Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelNummer 3 - 2016
Home›Artikel›Ditroph Seghers over duurzame participatie

Ditroph Seghers over duurzame participatie

By c0d3br3ak
7 oktober 2016
1246
0
Share:

Wie de entree van De Villa betreedt ziet in de gang een groot doek met daarop verwoord het manifest van het etablissement. De eerste regels zijn opvallend en ze dekken in feite de lading van alles waar De Villa voor staat: ‘Wij geloven dat iedereen verschillend is, maar wel altijd evenwaardig’.

Ditroph Seghers, interim-directeur van Droomvilla lux BV en daarmee eindverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van De Villa in Nijmegen, De Wereldkeuken in Arnhem en Brasserie Bloem in Bemmel, legt uit dat evenwaardigheid vooral over een beroepshouding gaat. “Je staat naast degene die ondersteuning nodig heeft, je oordeelt niet maar kijkt en luistert goed op welke behoefte je kunt aansluiten. Je geeft iedereen (cliënt, participant, collega, vrijwilliger, stagiaire) de mogelijkheid zich te ontwikkelen en eigen keuzes te maken. Onderlinge verschillen door bijvoorbeeld achtergrond/milieu worden gezien en erkend. Meningsverschillen mogen bestaan en leiden niet tot conflict maar eerder tot betere samenwerking omdat ze bijdragen tot goed besproken, gezamenlijke meningen. We laten ons primair leiden door het mens-zijn en minder door het functionaris-zijn. We noemen dit evenwaardigheid”.

DE VILLA
De Villa is een restaurant waarin wordt gewerkt door mensen met en zonder afstand tot de arbeidsmarkt. De corebusiness is goed eten en drinken in een kwaliteitsrestaurant met terras en stads- tuin. Je kunt er naast eten en drinken, ook feesten, vergaderen of (flex)werken. Er is naast een multifunctionele zaal, twee film- en zes vergaderzalen. Ditroph Seghers: “Wij zijn landelijk gezien nog steeds een van de weinige restaurants waar mensen met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking of mensen die langdurig in een bijstandssituatie verkeren werken in een traject dat hen toe leidt naar een reguliere baan. Soms is het werk een alternatief voor dagbesteding dat vroeger in een dagcentrum werd gedaan, en is een reguliere baan geen doel op zichzelf. Met De Villa bewijzen we dat participatie kan bestaan op topniveau, zonder concessies te doen aan kwaliteit. Dat doen we door medewerkers zonder en met afstand tot de arbeidsmarkt te laten samenwerken in een formule waarbij iedereen even zichtbaar is. De tijd dat mensen met afstand op de arbeidsmarkt

Wij zijn landelijk gezien nog steeds een van de weinige restaurants waar mensen met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking of mensen die langdurig in een bijstandssituatie verkeren werken in een traject dat hen toe leidt naar een reguliere baan.

een kleine vrijwel onzichtbare functie hadden achter in de zaak ligt achter ons. De maatschappij staat vanuit een gevoel van medemenselijkheid open voor sociale horeca, maar wel onder voorwaarden. De kwaliteit moet op orde zijn.” Het succes staat of valt met de professionals, die niet alleen een degelijke horeca-achtergrond hebben, maar ook in staat moeten zijn om de werkbegeleiding inhoud te geven. “Wij beschikken over een mooi kernteam, dat van De Villa een bijzonder bedrijf maakt.”

SOCIAL RETURN
Iedereen die kan werken maar daarbij ondersteuning nodig heeft, valt sinds 1 januari 2015 onder de Participatiewet.
De wet is er om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking werk te laten vinden. De Participatiewet vervangt de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet

De Villa en haar zusterbedrijven fungeren voor ons als een model, maar ook als een leerschool waarin we nog elke dag bezig zijn stappen te zetten naar verbetering.

sociale werkvoorziening (WSW) en een groot deel van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong). Het succes van participatie staat of valt met bedrijven die, zonder dwang van overheden, in het kader van social return, openstaan voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarvoor bestond aanvankelijk veel koudwatervrees, maar het besef dat iedereen mee moet kunnen doen groeit. Dan maak je vanzelf de stap van participatie naar duurzaamheid.

KERNTEAM
Het kernteam bestaat uit professionals in de horeca en professionals in zorgen welzijnswerk. Zij heeft naast de reguliere horeca-taken ook een ondersteunende en begeleidende rol. De horeca-professionals worden bij Driestroom geschoold om op methodische wijze vorm en inhoud te geven aan de begeleidingstrajecten. En dat bevalt uitstekend. Het werk wordt daardoor veelzijdiger, bovendien geeft het veel voldoening om mensen in hun werk te zien groeien. Dat geldt ook voor Ditroph Seghers. “Het is een waanzinnige uitdaging om van visie op participatie, leren/werken/welzijn, de stap te maken naar werkelijkheid. De Villa en haar zusterbedrijven fungeren voor ons als een model, maar ook als een leerschool waarin we nog elke dag bezig zijn stappen te zetten naar verbetering. Nu is het aan het bedrijfsleven om op steeds grotere schaal dit model over te nemen en met elkaar te werken aan een inclusieve samenleving. En dat zien we gelukkig ook gebeuren!

Previous Article

Back to Business – borrel

Next Article

Blokland & Duin Advies en Accountancy wil ...

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Related articles More from author

  • ArtikelNummer 1 - 2024

    IJzer Advocaten: ‘Het bruist nu meer dan ooit’

    24 januari 2024
    By Hans Eberson
  • Vertrouwen op intuïtie?
    ArtikelNummer 4 - 2017

    Vertrouwen op intuïtie?

    5 oktober 2017
    By c0d3br3ak
  • Groei is geen doel, een tevreden klant wel
    ArtikelNummer 1 - 2018

    Groei is geen doel, een tevreden klant wel

    8 februari 2018
    By c0d3br3ak
  • Artikelnummer 3 - 2022Voorwoord

    ‘Waarom geitenpaadjes nergens toe leiden’

    16 november 2022
    By Hans Eberson
  • ArtikelBorrelnummer 1 - 2022

    De laatste van 2021

    23 maart 2022
    By Hans Eberson
  • Artikelnummer 1 - 2023

    Daniëlle van Loon: ‘We hebben echt veel veranderd’

    5 april 2023
    By Hans Eberson

Leave a reply Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • Uitzenden is mensenwerk
    ArtikelNummer 4 - 2017

    Uitzenden is mensenwerk

  • ArtikelCoverstoryNummer 1 - 2016

    Coverstory: Veranderen gaat nooit snel genoeg

  • ArtikelNummer 3 - 2016

    Capaz Proces nanciering: ‘Put your money where your mouth is!’

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen