan. Wij zijn met tien jaar al een ervaren speler in de markt. Verder is er nog zoiets als de gunfactor. Daar investeer je tijd en geld in, in netwerken, in dingen die je doet, maar ook in je service. Als je een fout maakt niet zeuren maar oplossen. Daar gaat het om. En als je met klanten blijft communiceren geef je ze geen reden om naar een ander te vertrekken. Je telefoon, internet en de auto moeten het altijd doen. Als je daar je verantwoordelijkheid in pakt, dan komt het goed.”