IJzer Advocaten: ‘Het bruist nu meer dan ooit’
IJzer Advocaten zeven jaar later
Toen Bart van Hoof, Anton Smetsers en Mark Wagemans in 2017 met hun eigen nichekantoor op het gebied van vastgoed en overheid aan de slag gingen stond hen één ding helder voor ogen: IJzer Advocaten ging het anders doen. Laagdrempelig, transparant in werkwijze maar ook in tarifering, met advisering gebaseerd op vertrouwen en altijd op zoek naar een langdurige klantrelatie. En oh ja, werken moet vooral leuk zijn, dus de 9 tot 5 mentaliteit kreeg binnen het kantoor nooit voet aan de grond. IJzer Advocaten ging van start met drie advocaten, een juridisch medewerker en een financieel medewerker. Inmiddels telt het kantoor negen advocaten en juristen, een financieel medewerker en een office manager. Heeft het kantoor de oorspronkelijke uitgangspunten na die groei en bijna acht jaar ervaring overeind kunnen houden?
Dit keer komen niet de oprichters aan het woord, maar met Nina Verhoef en Laurens Vrakking twee relatief nieuwe medewerkers. Wat zijn hun ervaringen? Nina Verhoef (33 jaar) is advocaat stagiaire, Mark Wagemans is haar patroon. In maart zal Nina de stage afronden. Zij blijft als advocaat-medewerker aan IJzer Advocaten verbonden. Zij studeerde criminologie en staats- en bestuursrecht, werkte bij een juridisch adviesbureau in Amsterdam, maar zocht een baan wat dichter in de buurt van haar woonplaats Nijmegen. Dat lukte op 1 juni 2020 toen ze bij IJzer Advocaten aan de slag ging. Laurens Vrakking heeft als advocaat al de nodige vlieguren. Hij werkte elf jaar bij een gerenommeerd kantoor in Arnhem, met als specialisatie Huurrecht. Laurens was op zoek naar een jonger en informeler kantoor en dat vond hij bij IJzer Advocaten. Hij trad op 1 oktober 2022 in dienst en is op 1 januari van dit jaar toegetreden als partner.
Onderscheidend
Toen IJzer Advocaten werd opgericht was hun werkwijze echt onderscheidend. De advocaten waren zeer benaderbaar, hun werkwijze was transparant – je wist als klant altijd precies waar je je in het adviestraject bevond en welke kosten er aan waren verbonden – je kon op elk moment van de dag terecht, de omgang met elkaar en met klanten was informeel en humor en plezier waren belangrijk. Dat is nog steeds zo, maar die kenmerken zijn tegenwoordig niet meer zo uniek. Er zijn meerdere nichekantoren ontstaan, die volgens vergelijkbare regels werken. Toch blijft IJzer Advocaten volgens Nina en Laurens bijzonder. “Dat zit in de gemiddelde leeftijd van de medewerkers, wij zijn een jong kantoor, maar wel een kennisfabriek met sterke specialisaties. Die leeftijd gaat dus absoluut niet ten koste van de kwaliteit. Sterker nog, ik denk dat juist een frisse blik van jonge en enthousiaste advocaten een groot voordeel kan zijn. Hier lopen geen senioren rond, die alles al een keer hebben zien langskomen en veel sneller de neiging zullen hebben om min of meer op de automatische piloot te koersen. Innovatie is voor ons belangrijk, nieuwe wegen zoeken, ook samen met andere kantoren.”
Seminars
Om die samenwerking te bevorderen heeft Nina vorig jaar een nieuwjaars-kantorenborrel bedacht. “Verschillende kantoren waar we regelmatig naartoe doorverwijzen of waarmee we samenwerken zijn daarvoor uitgenodigd en op die manier is die samenwerking versterkt. We treden sowieso veel meer naar buiten dan zeven jaar geleden. We kregen tijdens netwerkborrels die we bezoeken vragen over een nieuwe wet. We organiseerden daarom in Nijmegen een seminar over dat onderwerp en die was stijf uitverkocht. Omdat we landelijk werken hebben we dat in Den Haag, Rotterdam en Arnhem herhaald.” Toen Nina hoorde dat horeca-ondernemers een bijeenkomst wilden organiseren heeft ze de telefoon gepakt en enkele dagen later gaf het kantoor praktische tips aan een zaal met 450 toehoorders. “Inmiddels zijn we de vaste adviseur voor een aantal van die ondernemers. Ook onze socials spelen een veel grotere rol dan jaren geleden. Wij hebben een succesvolle kantoorpagina op Linkedin en we delen onze dagelijkse beslommeringen op Instagram.” Mark Wagemans besloot Nina te nomineren voor de landelijke verkiezing van de landelijke Legal Upcoming Talent verkiezing. Ze drong door tot de laatste zes en moest alleen advocaten van de grote Zuidas-kantoren voor zich dulden.
