Ron Evers – ‘Het draait altijd om een hete hamburger, een schoon restaurant en een vriendelijke bediening’
Succes is afhankelijk van vele factoren. De belangrijkste is misschien wel dat je kansen moet herkennen als ze langskomen. Kansen krijgen, kansen grijpen. Dat is wat Ron Evers deed toen hij met zijn McDonald’s vestiging aan de Wijchenseweg in Nijmegen tegen de grenzen aan liep. Groeien kon niet meer. De buurman – Monte Carlo, daarvoor The Matrix – stond al een jaar leeg. Dus? Plannen maken, stappen zetten en half oktober 2018 opende McDonald’s Nijmegen Novium. State of the art.
Ron Evers (51 jaar) heeft een lange historie met McDonald’s. Tijdens zijn studie HTS Micro Elektronica in Arnhem ging hij bij McDonald’s Kronenburg aan de slag. “Als bijverdienste gewoon hamburgers bakken. Daar ontdekte ik dat ik het erg leuk vond om met mensen te werken. Ik werd een van de jongste parttime managers in Nederland, daarna bedrijfsleider en uiteindelijk rayonmanager. Bedenk dat McDonald’s dertig jaar geleden 38 vestigingen had in Nederland, dat zijn er nu 250. Dus het bedrijf groeide hard. Daar wilde ik graag deel van uitmaken.”
Zelfstandig ondernemer
Achttien jaar geleden kreeg Ron Evers de kans waar hij op had gehoopt. “Ik wilde zelf altijd een vestiging. Dat kwam in beeld toen een McDonald’s-ondernemer met negen vestigingen wilde stoppen. Ik kon er samen met een compagnon vijf overnemen, dat werden er uiteindelijk zes. Na tien jaar besloten we uit elkaar te gaan, de boel te splitsen in elk drie eigen vestigingen. Ik kreeg de twee vestigingen in centrum Nijmegen en die in Dukenburg. Die hadden we in oktober 1998 geopend. De keuze om alleen verder te gaan was voor beiden verstandig, we hadden toch elk onze eigen ideeën. We zijn er goed uitgekomen, het is allemaal netjes verlopen.” De vestiging in Dukenburg was vanaf het begin een succes. “Gewoon een goed verhaal, aan een drukke doorgaande weg, op de Woonboulevard, naast The Matrix, met een grote wijk in de onmiddellijke nabijheid. Het was dus ook geen wonder dat we daar redelijk snel tegen onze grenzen aanliepen. Dat belemmert je in je ontwikkeling, je kunt geen innovaties meer doorvoeren en als je niet oppast komt de klantbeleving onder druk. Dat de opvolger van The Matrix al een jaar dicht was en te koop stond was een uitkomst.”
Eigen stempel
Ron Evers maakte een plan en ging er in mei 2017 met McDonald’s over in gesprek. “In oktober van dat jaar waren we er uit, we wisten wat we wilden en hoe het nieuwe pand er uit moest komen te zien, McDonald’s zou investeren in de grond en het pand, ik in de rest. Er kwamen gesprekken met de eigenaar van het pand, begin 2018 hadden we een akkoord en de architecten konden aan de slag. Uiteraard heeft McDonald’s zijn eigen look en feel en een strikte huisstijl, maar dat laat elke ondernemer nog volop ruimte om door eigen indelingen en materiaalkeuzes zijn eigen stempel op de zaak te drukken. The Matrix werd gesloopt, in augustus begonnen de werkzaamheden en eind oktober konden we open. Tot een week voor de opening ging de operatie in ons oude pand gewoon door. Dat oude pand werd gesloopt en op die plek konden we een grote parkeerplaats inrichten met zestig extra plaatsen. Het nieuwe pand bevindt zich dus op de plek van de oude Matrix. Daarmee was alles operationeel en dat gaf een enorm gevoel van trots.”
State of the art
De nieuwe locatie geeft enorme mogelijkheden. Er is een dual drive lane gerealiseerd, waardoor de capaciteit van de McDrive is verdubbeld. Heel belangrijk want de helft van onze omzet realiseren we via de McDrive. Binnen gingen we van twee naar vier productielijnen, waardoor we in staat zijn piekbelastingen uitstekend op te vangen. Het restaurant biedt plaats aan zo’n tweehonderd gasten. Op het terras beschikken we over tachtig zitplaatsen. Uiteraard komen alle nieuwe concepten en innovaties van McDonald’s, zoals McCafé, de automatische bestelkiosken en tableservice, nu volledig tot hun recht. Het McCafé concept biedt onze gasten heerlijke koffie van onze pistonmachine en een compleet ontbijtassortiment inclusief verse croissants. De automatische bestelservice en tableservice zorgt ervoor dat je je bestelling niet meer aan de counters kenbaar hoeft te maken. Uiteraard wordt elke bestelling vers bereid en daarna, als je dat wenst, aan je tafel afgeleverd.”
