Brunet Advocaten: ‘Deskundig, persoonlijk en loyaal’
Brunet Advocaten, vertrouwde werkwijze in een nieuwe styling
Wie de nieuwe website van Brunet opent wordt niet alleen verrast door de frisse nieuwe huisstijl, maar ook door het openingsstatement: ‘Wij zijn gespecialiseerde advocaten die luisteren naar hun cliënten en doorgaan waar anderen opgeven. Inspanning is namelijk geen verplichting, maar een verantwoordelijkheid. Wij werken niet met lagen stagiaires en junior-advocaten, maar koppelen u meteen aan een gespecialiseerde partner-advocaat. Zo doen we dat al sinds 1979 en we zien geen enkele reden om dat in de toekomst anders te doen’. Volstrekt helder. Het dagelijks bestuur van Brunet – Karin Huisman en Gerben Olijslager en managementassistente Clarine Harms – leggen uit hoe dat dan in zijn werk gaat.
Karin Huisman is sinds augustus 2000 advocaat. Ze is gespecialiseerd in ruimtelijke ordening, omgevingsrecht, bestuursrecht, bestuurlijke handhaving, projectontwikkeling, huurrecht, onroerend goed-recht en vastgoedrecht. “Ik werkte lang in Den Bosch, maar de reisafstand werd hoe langer hoe problematischer. In 2019 stelde Gerben me de vraag waarom ik niet bij Brunet kwam werken, ik ging kennismaken en trad toe tot de maatschap. Zo eenvoudig liep het.” Gerben Olijslager heeft zich gespecialiseerd in huurrecht, vastgoedrecht, contractenrecht en incasso. ”Mijn reden om voor dit vak te kiezen is nog dezelfde als bij aanvang van mijn studie: ik wil cliënten helpen bij problemen die ze zelf niet kunnen oplossen. Mijn ambitie is gegroeid, ik leer elke dag, doe elke dag ervaring op in een steeds groter rechtsgebied.” Managementassistente Clarine Harms is relatief nieuw binnen Brunet, ze werkt er sinds tweeëneenhalf jaar. “Nieuw, maar met veel ervaring in leidinggevende en ondersteunende functies binnen verschillende bedrijven. Ik ben de linker- en rechterhand van iedereen binnen kantoor. Ik stuur het secretariaat aan, maar heb ook de verantwoordelijkheid voor alle facilitaire zaken. Juist die diversiteit in taken, van bijvoorbeeld dagelijks bestuur, HRM, marketing en communicatie en ICT, vind ik prettig. Ik voel me hier als een vis in het water, ik krijg veel vertrouwen en vrijheid, werken bij Brunet voelt vanaf het eerste moment goed.”
Breed vakgebied
Brunet is een middelgroot advocatenkantoor dat zestien senior-advocaten telt, die gezamenlijk een breed juridisch terrein bestrijken. Karin Huisman: “Onze advocaten zijn allemaal specialisten met jarenlange aantoonbare ervaring. Jong van hart, maar oude rotten op hun vakgebied.” De advocaten richten zich grofweg op vier klantgroepen: ondernemers, zorginstellingen, onderwijsinstellingen en personeel & organisatie. Daarnaast ondersteunt Brunet particulieren, onder andere op het gebied van letselschade. Karin Huisman: “Die klanten kunnen we met onze advocaten uitstekend bedienen. Ben je bijvoorbeeld ondernemer, dan kun je advies nodig hebben op het gebied van arbeidsrecht (contracten, geschillen met een personeelslid), huur- en vastgoedrecht (bouwen en ontwikkelen, erfdienstbaarheden), omgevingsrecht (bestemmingsplannen, omgevingsvergunningen, handhaving door de overheid), aansprakelijkheid, fusie, overname of structurele samenwerking (ondernemingsrecht) of governance & compliance. Wij bieden die specialisaties allemaal onder hetzelfde dak. Het kan betekenen dat we voor een zaak meerdere advocaten uit verschillende rechtsgebieden inzetten, die samenwerken aan dezelfde casus. Wij zijn binnen ons kantoor gewend om vaak en nauw samen te werken. Daar is ons organisatiemodel ook op ingericht. Brunet werkt met een zogeheten kostenmaatschap. Dat betekent dat we alle kantoorkosten delen. Je omzet maak je als advocaat zelf. Dat werkt niet alleen veel fijner dan een piramidestructuur (partners bovenin, de rest werkt om de jaarlijkse partneraandelen uit te kunnen betalen), je deelt ook gemakkelijker je eigen tijd in. Als ik vrijdags om 14.00 uur naar huis wil, dan doe ik dat. Wij hebben hier allemaal zoveel verantwoordelijkheidsgevoel dat dit nooit ten koste van een klant zal gaan.” Karin Huisman benadrukt dat de Brunet-advocaten in essentie ook allemaal ondernemers zijn in hun eigen praktijk. “Verantwoordelijk voor hun eigen omzet, maar ook voor het kantoor en het behoud van ons Brunet-DNA.
