Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ColumnNummer 1 - 2019
Home›Column›Column Jack Jansen: “Arbeidsmobiliteit, eigen verantwoordelijkheid?”

Column Jack Jansen: “Arbeidsmobiliteit, eigen verantwoordelijkheid?”

Door Hans Eberson
13 maart 2019
799
0
Deel:

“Ruim je kamer nou eens eindelijk op”, riep ik vertwijfeld tegen mijn oudste dochter toen ze al in een vergevorderd stadium van de pubertijd verkeerde, inmiddels alweer zo’n 15 jaar geleden. “Het is toch mijn kamer”, sneerde ze terug. “Ja, maar het is wel mijn huis”, repliceerde ik in de verwachting dat daarmee het pleit gewonnen was. Waarop ze me verweet dat dat niet eerlijk was, omdat ik toch ook had gezegd dat haar kamer haar eigen verantwoordelijkheid was. En, moest ik eerlijk bekennen, daar had ze wel een punt.

Met arbeidsmobiliteit gaat dat ‘geschuif’ met het issue ‘verantwoordelijkheid’ net zo. Organisaties vinden dat medewerkers verantwoordelijk zijn voor hun eigen loopbaan en medewerkers zijn van mening dat initiatief en stimulans bij de organisatie moeten liggen. In deze gepolariseerde dualiteit moet de organisatie ‘de verantwoordelijkheid’ stimuleren, verkopen of opleggen aan de werknemer en moet diezelfde werknemer opperen, toestemming vragen aan of ‘uitonderhandelen’ met de organisatie. Kortom zolang de ‘hete aardappel’ van het eigen bord naar het bord van de ander wordt geschoven blijven we steken in een rolverdeling die weliswaar klassiek is, maar verre van bevredigend voor beide partijen.

Verantwoordelijk betekent zoveel als ‘met in achtneming van de omstandigheden dat doen wat juist en nodig is’. Maar ja, wie kan de omstandigheden nou volledig goed inschatten? En wat is dan het juiste en het nodige doen? Niemand weet het echt en ieder heeft een eigen mening omdat simpelweg zoiets als het perspectief van waarneming al anders is. Ieder kijkt met en vanuit zijn of haar eigen bril.

Is dat erg? Zeker niet. De vader is de vader en de dochter de dochter. Dat geldt ook voor de rolverdeling tussen werknemer en organisatie met betrekking tot het thema ‘arbeidsmobiliteit’. Het wordt tijd dat we inzien dat arbeidsmobiliteit een daadwerkelijke gezamenlijke verantwoordelijkheid is, maar wel met een duidelijke rolverdeling.

Organisaties die klagen dat medewerkers niet willen ‘bewegen’ zouden wellicht eens kunnen kijken welke cultuuraspecten ‘stilstaan’ bevorderen. Anders gezegd, wat in het grotere geheel (de organisatie) heeft er baat bij dat medewerkers hoegenaamd niet bewegen? Medewerkers die klagen dat bij ‘hun organisatie’ niets kan, kunnen eens kijken of ze dit ‘slachtoffergedrag’ misschien op meerdere fronten toepassen in hun leven.

In beweging komen, arbeidsmobiliteit, is een issue wat ervoor kan zorgen dat organisatie en werknemer met elkaar in gesprek komen over wat voor beiden de beste beweging is. Dit gesprek, maar meestal zijn het gesprekken, geeft inzicht in datgene wat er gaande is. Of je doet het zoals in onze regio gebeurt, je organiseert de Dag van de Mobiliteit (www.dagvandemobiliteit.nl). Gewoon een snuffelstage bij een ander bedrijf, waarbij zowel organisatie als medewerker nieuwe en wellicht louterende ervaringen opdoen. En nieuwe inzichten brengen nieuwe mogelijkheden.

Jack Jansen

Vorige artikel

Ten aanval! (en volg mij aub)

Volgende artikel

Waterstof steeds vaker in beeld als belangrijkste ...

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelColumnNummer 2 - 2017

    Column Az Groen

    4 april 2017
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelColumnNummer 5 - 2019

    Column Roel Kop: ‘Learning by doing’, over het vak leermeester

    12 december 2019
    Door Hans Eberson
  • ColumnNummer 4 - 2018

    Column Roald Bergamin

    10 oktober 2018
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelColumnnummer 3 - 2022

    Column John Meijering: ‘SMART & IT sector bundelt krachten met RvN@’

    16 november 2022
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 1 - 2019

    Ron Evers – ‘Het draait altijd om een hete hamburger, een schoon restaurant en een vriendelijke bediening’

    13 maart 2019
    Door Hans Eberson
  • ColumnNummer 1 - 2019

    Column Roel Kop – “You can talk untill the cows come home”

    13 maart 2019
    Door Hans Eberson

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ColumnNummer 6 - 2018

    Column Wouter van der Loon: “Taal en nostalgie”

  • Nieuws

    Change Your Business en Covid-19

  • ArtikelColumnNummer 2 - 2017

    Column Az Groen

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen