Erik Lensen: ‘De sigaar’
Hoe een letselschadeadvocaat het verschil kan maken
Letselschade heeft onder het publiek wellicht niet de beste reputatie, een goede letseladvocaat kan van levensbelang zijn. Niet alleen in privé-situaties, maar zeker ook voor ondernemers. Neem het voorbeeld van Erik Lensen, samen met zijn vader Harry Lensen dagelijks druk met hun zaak Het Rokerspaleis. De zaken gingen goed, maar in oktober 2019 dreigde een ongeluk roet in het eten te gooien. En hoe. Erik werd op een zebrapad aangereden door een personenauto, met een gecompliceerde arm- en schouderbreuk tot gevolg. Wat nu?
Eerst een stukje historie. Het Rokerspaleis werd in 1939 opgericht door grootvader Lensen. Toen was roken nog heel gewoon en de zaak liep als een tierelier. Opa woonde boven de zaak, sinds 1941 aan de Molenstraat 144 in Nijmegen. Zoon Harry kwam na zijn militaire dienst zijn vader assisteren. “Ook toen al waren we een sigarenspeciaalzaak. In die tijd had Nederland nog een levendige sigarenindustrie, mede door de topkwaliteit tabak die we uit Sumatra haalden. We waren wereldleider in de productie van sigaren en de consument had keuze uit vele Nederlandse fabrikanten. Die zijn in de loop der tijd vrijwel allemaal verdwenen, alleen enkele gespecialiseerde fabrikanten in het hogere segment hebben het nog overleefd. Ons assortiment veranderde, longfillers deden hun intrede. Longfillers worden handmatig gerold van hele tabaksbladeren en vaak geconditioneerd bewaard in zogeheten klimaatkamers. Daar heerst een gelijkmatige temperatuur en luchtvochtigheid, zodat de kwaliteit van de sigaren optimaal blijft.”
Wetgeving
In de jaren zeventig drong het besef door dat roken ongezond was. Er kwamen campagnes om roken te ontmoedigen en de overheid liet de kans niet lopen om tabakswaren nog meer te belasten. Tabak is net als benzine door de hoge accijnzen nog steeds een ‘cashcow’ voor de overheid. De slogan ‘Het is geen man die niet roken kan’ verdween langzaam maar zeker uit het straatbeeld. Er kwam wetgeving die roken steeds meer beperkte. Vooral het rookverbod in de horeca bracht de branche zware klappen toe. “Op dit moment hebben we bijvoorbeeld te maken met een reclameverbod, ‘plain packaging’ (alle merken sigaretten in dezelfde verpakking), mogen rookwaren niet meer zichtbaar worden uitgestald en zelfs niet vanaf straat zichtbaar zijn”, vertelt Erik Lensen. “We hebben dus ook folie op onze toegangsdeur moeten aanbrengen en in onze etalage zijn alleen asbakken en aanstekers uitgestald. Nou besef ik best dat roken ongezond is en dat nicotine verslavend werkt. Mijn devies is: rook met mate, maar wel betere producten. Onze verkoop van sigaretten liep gestaag terug, maar dat gold niet voor sigaren. Een sigarenroker is namelijk een andere consument, daar speelt genieten een belangrijkere rol.”
Andere strategie
Harry en Erik bedachten een andere strategie, de nadruk zou nog meer komen te liggen op de verkoop van kwaliteitssigaren. Erik Lensen: “Wij hebben als antwoord op de teruglopende sigarettenmarkt dus ons assortiment in sigaren en met name in longfillers belangrijk uitgebreid. Dat segment loopt van zo’n €5,- tot wel €55,- per sigaar, want een longfiller is een kwaliteitsproduct gemaakt van 100% tabak. Ik heb in de loop der jaren veel kennis over die sigaren opgedaan, heb bezoeken gebracht aan fabrikanten in bijvoorbeeld Cuba, de Dominicaanse Republiek en Nicaragua. Wij mogen ons dus met recht specialisten noemen. In 2017 hebben we een grote klimaatkamer met een rokerslounge gebouwd. Daar kan een liefhebber van de betere sigaar op zijn gemak onze producten uitproberen. Onze lounge is inmiddels een echte ontmoetingsplek voor sigarenrokers. Op dit moment zijn wij veruit de grootste speciaalzaak in de regio, wij zijn nu doorgegroeid tot een sigarenzaak die toevallig ook nog sigaretten verkoopt.” Corona heeft ook voor het Rokerspaleis gevolgen. “Niet zozeer in omzet, maar in leveringsproblemen. De productie van sigaren liep soms met 50% terug en het grootste deel daarvan gaat naar echte rokerslanden, zoals Amerika en landen in Azië. Maar we klagen niet, ons assortiment is zo groot dat we rokers altijd wel een alternatief voor zijn vaste merk kunnen bieden.”