Hechte club
De zestien advocaten worden ondersteund door een secretariaat en administratie , waarvoor Clarine Harms de verantwoordelijkheid draagt. “Er is sinds de start van het kantoor in 1979 natuurlijk veel veranderd, ook in werkwijze. Toen was het bijvoorbeeld normaal dat advocaten hun stukken dicteerden, het secretariaat werkte dat uit, dat ging weer terug naar de advocaat die er zijn correcties op losliet en zo ging dat door tot het juridische stuk uiteindelijk naar de wens van de betrokken advocaat was. Een arbeidsintensief en tijdrovend proces. Dat werkt al lang niet meer zo. Advocaten schrijven tegenwoordig de meeste van hun stukken zelf, dat werkt sneller en beter. Het secretariaat werd ook kleiner. Nu werken er nog zes medewerkers, waaronder een aantal studentes die zo tijdens hun rechtenstudie al kennismaken met de dagelijkse praktijk. Dit systeem werkt voor ons uitstekend, het levert een mooie kruisbestuiving op.” Automatisering is ook aan de advocatuur niet voorbijgegaan. Karin Huisman: “Het heeft veel processen veranderd. Tegenwoordig is het bijvoorbeeld eenvoudiger om jurisprudentie te doorzoeken. Vroeger sloot je je als advocaat dan een dag op om oude uitspraken uit te pluizen. Dat hoeft niet meer. Ook het samenstellen en aanbieden van processtukken werd een stuk eenvoudiger.”
Persoonlijke relaties
Niet alles is veranderd. “De binding van onze advocaten met hun cliënten is altijd zeer hecht geweest en dat is nog steeds zo. Onze advocaten kennen hun klanten, niet alleen de contactpersonen, maar ook hun bedrijf, de zorg- of onderwijsinstelling waar ze voor werken. Zo ontstaat er een andere, meer persoonlijke relatie. Dat past bij de steeds veranderende rol, waarin de advocaat steeds vaker ook gezien wordt als een belangrijk adviseur. Cliënten wachten niet meer tot er zich een probleem heeft aangediend, maar vragen in een vroeg stadium om advies. Dat is verstandig, want daarmee kunnen we vaak veel problemen voorkomen. Om het in wat ouder jargon uit te drukken, het gaat niet om de tent, maar om de vent of de vrouw, om de jurist waar de cliënt vertrouwen in heeft. Dat zit vanaf de start van Brunet is ons DNA en daar zijn we dus ook zeer zuinig op. Wanneer er zich een nieuwe advocaat aandient is die match altijd het belangrijkst. Het gaat natuurlijk om vakkennis en ervaring, maar ook over de persoon, past hij of zij bij het kantoor. Daar draait het om. En dan heb je na verloop van tijd een (h)echte club opgebouwd, mensen die elkaar kennen en vertrouwen en op een prettige manier samenwerken. Dat is fijn voor onze advocaten, maar nog fijner voor onze cliënten, want uit die ongedwongen samenwerking komen de beste resultaten voort.”
Vasthoudend
Werkte de advocaat ‘oude stijl‘ nog op afstand, tegenwoordig vragen cliënten om openheid en transparantie. Gerben Olijslager: “De tijd van ellenlange juridische epistels ligt echt wel achter ons. Een cliënt is geïnteresseerd in een helder verhaal. Waar liggen de knelpunten, welke mogelijkheden zijn er om die op te lossen en wat is de kortste route om een resultaat te bereiken. Dat resultaat kan ook een schikking zijn, daar zijn we open in. Dat is vaak eenvoudiger en efficiënter dan het starten van een procedure. Natuurlijk zullen we indien nodig procederen, maar soms levert een goed gesprek met een tegenpartij meer resultaat op. Natuurlijk kijken we dan op de achtergrond mee.” Het spreekt vanzelf dat de te verwachten kosten en trajectduur ook een rol spelen.” Daar zijn we helder over. “Wij geven een reële inschatting van de kans van slagen en de daarmee verband houdende kosten en tijd. Wat kosten betreft, ons kantoor zit onder de gemiddelde uurprijs voor ervaren en gespecialiseerde advocaten.”
Nieuwe huisstijl
Het kantoor aan de Oranjesingel was na 40 jaar wel toe aan een opfrisbeurt. “Dan pakken we dat ook grondig aan. Het blijft niet bij een nieuw verfje, we hebben de indeling van ons pand verregaand aangepast, slimmer en mooier gemaakt en natuurlijk ook opnieuw ingericht. Andere kleuren, een modern interieur, dat past bij ons kantoor. En dan kijk je automatisch ook naar de huisstijl en die hebben we opgefrist. In ons nieuwe logo speelt de weegschaal van Vrouwe Justitia een prominente rol, een krachtig beeld dat onze manier van werken representeert: persoonlijk, warm, maar ook ambitieus. Met onze nieuwe huisstijl, onze vernieuwde website en ons nieuw interieur richten we onze blik op de toekomst.” Op de vraag wat Brunet nou echt onderscheidt van andere kantoren denken Karin Huisman en Gerben Olijslager even na. “Ik denk dat we bekend staan als deskundige, loyale, maar vooral ook vasthoudende advocaten. Wij geven niet graag op, wij gaan door waar anderen stoppen. Creatief, innovatief en vasthoudend, dat zit in ons DNA en dat levert de mooiste successen op.”