Opleidingen
McDonald’s is niet voor niets uitgegroeid tot een wereldspeler. “Wij bezoeken elke twee jaar het McDonald’s Innovationcenter in Amerika, waar we niet alleen de innovaties leren kennen, maar ook de voor de Nederlandse vestigingen specifieke processen en producten onder de loep nemen. Het basisassortiment is voor alle 40.000 vestigingen wereldwijd hetzelfde, maar de McKroket vind je bijvoorbeeld alleen in Nederland en België. Die bijeenkomsten zijn belangrijk, het kan namelijk altijd beter en gastvrijer. McDonald’s besteedt niet alleen heel veel aandacht aan de kwaliteit van de producten, maar misschien nog meer aan de klantbeleving. Die moet elke dag van het jaar top zijn, een bezoek aan McDonald’s moet een feelgood-moment zijn, waarbij je niet alleen een uitstekende burger krijgt geserveerd, maar waar je wordt geholpen door gastvrije en vriendelijke mensen. ‘Service with a smile’ is cruciaal. Daarom zijn de opleidingen binnen ons bedrijf cruciaal. We werken op deze vestiging met zo’n 120 medewerkers, aangestuurd door een bedrijfsleider en een managementteam van tien personen. Hun belangrijkste taak is misschien wel het aansturen van alle medewerkers, we streven perfectie na, met aandacht voor elk detail en daarin spelen medewerkers een sleutelrol. Opleiding wordt binnen ons bedrijf met een hoofdletter geschreven, om te zorgen dat iedereen is doordrongen van onze drie grondregels: een hete hamburger, een schoon restaurant en vriendelijk personeel. Dat bereik je door uniformiteit in processen en producten en op elk moment een optimale gastbeleving. Daar draait het om. Ik bezoek onze vestigingen ook ’s avonds of in het weekend. Gewoon om te kijken hoe we het doen, waar we verbeterpunten kunnen ontdekken. We werken uiteindelijk in de gastvrijheidsindustrie en in hospitality kun je altijd groeien.” Is er eigenlijk wel genoeg personeel te vinden? “Dat is een doorlopend proces, we zijn er elke dag mee bezig, nog steeds via traditionele kanalen, maar eigenlijk steeds vaker digitaal. Reclamebureau Product Plus is daar voor ons mee bezig.”
Duurzaamheid
Met de nieuwbouw ontstond natuurlijk de mogelijkheid om de laatste innovaties te implementeren. “Duurzaamheid is binnen ons concern natuurlijk enorm belangrijk. Daarom werken we hier volledig elektrisch, alle verlichting is led, we hebben waterloze urinoirs geïnstalleerd en we besteden veel aandacht aan het schoonhouden van ons restaurant, maar ook aan de buitenruimte. Alle processen zijn gedigitaliseerd. De kassa’s worden ’s avonds bijvoorbeeld automatisch uitgelezen, zodat onze leverancier precies weet wat we de volgende dag nodig hebben. Daarbij wordt rekening gehouden met seizoensinvloeden, met vakanties of het weer. In de zomer verkoop je bijvoorbeeld meer milkshakes. Zo’n proces werkt efficiënt, we hoeven geen grote voorraden te houden en dus is altijd alles vers.” Ron Evers is blij met de prestatie die in korte tijd is geleverd. “Dat was topsport, maar samen hebben we het voor elkaar gekregen. Ik vind het leuk om met mensen te werken, te zien dat ze beter worden, daar kan ik van genieten.” En je studie? “Die komt zo nu en dan van pas, vergeet niet dat we heel erg in processen denken en alles wat met techniek heeft te maken heeft natuurlijk mijn aandacht. Zo breng ik die twee werelden – techniek en horeca – in mijn dagelijks werk samen.” Verdere groeiplannen? “Je wilt als ondernemer altijd vooruit, groeien in bestaande vestigingen of zoals hier nieuw bouwen. We zijn natuurlijk altijd geïnteresseerd in goede locaties, maar die moeten aan veel voorwaarden voldoen, zoals een goede bereikbaarheid en genoeg potentiële klanten. Er zijn nog voldoende locaties in de regio, we gaan het zien!”