Mark Nijhuis en Loes de Kort (Baiana) over hun horecareis
‘Hier gaan we nooit meer weg‘
“Ondernemen is ook je nek uitsteken en risico’s nemen”, zegt Mark Nijhuis. Mark en zijn partner Loes zijn echter niet bang voor een uitdaging, sterker nog het haalt het beste in hen naar boven. Daarom werden ze eigenaar van Baiana, onder Nijmegenaren waarschijnlijk nog beter bekend als De Sprok. Mark en Loes zagen de ongekende mogelijkheden en startten een grote verbouwing. Het resultaat is verbluffend.
Het etablissement helemaal aan het einde van de Waaldijk in Bemmel (of is het Nijmegen-noord?) kent een bewogen geschiedenis, maar nu lijkt het zijn definitieve bestemming te hebben gevonden. Het café en het restaurant, de feestzaal en de strandtent met binnenkort ook nog vijf B&B’s biedt niet alleen een prachtig uitzicht op de Waal, het is bij uitstek de plek om bijvoorbeeld tijdens een lekkere zomerse dag vanaf het eigen strand zorgeloos te genieten. In de winter blijft Baiana uitermate geschikt voor bijvoorbeeld feesten of partijen, maar ook als rustpunt tijdens een wandeling langs de rivier. Een waarlijk unieke locatie.
Horecatijgers
Mark en Loes mag je behoorlijk gepokt en gemazeld noemen in de Nijmeegse horeca. Het begon voor Mark als kind met het gezin op weg naar hun Franse vakantiebestemming. “We hadden op de Route du Soleil enorme vertragingen en mijn ouders besloten een hotelletje op te zoeken. De sfeer die daar heerste, de gastvrijheid en de gastronomie, maakten op mij zo’n overweldigende indruk dat ik ter plekke besloot dat daar mijn toekomst moest liggen. En dat gevoel bleef, mijn eerste baantje had ik als afwashulp in Hotel Atlanta, met daarna nog talloze tijdelijke banen in de horeca. Studeren was niet aan mij besteed, maar dat veranderde tijdens mijn studie aan de Hogere Hotelschool in Leeuwarden. Daar voelde ik me als een vis in het water.” Na de succesvolle afronding van zijn studie kwam hij in een Hilton-traineeship terecht bij Hilton Soestduinen. “Dat was een opleiding die uiteindelijk zou leiden tot een functie als general manager van een Hilton hotel. Dat was niet helemaal wat ik wilde, ik wilde ondernemen, eigen baas zijn. Dat werd ik bij Tante Koosje, toen ik na enkele jaren van eigenaren Steve Heinen, Marcel en Jacqueline Aalbers de kans kreeg het restaurant over te nemen. Het ging goed. Toen volgde andere zaken die ik alleen of met anderen exploiteerden, zoals De Kazerne, soms meerdere horecagelegenheden tegelijk. Intussen had ik Loes leren kennen, net als ik een echte horecatijger. Toen we twee jaar samen waren kwam Oporto met twintig hotelkamers op ons pad. We zagen de potentie, verbouwden de zaak naar Credible en gingen aan de slag. Voor Loes en mij het eerste bedrijf dat we samen zouden gaan runnen. Dan zou ook blijken in hoeverre we elkaar aanvulden en of we succesvol samen konden werken. Dat bleek al heel snel. Ik werd de persoon die verantwoordelijk is voor onder andere de administratieve en financiële kant van het bedrijf, Loes deed de operatie en zij bouwde aan het team. Inrichten deden we samen en we bouwden ook samen aan een langetermijnvisie. We verbouwden en veranderden Credible tot een prachtige tent. De locatie – hoek Hertogstraat en Kelfkensbos – bleek perfect, zeker toen de gemeente Nijmegen besloot Kelfkensbos te veranderen in een culinaire hotspot van ging maken. Onze zaak liep als een tierelier.”
