Administraties worden goedkoper, beter en leuker
Soms speelt toeval ook een rol. Peter Reichgelt en Michel Bender kenden elkaar uit hun kindertijd. Ze verloren elkaar uit het oog, maakten carrière en kwamen elkaar toevallig bij een gezamenlijke opdracht weer tegen. Ze bleken vanuit hun achtergrond (Peter: accountant, ondernemer, Michel: serieel ondernemer, bedrijfsjurist, business coach) veel gemeenschappelijks te hebben, zoals de wens om een nieuw concept te bedenken ter vervanging van traditionele accountantsdiensten. Daar kwam Neoma uit voort, een volledig geautomatiseerde financiële boekhouding. Neoma Rijk van Nijmegen ging van start, Neoma Breda is net gestart en de zaken gaan goed. Het ei van Columbus voor elke ondernemer.
Peter Reichgelt werkt sinds 2004 als zelfstandig adviseur in de MKB-praktijk. “Ons werkterrein is breed, veel corporate finance, aan- en verkoop van bedrijven en financieringen. Daarbij was ik altijd geïnteresseerd in innovatie en technische ontwikkelingen in het vak.” Michel Bender maakte carrière in de automatiseringswereld, startte zijn eigen bedrijf en ging na de succesvolle verkoop daarvan aan de slag in zijn eigen coachingspraktijk. “We kwamen elkaar in 2016 tijdens een automatiseringsproject voor Marokkaanse gemeenten weer tegen. Toen bleek dat we beiden geïnteresseerd waren in het vereenvoudigen en standaardiseren van de financiële administratie van bedrijven. We wisten uit ervaring dat het gros van de ondernemers niet geïnteresseerd is in de verwerking van hun administratie, wel in de uitkomsten. Ze erkennen het als een noodzakelijk, maar vervelend kwaad, want ondernemers willen ondernemen. De dienstverlening van de traditionele accountant, die erg gericht is op het schrijven van uren en het leveren van een jaarrekening, sloot volgens ons bovendien niet meer aan op de ondernemersvraag. We besloten een alternatief te bieden, goedkoper, beter en leuker. Dat werd Neoma, een dienst die ondernemers in staat stelt weer te focussen op hun business. Vandaar onze slogan: enabling business focus.”
GEPERSONALISEERD DASHBOARD
Neoma levert een hoge mate van automatisering door diensten te standaardiseren. Hoe doe je dat? “Door een aantal bestaande samenwerkende softwarecomponenten die hun waarde al in de praktijk hebben bewezen aan elkaar te koppelen. Dan ontstaat er een proces dat niet alleen eenvoudig is, maar dat gebruikers op elk moment via een gepersonaliseerd dashboard een up to date overzicht geeft van zijn financiële administratie, debiteren, crediteuren, liquiditeit en salarisadministratie.” Op basis van een contract en een vaste maandelijkse vergoeding voert Neoma de administratieve taken van ondernemingen uit volgens een hoogwaardig en gecentraliseerd proces, met veel oog voor de kwaliteit van dienstverlening en de behoeften van de klanten. Neoma neemt de uitvoeringsverantwoordelijkheid met betrekking tot administratieve taken over van ondernemers (fiscale aangiften en opstellen jaarrekening en publicatieverslag) en biedt aanvullende relevante services in het verlengde van de administratieve en financiële aspecten van de bedrijfsvoering.
DE VOORDELEN
“Neoma zet zich af tegen de gevestigde orde. We zijn niet alleen goedkoper maar ook beter. Bij ons betaal je niet voor het full service pakket als je er geen gebruik van maakt”, vertelt Michel Bender. “Daarnaast biedt het gebruik van Neoma nog talloze andere voordelen: Zelf boekhouden is verleden tijd, net als het papierwerk, alles komt in een digitale administratie. De juistheid, tijdigheid en volledigheid van alle administratieve processen en hun vervolgacties is gegarandeerd en koppeling met webshops, kassasystemen of CRM is mogelijk. Neoma staat 24/7 ter beschikking en we verlenen persoonlijke hulp bij overstappen van het oude boekhoudsysteem naar onze dienst. Bovendien is er altijd de mogelijkheid tot persoonlijk contact, bijvoorbeeld als geautomatiseerde herkenning van een document niet lukt, dan zorgt een Neoma-medewerker voor verwerking.” Dat persoonlijke contact is belangrijk. “We gaan met elke nieuwe klant kennis maken, om zijn wensen en vragen helder boven tafel te krijgen. Het is voor ons belangrijk dat we onze klanten kennen, van de andere kant is het cruciaal dat de ondernemer begrijpt hoe het systeem werkt, zodat het zo snel mogelijk maximaal rendement oplevert.”
AANVULLENDE DIENSTEN
Een bedrijf voeren is meer dan de administratie op orde hebben. “Onze experts staan ondernemers graag bij in geval van financieringen, crowdfunding, verkoop of aankoop van een bedrijf of met het opstellen van een strategisch plan. We beschikken over een groot netwerk van ervaren specialisten, die ondernemers op elk terrein kunnen bijstaan tegen een vooraf bepaalde fee. Ook hier geen financiële verrassingen dus. Daarmee begeven we ons op een terrein dat tussen een administratiekantoor en een accountant in zit. We leveren alle diensten die zij ook bieden, maar dan anno 2017, digitaal en op maat, sneller, beter en goedkoper en met de mogelijkheid om bij specifieke vragen extra expertise in te schakelen. Dat is wat de moderne ondernemer wil.”
GROEI
Neoma neemt volgens Reichgelt en Bender een uniek positie in. “Er zijn wel dienstverleners op dit terrein actief, maar niet zo breed en niet op ons niveau. Dat betekent dat er een grote groeipotentie is. We zijn op 1 oktober 2016 gestart en de zaken gaan goed. Wanneer we bij een ondernemer aan tafel komen en hij begrijpt wat werken met Neoma voor hem en zijn bedrijf gaat betekenen, hebben we er weer een klant bij. Dat heeft tot gevolg dat we in deze regio inmiddels meer dan 100 klanten hebben en daarom is Sanne Reichgelt sinds 1 mei het team komen versterken. Ze volgt nog een accountantsopleiding, maar ze kent ons product inmiddels van haver tot gort.” Groeien is ook innoveren. “Dat klopt, we scannen de markt voortdurend op nieuwe ontwikkelingen om ons dienstenpakket nog verder uit te breiden. Zo kan de klant beschikken over een online offertepakket, dat na accordering door zijn klant leidt tot automatische facturatie. We werken ook met invoicesharing, waarbij de leverancier van de klant er voor zorgt dat zijn facturen automatisch in ons systeem worden opgenomen. We zijn ook in gesprek met een grote partij op het gebied van payrolling om op termijn het dashboard van de klant met allerlei HR-diensten te kunnen uitbreiden. Datzelfde geldt voor waarderingsrapporten, ondernemers zijn altijd geïnteresseerd in de daadwerkelijk marktwaarde van hun bedrijf.” En de groei van Neoma? “Dat zal voortvarend gaan. De traditionele markt verandert snel, omdat ondernemers andere eisen stellen. We verwachten dat het landschap waarin we acteren binnen tien jaar ingrijpend zal zijn veranderd en dat Neoma daar een belangrijke rol in zal spelen.” Meer weten of kennismaken? Kijk op www.neoma.nl.