Een bruisend kantoor
Laurens Vrakking noemt IJzer Advocaten een bruisend kantoor. “Dat klinkt misschien vreemd voor een advocatenkantoor, maar die term dekt de lading. Hier werkt een club leuke advocaten die een prettige sfeer en een open cultuur weet te combineren met sterk inhoudelijk werk. Zo hebben we elke ochtend onze ‘postbespreking’. Dan nemen we samen de post door, vertelt iedereen waar hij of zij mee bezig is, herinneren we elkaar bijvoorbeeld aan belangrijke termijnen en helpen we elkaar. Zo’n start van de dag is plezierig, maar ook echt functioneel. Er is aandacht voor elkaar, we ondersteunen elkaar en een is voorbeeld van echte samenwerking. Met elkaar dezelfde kant op, samen de schouders eronder, om de groei van het kantoor mogelijk te maken.” Die groei had een bijkomend effect. “We zijn gestart in een pand aan de Berg en Dalseweg in Nijmegen. Dat werd te klein, kamertje erbij, tot het echt ging knellen. Nu zitten we veel ruimer aan de Molenveldlaan 43 op het LIMOS-terrein, hoewel ook dat alweer wat krap dreigt te worden.”
Klantrelaties
De mensen van IJzer Advocaten hechten aan een sterke band met hun cliënten. “Dat geldt zowel voor ondernemers als voor onze particuliere cliënten. Hoe beter je een klant kent, hoe beter je hem of haar kunt adviseren. Daarom werken hier geen secretaresses, je hebt als klant altijd direct contact met je advocaat. Soms schuiven klanten aan bij onze lunch, ze zijn altijd van harte welkom.” Wat in die jaren ook niet is veranderd is de kijk op het vak. “Wij zijn niet alleen dienstverleners, we zijn ook ondernemers. We stellen ons voortdurend de vraag hoe we zaken kunnen verbeteren en hoe we platgetreden paden kunnen vermijden. Wanneer je dat consequent doet acteer je als ondernemer, met de blik gericht op de toekomst. Die drive hebben we nog steeds, we willen groeien in dit format, omdat het bij ons kantoor past, in een lossere structuur die voor ons beter werkt. Groeien op een plezierige manier. We houden elkaar niet aan vaste werktijden, als je bijvoorbeeld naar de eerste spreekbeurt van je zoontje wil, dan kan dat. Dat gebeurt allemaal op basis van vertrouwen. Er heerst hier geen cultuur van ieder voor zich en god voor ons allen. Hier werken we uiterst professioneel, maar met plezier en dat stralen we uit. Dan krijg je de klanten die vertrouwen op je kennis, die enthousiast reageren als een zaak tot een goed einde is gebracht en begripvol zijn als het een keer niet lukt. Dan komen ze de volgende keer toch gewoon bij je terug.”
De ervaringen van Stef Nuijen en Dewi Pluim
Stef Nuijen is nu meer dan 3,5 jaar werkzaam bij IJzer, waarvan bijna drie jaar als advocaat. “De periode als advocaat-stagiair zit er dan ook bijna op. In deze tijd heb ik binnen kantoor alle tijd – en de mogelijkheden – gehad om mezelf te ontwikkelen en mijn werk in te richten zoals ik dat wens. En deze tijd en mogelijkheden krijg ik nog steeds. Bij IJzer staat vrijheid, en zelf achterhalen hoe jij het best tot je recht komt, centraal. Waar de één kiest om zich te ontwikkelen in acquisitie, heb ik die tijd genomen voor specialisatie in het bestuursrecht en omgevingsrecht. Het prettige aan kantoor is dat deze vrijheid bestaat, en gegrepen kan worden indien je dat wenst. Het maakt niet bijzonder veel uit hoe je als werknemer de werkzaamheden organiseert. Of dat nu ’s ochtends, ’s middags of ’s nachts is, binnen 3, 4, of 5 werkdagen, zolang je een bijdrage levert en je afspraken nakomt, bestaat er alle vrijheid om je werkzaamheden in te richten en te organiseren.” Dewi Pluim is nog relatief nieuw in de organisatie: “Sinds mijn beëdiging als advocaat ben ik twee jaar werkzaam geweest bij een middelgroot advocatenkantoor in Zuid-Limburg in de algemene civiele rechtspraktijk. Hier kwam ik er al gauw achter dat mijn ambities in het huurrecht liggen en dat ik mijn carrière als advocaat hier verder op wilde toespitsen. De vacature voor advocaat huurrecht bij IJzer Advocaten sprak mij onder andere om die reden erg aan. Hier kan ik mijn ambities als advocaat nastreven en alles uit mijn werk halen, maar ik vind het ook belangrijk om iedere dag met plezier naar kantoor te gaan. Inmiddels werk ik drie maanden bij IJzer Advocaten en plezier heb ik hier absoluut! IJzer Advocaten is een vlot en vooruitstrevend advocatenkantoor. Naast hard werken wordt er iedere pauze heel wat afgelachen. Daarnaast leer ik iedere dag weer bij, doordat er nauw met elkaar wordt samengewerkt en je over zaken kunt sparren. Iedere dag sluit ik dan ook weer de laptop af met een voldaan en positief gevoel.”