Verkoop
Het was de zaterdag voor de start van de Vierdaagse. Mark was druk met de opbouw op het Museumplein 2019 toen hij bezoek kreeg van zijn horecamakelaar. Die wist hem te melden dat er een serieuze koper was voor Credible. “Ik vertelde hem dat Credible niet te koop was en ging verder. Loes en ik hadden een kinderwens, maar dat liep allemaal niet zo soepel. Op maandag hadden we een afspraak in het ziekenhuis en toen kregen we het heugelijke nieuws dat Loes zwager was van een tweeling. Dat was wat je noemt een gamechanger. Dat ging ons leven definitief en ingrijpend veranderen, er stond ons een groot avontuur te wachten. Omdat ik het gesprek met de horecamakelaar totaal onbelangrijk vond had ik het niet eens aan Loes verteld, maar plotseling kwam een eventuele verkoop in een geheel ander daglicht te staan. Dat zou ons de ruimte geven om vooral druk bezig te zijn met onze tweeling. Na de Vierdaagse nam ik contact op met de makelaar, we hadden een eerlijk bedrag in ons hoofd en eigenlijk absoluut geen zin in een koehandel. Het was ja of nee. Op dinsdag was de eerste ontmoeting met de geïnteresseerde, op donderdag was het rond. Op 1 december 2019 droegen we de sleutels over, op 20 januari 2020 werden onze dochters geboren.”
De Sprok
Corona brak uit, Mark en Loes deden wat losse klussen en waren druk met hun dochters. “Ik was bezig met een aantal start-ups, Loes deed haar eigen ding. We hebben namelijk altijd een eigen leven gehad buiten ons werk, maar we misten het samen ondernemen en het begon weer te kriebelen. Loes werkte in de zaak van haar zus. Een vaste klant vertelde dat ze vaak in de buurt van De Sprok wandelde en ze vroeg zich af of dat niks voor ons was. Die zaak stond niet te koop, we wisten alleen dat plannen van de eigenaresse om er appartementen te ontwikkelen was afgewezen. Ik vroeg onze makelaar om eens voorzichtig te peilen of er eventuele interesse was. We mochten op de koffie komen en we waren meteen verliefd op de plek, we hadden beiden meteen een eindplaatje in ons hoofd, we wisten wat we er van konden maken, we voelden de potentie. De eigenaresse was bereid om te verkopen en zo gebeurde. We werden begin 2022 eigenaar van het pand. Toen zijn we ook vrijwel meteen gestart met de verbouwing.”
Vijf B&B’s
Er was veel werk aan de winkel en de verbouwing nam dan ook veel tijd in beslag. “Eigenlijk hebben we zo’n beetje alles aangepakt, vanaf het café op de begane grond tot en met elke etage richting Waal. Je daalt als het ware steeds een verdieping af. Eerst van het café naar een grote zaal, ook met een grote bar. Die hebben we zelfs helemaal gerenoveerd. Daarnaast hebben we een compleet nieuwe keuken gebouwd. Buiten hebben we ook het een en ander gedaan. Samen met het terras op dijkhoogte kunnen we in het hoogseizoen plaats bieden aan zo’n 800 gasten. Dat is veel ja. We ontvangen groepen tot zo’n 110 personen, maar het hele pand exclusief afhuren kun je niet, behalve misschien op maandag.” Het is moeilijk het eindresultaat te beschrijven. Je vervalt al snel in termen als sfeervol, gezellig, met elke plek zijn eigen dynamiek en het strand met twee bars als het unieke sellingpoint. “Dat maakt Baiana zo bijzonder, elk deel is anders, binnen en buiten, van een traditioneel terras pal naast de dijk tot en met het strand. We wonen zelf ook in het pand – ook dat is nieuw voor ons – in ruimtes die straks zullen worden omgetoverd tot vier B&B’s. Alles moet eind van het jaar helemaal klaar zijn.”
Horecareis
Mark en Loes hebben hard gewerkt, maar het resultaat mag er zijn. Baiana is een uniek project, ‘one of a kind’ en de eerste resultaten zijn prachtig. “Er liggen afgezien van de bouw nog wel wat uitdagingen, er komt namelijk nog een dijkversterking aan, waardoor we wat slechter bereikbaar zullen zijn, maar dat gaan we overleven. De reacties van onze gasten zijn geweldig, ze zijn blij verrast, hadden geen idee wat hier allemaal mogelijk is. Voor ons is Baiana eigenlijk het eind van een spannende horecareis, want zoals we het nu zien zullen we hier niet snel meer vertrekken.”