Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ColumnNummer 1 - 2018
Home›Column›Column Jack Jansen

Column Jack Jansen

Door c0d3br3ak
8 februari 2018
822
0
Deel:

Bent u een ‘bewust waakzame ouder’?

Een organisatie is net zo goed een organisme als wij mensen. En het belangrijkste kenmerk van een organisme is dat het leeft. Een organisatie, uw bedrijf, is niet louter een inschrijving bij de KvK, maar een levend wezen. Hoogstwaarschijnlijk wist u dat al, maar wellicht heeft u het nog nooit zo benoemd. En ‘levend’ betekent dat het ook aan de wetmatigheden van het leven zal moeten voldoen. Het werd geboren, het moment van oprichting van uw bedrijf, door een proces van conceptie. Een concept, een creatie die voortkwam uit een bevruchting die plaatsvond in uw geest. U had een idee en dat idee heeft u verwezenlijkt. Het idee werd wezen.

En het spijt me om het te melden, het zal ook ooit sterven. Ook als u niet wilt dat dit gebeurt, het gebeurt toch. Misschien overleeft u uw bedrijf, misschien geeft u het voor een smak geld aan andere ‘ouders’ (u verkoopt dan eigenlijk uw kind) of u wordt gedwongen het ter adoptie af te staan aan de fiscus of andere schuldeisers. Die het misschien in comateuze toestand in leven houden om het vervolgens alsnog overleden te verklaren. Sterven zal het, hoe dan ook.

Gedurende het leven van uw organisatie, uw bedrijf, zijn er dynamieken of ontwikkelingen die van buitenaf komen die uw geesteskind goed gezind zijn. Uw bedrijf oreert er onder. U heeft de wind mee, zeker als u weet hoe u de zeilen moet hijsen. En natuurlijk zijn er ontwikkelingen die u liever kwijt dan rijk bent. Externe partijen dienen zich aan waarvan we nog nooit gehoord hebben, laat staan dat we ze zouden herkennen als ze aan onze balie of in onze winkel zouden staan. Partijen in de markt die niet alleen snode plannen heb- en met uw boorling maar die ook uitvoeren. Neem bijvoorbeeld de DDoS aanval van zeer recente datum. Heeft u als organisatie ternauwernood samen met de rest van de samenleving deze cyberaanval overleefd, moet u volgens sommige banken weer alert zijn op phishing mails die u willen behoeden voor de komende DDoS aanval. Hierin wordt u ‘uitgenodigd’ om alsnog uw gegevens ter beschikking te stellen om daar vervolgens financieel voor te moeten boeten, doordat u door deze handige hackers regelrecht wordt uitgekleed. Mijn ouders hadden in de jaren 70 tot de jaren 90 van de vorige eeuw een supermarkt. Overvallers waren toen goed herkenbaar aan het steek- of vuurwapen wat ze opzichtig toonden of aan hun nachtelijke bezoekuren van een winkel die op dat moment toch echt gesloten was. Anno 2018 komen onze ‘belagers’ uit onze eigen computer. Ze zitten dieper in ons systeem dan we ooit voor mogelijk hebben gehouden. Krijg ze er maar eens uit. ‘Times are a changin’ zong Bob Dylan decennia geleden al. En verdomd, hij had gelijk.

De ‘R’ zit weer in de maand en het is dus wijs om wat extra vitamines te nemen. Dat geldt ook voor uw bedrijf als we dat gaan herkennen als organisme, als levend wezen. Het heeft wat extra weerstand nodig zodat het tegen een stootje kan. Het grote voordeel van al dat ‘hacker-gedoe’ is dat we als ondernemer, als ‘ouder’ van ons bedrijf, weer alerter worden. Dat we beseffen dat onze omgeving ons voor nieuwe uitdagingen stelt. Kansen zeker, maar ook bedreigingen. En het is goed om het daar ook met elkaar over te hebben. Niet vanuit een op pessimisme gestoeld slachtofferschap, maar vanuit de rol van de bewust waakzame ouder.

Jack Jansen
Auteur HOMO REFLECTUS-zelfvertrouwen vanuit eenheid

Vorige artikel

Nummer 1 – Februari 2018

Volgende artikel

Column Teun Geurts

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelColumnnummer 3 - 2019

    Column Siv van Hegelsom: ‘Joehoe!’

    3 juli 2019
    Door Hans Eberson
  • ArtikelColumnnummer 2 - 2022

    Column Roel Kop: ‘Is schieten, altijd verliezen?’

    5 juli 2022
    Door Hans Eberson
  • ColumnNummer 1 - 2019

    Column Wouter van der Loon: “Er is een einde gekomen aan…”

    13 maart 2019
    Door Hans Eberson
  • ColumnNummer 2 - 2018

    Column Jack Jansen

    20 mei 2018
    Door c0d3br3ak
  • ColumnNummer 2 - 2018

    Column Vincent Hendrikx

    20 mei 2018
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelColumnNummer 1 - 2017

    Column Wouter van der Loon

    11 februari 2017
    Door c0d3br3ak

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ColumnNummer 4 - 2018

    Column Kompas Veiligheidsgroep

  • ArtikelColumnNummer 3 - 2016

    Column Leon Littel & Lieke Wagenvoort

  • Het gaat altijd om de ultieme beleving
    CoverstoryNummer 1 - 2018

    Het gaat altijd om de ultieme beleving

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen