Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelNummer 3 - 2016
Home›Artikel›Ditroph Seghers over duurzame participatie

Ditroph Seghers over duurzame participatie

Door c0d3br3ak
7 oktober 2016
1040
0
Deel:

Wie de entree van De Villa betreedt ziet in de gang een groot doek met daarop verwoord het manifest van het etablissement. De eerste regels zijn opvallend en ze dekken in feite de lading van alles waar De Villa voor staat: ‘Wij geloven dat iedereen verschillend is, maar wel altijd evenwaardig’.

Ditroph Seghers, interim-directeur van Droomvilla lux BV en daarmee eindverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van De Villa in Nijmegen, De Wereldkeuken in Arnhem en Brasserie Bloem in Bemmel, legt uit dat evenwaardigheid vooral over een beroepshouding gaat. “Je staat naast degene die ondersteuning nodig heeft, je oordeelt niet maar kijkt en luistert goed op welke behoefte je kunt aansluiten. Je geeft iedereen (cliënt, participant, collega, vrijwilliger, stagiaire) de mogelijkheid zich te ontwikkelen en eigen keuzes te maken. Onderlinge verschillen door bijvoorbeeld achtergrond/milieu worden gezien en erkend. Meningsverschillen mogen bestaan en leiden niet tot conflict maar eerder tot betere samenwerking omdat ze bijdragen tot goed besproken, gezamenlijke meningen. We laten ons primair leiden door het mens-zijn en minder door het functionaris-zijn. We noemen dit evenwaardigheid”.

DE VILLA
De Villa is een restaurant waarin wordt gewerkt door mensen met en zonder afstand tot de arbeidsmarkt. De corebusiness is goed eten en drinken in een kwaliteitsrestaurant met terras en stads- tuin. Je kunt er naast eten en drinken, ook feesten, vergaderen of (flex)werken. Er is naast een multifunctionele zaal, twee film- en zes vergaderzalen. Ditroph Seghers: “Wij zijn landelijk gezien nog steeds een van de weinige restaurants waar mensen met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking of mensen die langdurig in een bijstandssituatie verkeren werken in een traject dat hen toe leidt naar een reguliere baan. Soms is het werk een alternatief voor dagbesteding dat vroeger in een dagcentrum werd gedaan, en is een reguliere baan geen doel op zichzelf. Met De Villa bewijzen we dat participatie kan bestaan op topniveau, zonder concessies te doen aan kwaliteit. Dat doen we door medewerkers zonder en met afstand tot de arbeidsmarkt te laten samenwerken in een formule waarbij iedereen even zichtbaar is. De tijd dat mensen met afstand op de arbeidsmarkt

Wij zijn landelijk gezien nog steeds een van de weinige restaurants waar mensen met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking of mensen die langdurig in een bijstandssituatie verkeren werken in een traject dat hen toe leidt naar een reguliere baan.

een kleine vrijwel onzichtbare functie hadden achter in de zaak ligt achter ons. De maatschappij staat vanuit een gevoel van medemenselijkheid open voor sociale horeca, maar wel onder voorwaarden. De kwaliteit moet op orde zijn.” Het succes staat of valt met de professionals, die niet alleen een degelijke horeca-achtergrond hebben, maar ook in staat moeten zijn om de werkbegeleiding inhoud te geven. “Wij beschikken over een mooi kernteam, dat van De Villa een bijzonder bedrijf maakt.”

SOCIAL RETURN
Iedereen die kan werken maar daarbij ondersteuning nodig heeft, valt sinds 1 januari 2015 onder de Participatiewet.
De wet is er om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking werk te laten vinden. De Participatiewet vervangt de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet

De Villa en haar zusterbedrijven fungeren voor ons als een model, maar ook als een leerschool waarin we nog elke dag bezig zijn stappen te zetten naar verbetering.

sociale werkvoorziening (WSW) en een groot deel van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong). Het succes van participatie staat of valt met bedrijven die, zonder dwang van overheden, in het kader van social return, openstaan voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarvoor bestond aanvankelijk veel koudwatervrees, maar het besef dat iedereen mee moet kunnen doen groeit. Dan maak je vanzelf de stap van participatie naar duurzaamheid.

KERNTEAM
Het kernteam bestaat uit professionals in de horeca en professionals in zorgen welzijnswerk. Zij heeft naast de reguliere horeca-taken ook een ondersteunende en begeleidende rol. De horeca-professionals worden bij Driestroom geschoold om op methodische wijze vorm en inhoud te geven aan de begeleidingstrajecten. En dat bevalt uitstekend. Het werk wordt daardoor veelzijdiger, bovendien geeft het veel voldoening om mensen in hun werk te zien groeien. Dat geldt ook voor Ditroph Seghers. “Het is een waanzinnige uitdaging om van visie op participatie, leren/werken/welzijn, de stap te maken naar werkelijkheid. De Villa en haar zusterbedrijven fungeren voor ons als een model, maar ook als een leerschool waarin we nog elke dag bezig zijn stappen te zetten naar verbetering. Nu is het aan het bedrijfsleven om op steeds grotere schaal dit model over te nemen en met elkaar te werken aan een inclusieve samenleving. En dat zien we gelukkig ook gebeuren!

Vorige artikel

Back to Business – borrel

Volgende artikel

Blokland & Duin Advies en Accountancy wil ...

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelNummer 4 - 2016

    Boeiende borrel in Juliette’s Bar

    3 december 2016
    Door c0d3br3ak
  • Artikelnummer 3 - 2020

    GPT-3 schrijft teksten in alle soorten en maten

    11 november 2020
    Door Hans Eberson
  • A wonderful Christmas, together as one
    ArtikelNummer 4 - 2017

    A wonderful Christmas, together as one

    5 oktober 2017
    Door c0d3br3ak
  • Artikelnummer 3 - 2022

    ‘Signaleer en bespreek conflicten’

    16 november 2022
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 5 - 2019

    ‘Benefiet FortaFoundation levert €272.000,- op’

    12 december 2019
    Door Hans Eberson
  • ArtikelColumnNummer 4 - 2020

    Column John Meijering: ‘Maak kennis met Opportuna!’

    29 december 2020
    Door Hans Eberson

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • Gastvrijheid is de optelsom van details
    ArtikelNummer 4 - 2017

    Gastvrijheid is de optelsom van details

  • ArtikelNummer 3 - 2018

    Is AI het beste of het slechtste wat de mensheid kan overkomen? – Stephen Hawking voorziet ondergang van de mensheid

  • ArtikelColumnNummer 2 - 2019

    Column Nadine Maters: Fraude is van alle tijden

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen