Groei is geen doel, een tevreden klant wel
Accountancy is een van nature behoudende branche. Accountants houden van risico’s mijden, de dingen doen zoals je ze altijd deed, maar tijdens de crisis is een verandering in gang gezet. Innovatie is het sleutelwoord, administraties intelligent automatiseren zodat er altijd sprake is van betrouwbare stuurcijfers en er tijd is voor directe advisering van ondernemers. Ronald Megendé heeft dat uitstekend begrepen. Hij startte op 1 oktober 2017 met Mengedé Accountants aan de Groenestraat 294 in Nijmegen.
Ronald Mengedé kan zich nog precies herinneren wanneer hij in de ban kwam van economie en de bijbehorende cijfers. “Op de derde klas van de middelbare school. Handel, de achterliggende economische processen, het rekenwerk, ik werd er door getroffen. Op 1 december 1986 kon ik in de samenstelpraktijk van KPMG in Nijmegen aan de slag. Dag en nacht werken, maar veel leren en ervaring op doen. Daar bleef ik tot december 1997, toen maakte ik de overstap naar het bedrijfsleven. Dat duurde drie jaar, toen mistte ik het accountantsvak toch te zeer en ging ik weer het accountantsvak in. Op 1 november 2003 maakte ik de overstap naar BGH. Daar werd ik op 1 april 2004 mede-vennoot. Op 1 augustus 2017 heb ik afscheid genomen van BGH en nagedacht over mijn toekomst. Wilde ik nog in een organisatie werken of kiezen voor een eigen weg? Met al mijn ervaring MKB-ers proactief helpen met hun business? Werken op mijn manier, laagdrempelig, toegankelijk, in begrijpelijke taal met klanten bezig zijn? Het werd dat laatste. Twee maanden later ben ik gestart.”
JUISTE MOMENT
Ronald Mengedé richt zich op het MKB. “Van starter tot familiebedrijf. Van het invullen van een simpel formulier tot het samenstellen en beoordelen van jaarrekeningen en het verzorgen van fiscale aangiften, advisering in het corporate traject, fusies, overnames, maar ook advisering in financiële trajecten, kortom we doen bijna alles. Negen van de tien MKB-ondernemers hebben een hekel aan administratie en alles wat daarmee samenhangt. Dat betekent dat er voor ons een taak ligt om cijfers zo duidelijk mogelijk te vertalen in informatie waarop zij kunnen sturen, want hun bedrijf sturen vinden ze wel leuk. Wat ík leuk vind is samen met de ondernemer nadenken over de koers van het bedrijf, plannen bespreken en op haalbaarheid toetsen, risico-analyses maken en al die kennis vertalen naar de business van de ondernemer. Structuur aanbrengen en het goed inregelen van de administratie. Zorgen dat de primaire processen op orde zijn. Dat is waar de gemiddelde ondernemer behoefte aan heeft: begeleiding en advies, want vergis je niet, ondernemen is vaak een eenzaam vak.”
“Ik zie mezelf als een generalist, die in het belang van zijn klanten graag en nauw samenwerkt met specialisten”
SAMENWERKEN
Wanneer een administratie eenmaal op orde en geautomatiseerd is, krijgt een ondernemer toegang tot een schat van informatie. “Dat niet alleen, het wordt ook eenvoudig om alle benodigde informatie aan te leveren bij uitvragende partijen, zoals banken, Kamer van Koophandel en Belastingdienst. Daarvoor werk ik samen met allerlei specialisten. Ik heb in de afgelopen dertig jaar een groot netwerk opgebouwd, niet alleen in het bedrijfsleven, maar ook met tal van adviseurs, elk met hun eigen vakkennis. Ik zie mezelf als een generalist, die in het belang van zijn klanten graag en nauw samenwerkt met specialisten. Vergelijk mijn rol maar met die van een huisarts. Goed luisteren, conclusies trekken en indien nodig de hulp inroepen van iemand met meer kennis van zaken op allerlei deelgebieden.” De technologie maakt reuzenstappen. “Het wordt met gebruikmaking van allerlei software steeds eenvoudiger om informatie snel beschikbaar te krijgen. Wij zijn er om die cijfers te vertalen naar de dagelijkse praktijk en om te voorspellen wat ze voor de toekomst van een onderneming betekenen. Daar ligt onze toegevoegde waarde.”
ACCOUNTANCY
Het samenstellen van jaarrekeningen wordt door de toegenomen invloed van automatisering steeds meer gestandaardiseerd. Dat heeft grote gevolgen voor de branche. “Je ziet de grotere kantoren clusteren, om bijvoorbeeld hun overhead omlaag te krijgen. Neem KPMG, vroeger zeker 30 vestigingen verspreid door Nederland, nu nog 12. Middelgrote kantoren proberen door overnames te groeien. Dat is nodig om hun controlepraktijk overeind te houden. De AFM-regelgeving is bijzonder strikt en het is kostbaar om aan alle vergunningseisen te voldoen. Aan de andere kant zie je steeds meer ervaren accountants die uit grotere kantoren stappen om alleen met ondersteuning van een breed netwerk vooral MKB-klanten van dienst te zijn. “Dat is wat MKB-ers willen, een adviseur die ze kennen en vertrouwen. Waar ze ook zonder afspraak een keer kunnen binnenlopen om hun hart te luchten of een vraag te stellen, zonder dat daar meteen een factuur tegenover staat. Een accountant die ze waarderen om zijn kennis, maar vooral om zijn toegankelijkheid. Vertrouwd en betrouwbaar. Ik verwacht dat die tendens, aan de ene kant het grote kantoor, aan de andere kant de persoonlijk adviseur, zal toenemen. Je ziet het overigens niet alleen in accountancy, maar in vrijwel alle zakelijke dienstverlening. Voor advocaten geldt in principe precies hetzelfde. Ook daar kiest een ondernemer steeds vaker voor een kleinschalige dienstverlener. Iemand die hij waardeert om meer dan alleen zijn kennis en ervaring.”
“Dat doe ik op mijn eigen manier, klanten op een goede manier bedienen, tegen een normaal tarief”
GROEI
Ronald Mengedé is blij met de stap die hij heeft gezet. “Ik heb een mooie portefeuille die gestaag groeit. Groei is geen doelstelling, werken aan een tevreden klantenbestand wel. Dat doe ik op mijn eigen manier, klanten op een goede manier bedienen, tegen een normaal tarief. Als er dan uitbreiding nodig is, zie ik dat later wel, ik ben er niet bang voor. Op dit moment ben ik helemaal tevreden, elke dag met plezier naar je werk om te doen waar je goed in bent, dat geeft namelijk veel rust.”