De klap
De neerwaartse spiraal was op een creatieve manier en met veel inzet doorbroken. Omzetten stegen. En toen kwam de klap. “Ik was op weg om een hapje te gaan eten en ik stak vanuit de zaak via het zebrapad de Molenstraat over. Ik werd op het zebrapad aangereden door een zwarte Mercedes die doorreed. Gelukkig zat het terras van café Van Rijn vol, dus er waren voldoende getuigen. In het ziekenhuis bleek dat ik een gebroken schouder en bovenarm had opgelopen en dat de revalidatie zeker een jaar zou gaan duren. Dat leverde niet alleen heel veel pijn op, ik was ook volledig uitgeschakeld. Ik kon niks meer. Alleen door de enorme inzet van Harry en de rest van de familie konden de zaken door lopen. Het was meteen duidelijk dat ik niet alleen gezondheidsschade had opgelopen, maar ook dat dit zakelijk gevolgen zou gaan hebben. Ik moest een advocaat in de arm nemen, maar wie? Ik ben sigarenspecialist, maar heb geen verstand van letselschade. Twee klanten raadden me onafhankelijk van elkaar meteen Cyriel Spiertz aan. Ik had die naam nog nooit gehoord, ik heb gebeld en hij kwam langs voor een kennismakingsgesprek.”
Spiertz Advocaten
Cyriel Spiertz ging in 2012 aan de slag als letseladvocaat. “Ik was opgeleid als advocaat arbeidsrecht. Ik werd tijdens mijn studie zelf slachtoffer van een medische misser en die zaak is door een goede letseladvocaat opgelost. Daar heb ik veel van geleerd. Ik was dus ook ervaringsdeskundige in letselschade, ik weet wat slachtoffers doormaken, niet alleen financieel, maar vooral ook emotioneel. Ik eerste instantie ging ik aan de slag als advocaat in arbeidsrecht en ondernemingsrecht. Ik kreeg een arbeidsrechtelijke zaak in handen, ontslag na een bedrijfsongeval, maar die zaak had ook betrekking op letselschade. Die zaak heb ik tot een goed einde gebracht en toen was mijn interesse in dit vakgebied gewekt. Ik bouwde aan een bloeiende praktijk in ondernemingsrecht, maar ik deed ook steeds meer letselschadezaken en inmiddels zijn we uitgegroeid tot specialisten op dat vakgebied.” Cyriel Spiertz noemt letselschade vaak een strategisch spel. “Een spel dat wij spelen om te winnen, respectvol, maar met passie. Strategisch sterk, oplossingsgericht, waarbij we graag afwijken van de gebaande paden, altijd op zoek naar creatieve openingen. We komen het liefst in onderling overleg snel tot overeenstemming, lukt dat niet, dan gaan we er vol in. Dat is de mentaliteit van ons kantoor, het gaat om de kick om voor de cliënt alles uit een zaak te halen.”
Het traject
Getuigen hadden het nummer van het voertuig geregistreerd en er werd snel een verdachte gearresteerd. Cyriel kon meteen aan de slag. “Omdat het kenteken bekend was, konden we de betrokken verzekeringsmaatschappij snel traceren. Uiteindelijk doen wij als letselschadeadvocaten altijd zaken met verzekeraars. In eerste instantie erkende de verzekeraar de aansprakelijkheid niet. We hebben de druk opgevoerd, we kenden de auto en verdachte was eerder betrokken bij een dergelijk ongeval. Toen werd aansprakelijkheid wel erkend en hebben we het schadetraject in gang gezet. Daarbij maak je een berekening van de medische situatie, het verloren verdienvermogen en het smartengeld. Daar kwam een bedrag uit, heel deugdelijk en overzichtelijk. Dan kan een verzekeringsmaatschappij de risico’s inschatten. Er werd een voorschot uitgekeerd om financiële stress bij het slachtoffer te voorkomen. De maatschappij bood ook een redelijk bedrag aan als tegemoetkoming in kosten en een schadevergoeding. Daarmee gingen we akkoord en zo konden we na veertien maanden het gehele traject weer afsluiten. Gelet op de hoogte van het uitgekeerde bedrag is dat uitzonderlijk snel. Normaal gesproken wil een verzekeraar eerst het strafrechtelijke traject afwachten. Dat deden ze onder hoge druk niet. Gelukkig maar, want de verdachte is uiteindelijk niet vervolgd, omdat de verdachte en de eigenaar van de auto (zijn vader) tegenstrijdige verklaringen aflegden. Het OM kon daarom niet vervolgen.”
Ten slotte
Erik Lensen is blij met de afloop. “Natuurlijk had ik liever gehad dat dit hele verhaal niet was gebeurd, maar Cyriel heeft het voor ons tot een uitstekend einde gebracht. Daar ben ik hem dankbaar voor. Na de kennismaking en eerste bespreking had ik het gevoel dat ik me niet druk hoefde te maken. Ik had met een specialist te maken, dit ging goedkomen en het kwam goed.” Cyriel Spiertz: “Omdat we vanaf de start de verzekeraar onder druk wisten te zetten, kwam het traject rond de schadeafhandeling snel op gang. Gelukkig maar, want toen bleek dat verdachte niet strafrechtelijk kon worden vervolgd lagen de kaarten plotseling heel anders. Dan had Erik naar een vergoeding kunnen fluiten, of om het in zijn vaktermen uit te drukken: dan was hij de sigaar geweest.”