Robert Langes: ‘Duurzaamheid heeft een nieuw adres’
Henk Scholten Volvo Nijmegen verhuisd naar Hogelandseweg 104
In het weekend van 4 tot en met 6 februari werd de verhuizingsoperatie van Henk Scholten Volvo Nijmegen van de Weg door Jonkerbos naar de Hogelandseweg 104 voltooid. “Dit nieuwe pand is voor ons en onze klanten niet alleen een enorme stap voorwaarts, maar ook noodzakelijk om aan de Volvo duurzaamheidsdoelstelling te voldoen. Duurzaamheid heeft nu een nieuw adres”, vertelt aftersalesmanager Robert Langes. Hij vormt samen met salesmanager Peter Brandt de leiding van de nieuwe vestiging.
Henk Scholten begon in 1981 als Volvo-dealer in Arnhem, in 1991 volgde Nijmegen en op dit moment heeft de groep ook vestigingen in Tiel, Ede en Culemborg en een schadeherstelbedrijf in Arnhem. Henk Scholten heeft vanaf dag één de klant centraal gesteld, vandaar de slogan: ‘Beleef het goede gevoel bij Henk Scholten’. Inmiddels staat de tweede generatie aan het roer van het familiebedrijf. Het merk heeft zich vanaf het eerste begin op vele fronten weten te onderscheiden, uiteraard met iconische modellen, maar nog meer met de nadruk op functionaliteit, schoonheid, betrouwbaarheid en veiligheid. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van de kooiconstructie en de driepuntsgordel. Dat zijn uitvindingen van Volvo. Ook in deze tijd loopt Volvo voorop met stijlvolle en waardevaste modellen.
Perfecte locatie
De verhuizing stond al langer op de agenda. “We zochten een plek die bij ons past. Hogelandseweg 104 is ideaal, aan het eind van de A73, dus goed bereikbaar uit alle richtingen. Het oude pand voldeed niet meer, zowel qua uitstraling als ook in de operatie”, aldus Robert Langes. “Op 12 maart 2021 werd gestart met de grondwerkzaamheden, het hoogste punt werd bereikt op 21 mei en op 7 februari 2022 konden we onze eerste klanten ontvangen.” Robert Langes kwam in 2000 bij Henk Scholten Volvo in dienst als receptionist. “Daarna heb ik verschillende functies vervuld. Momenteel ben ik aftersalesmanager en dat houdt in dat ik me bezig houd met alle werkprocessen, van receptie, werkplaats tot magazijn en natuurlijk met name met onze 22 collega’s. Zij zijn cruciaal in het succes van Henk Scholten Volvo.” Peter Brandt kwam in november 1987 als verkoper in dienst. Hij stuurt nu de afdeling sales aan. “Dat is een hecht team, gedreven, met de volledige focus op onze klanten. Klanten ervaren in ons nieuwe pand dan ook het echte Volvo-gevoel. Het pand is functioneel en stijlvol, met een prachtige showroom, maar vooral met alle aandacht voor klanten en medewerkers. Daarvoor heeft Volvo haar ‘Retail Experience’ ontwikkeld. We hebben bijvoorbeeld een huiskamer ingericht, met een living met banken, hogere zitjes en een bar, waar onze klanten op hun gemak kunnen vertoeven. We beschikken ook over werkkamers, speciaal voor klanten die terwijl ze op hun auto wachten even willen werken. Eigenlijk is aan alles gedacht.” Het hele team was tijdens het weekend van de verhuizing paraat. “Dat zegt eigenlijk alles over de teamspirit die hier heerst. Wij doen de dingen samen, met volle inzet en altijd met de slogan van Henk Scholten in gedachte: de klant komt altijd van rechts.”
Duurzaamheid
Volvo is een premiummerk en daarom heeft Henk Scholten Volvo in Nijmegen een nieuw pand gebouwd met de uitstraling die past bij de waarden van het merk: stijlvol, betrouwbaar, innovatief en volledig gericht op toekomstige uitdagingen in de automotive-branche. “Voor die uitdagingen lopen we niet weg”, vertelt Robert Langes. “Sterker nog, ze motiveren ons om onze duurzaamheidsdoelstellingen versneld te behalen. Dan heb ik het niet alleen over elektrificatie, maar over alles wat te maken heeft met mens, milieu en maatschappij. Daar hoort dit pand bij, royaal en transparant, maar vooral duurzaam. Het hele traject, vanaf de allereerste steen tot en met de laatste zonnecollector was gericht op circulariteit, op hergebruik en op energiebesparing. Warmtepompen voor verwarming en koeling, overal led-verlichting en natuurlijk wekken we onze eigen elektriciteit op met 554 zonnepanelen.” De zoektocht naar duurzaamheid is uiteraard ook doorgevoerd in het modellenaanbod en dat zal de komende tijd alleen nog maar groeien. Peter Brandt: “Volvo heeft de lat hoog gelegd. In ons huidige gamma kan driekwart van het aanbod al aan de stekker. In 2030 zullen we alleen nog maar elektrische nieuwe Volvo’s verkopen. Wij verlenen als Henk Scholten Volvo ook de aflevering en de service voor het volledig elektrische merk Polestar. Polestar maakt onderdeel uit van de Volvo-groep, maar wordt alleen via digitale kanalen aan de man gebracht. Pas als een auto bij ons wordt afgeleverd komen wij in actie.” Bij de bouw van het nieuwe pand werd goed nagedacht over de balans tussen digitaal en fysiek contact met klanten. “Wij hebben gelukkig een grote groep vaste klanten, mensen met een echt Volvo-hart. Die willen de auto’s zien, voelen en ruiken. Daar is onze showroom volledig op toegerust. Van de andere kant wordt het digitale kanaal ook voor ons steeds belangrijker. Ook daarvoor hebben we de kanalen op orde.”
Uitdagingen
De automotive-branche is flink in beweging. Dan heb je het niet alleen over de hoge snelheid van nieuwe technologische ontwikkelingen (bijvoorbeeld in elektronica, connectiviteit en autonoom rijden) en de opkomst van elektrische auto’s, maar ook de verschuiving onder vooral jongere consumenten van bezit naar gebruik. Bovendien is de consument onder invloed van de toegenomen transparantie steeds beter in staat de totale kosten voor het gebruik van een auto in te schatten. Peter Brandt: “Daarvoor hebben wij ‘Care by Volvo’ ontwikkeld. Zie het als een abonnementsconstructie, vergelijkbaar met private lease, maar dan veel flexibeler. De opzegtermijn bedraagt maar drie maanden en daarvoor krijg je een Volvo waarvoor je alleen nog de brandstof betaalt. Dit concept is bijvoorbeeld heel geschikt voor mensen die tijdelijk een auto nodig hebben. Het gaat vaak om plug-in hybrides met korte levertijden. Care by Volvo is voor ons een mooie manier om kennis en ervaring op te doen met andere retailkanalen.”
Persoonlijk ontwikkelplan
Een andere uitdaging heeft te maken met het vasthouden en aantrekken van medewerkers. De vraag is hoe je als werkgever aantrekkelijk blijft. “Dat is voor ons een zeer belangrijk aandachtspunt. Wat vinden medewerkers belangrijk? Dat gaat verder dan de beloning, mensen willen graag werken in een omgeving waarin ze zich vertrouwd en veilig voelen en waar er ruimte is voor ontwikkeling. Daarom hebben wij bijvoorbeeld voor elke medewerker een persoonlijk ontwikkelplan gemaakt, waarin voor iedereen afzonderlijk de wensen en ontwikkelplannen worden vastgelegd. Dat doen we omdat niet iedereen dezelfde wensen heeft. De technische ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op. Daarom proberen we medewerkers te stimuleren om aansluiting te houden op het product. Ook de monteur die nu nog liever aan brandstofmotoren werkt moeten we dat inzicht geven. Daarnaast hechten wij veel waarde aan de teamsfeer, werken bij Henk Scholten Volvo moet vooral ook plezierig zijn. Onze nieuwbouw zorgt voor een prettige en professionele werkomgeving, de sfeer maken we zelf. Daar ben ik samen met iedereen elke dag mee bezig”, vertelt Robert Langes. “Gelukkig hebben we de beschikking over een fijne groep medewerkers en daar zijn recent nog twee nieuwe technici aan toegevoegd.” Volgens Robert Langes valt ook de aandacht voor het welbevinden van medewerkers onder het streven naar duurzaamheid. “Uiteindelijk maken de medewerkers het verschil, in wat ze doen en wat ze uitstralen. Dat is belangrijk, want klanten zien graag tevreden medewerkers met een positieve uitstraling en daar is het uiteindelijk allemaal om begonnen. Prettig werken in een fijne omgeving met tevreden klanten.”