Jack Muller BV: ‘De overdracht van Jack Muller BV is in december een feit’
Eerste generatie Jack Muller BV 1998 – 2019
De overdracht van Jack Muller BV is in december een feit
Na vele jaren ervaring te hebben opgedaan, eerst bij een onafhankelijk en daarna bij een fabrieksgebonden Staal Service Center, was in 1998 het moment daar voor Jack Muller om de sprong te wagen en voor zichzelf te beginnen. Destijds een heel grote stap samen met Hellen en hun drie nog jonge kinderen. “Nu, ruim twintig jaar na de oprichting,” zegt Jack, “geef ik met een gerust hart het stokje door aan mijn zoon Glenn. Hij kent het bedrijf en onze producten, hij weet waar ons onderscheidend vermogen ligt, hij zal het anders doen, maar daar heb ik alle vertrouwen in, dat vertrouwen heeft hij nog nooit beschaamd. En voor eventueel overleg blijf ik uiteraard graag beschikbaar!”
Het jaar 1998 was hectisch, maar tegelijkertijd de start van een prachtig bedrijf, het verhandelen van voorgelakt plaatstaal op basis van expertise en kennis van de markt, op dat moment nog zonder eigen voorraad. De ontwikkelingen waren positief en in 2002 startte de bouw van de eerste bedrijfshal met kantoren in Wijchen, er werden machines gekocht en daarna ging het snel. In 2007 werd de oppervlakte van bedrijfshal en kantoren en het aantal productielijnen verdubbeld, waarna in 2011 nogmaals een verdubbeling gerealiseerd werd. Op dit moment is het Staal Service Center Jack Muller BV een internationale speler in een nichemarkt voor voorgelakt en voorbekleed plaat- en bandstaal.
Breed en diep
Jack Muller BV biedt het grootst denkbare programma van verfsystemen en basismaterialen. De klant heeft de keuze uit coils, platen of band, in grote of kleine afmetingen en hoeveelheden. “Ons USP is onze kennis. Wij kennen de materialen en verven, dus als we weten waarvoor het product gebruikt moet worden, weten wij welk basismateriaal en verfsysteem nodig is. Ook de manier waarop een klant een bewerking wil uitvoeren, is van invloed bij de keuze van het juiste materiaal. Om bij elke vraag een antwoord te hebben, voeren wij een breed en diep assortiment. Via ons Staal Service Center kunnen we in vrijwel alle standaard kleuren inclusief de metallics en bijna alle afmetingen direct uit voorraad leveren. Gaat het om een speciale kleur, dan duurt het wat langer, maar is de order nog steeds binnen twee weken verzonden. Dat maakt onze positie op deze markt bijzonder. Niet vreemd dat we bijvoorbeeld werden ingeschakeld als adviseur en leverancier voor het spraakmakende plafond van de Markthal in Rotterdam. Wij leverden hiervoor 11.000 m2 speciaal ontwikkelde hoogwaardige meerlaags, krasvaste anti-graffiti coating, waarop het door Arno Coenen gemaakte kleurrijke kunstwerk Horn of Plenty werd afgedrukt. Deze icoon van Rotterdam is slechts één voorbeeld. Daarnaast leveren we bijvoorbeeld ook een product, voorzien van een 200mu verfsysteem met een ongekende flexibiliteit en corrosiebestendigheid; we leveren materiaal voor de productie van whiteboards, green- en silverboards. Onze klanten zijn actief in de (liften)bouw, scheepsinrichting, witgoed- en verlichtingsindustrie, kantoormeubilair, logistiek en infrastructuur en we beleveren tevens metaalverwerkende bedrijven die in opdracht van derden werken.”
Glenn Muller
In 2009 kwam zoon Glenn Muller fulltime in de zaak. Daarvoor was hij tijdens schoolvakanties en piektijden al in het bedrijf te vinden. Glenn startte met een studie bedrijfswetenschappen op de universiteit, maar dit was hem te theoretisch. Er was een duidelijke behoefte aan een opleiding die meer kans zou geven om snel praktisch aan het werk te kunnen, een studie die zou aansluiten bij zijn toekomst bij Jack Muller BV.m Dat werd Small business & retail management hij de HAN. Deze opleiding werd versneld afgerond en uiteraard werd voor de afstudeerscriptie een onderwerp gekozen dat aansloot bij de zaak. In feite was Jack Muller BV in 2008 nog een traditionele bouwleverancier, daar lag het grootste deel van de omzet. Om geen kansen te laten liggen, was het zinvol om te zoeken naar producten die ook in andere segmenten gevraagd werden. De scriptie behandelde dat proces: welke markten en klanten zijn geïnteresseerd in welke producten en tegen welke prijzen en condities. Dat resulteerde in een aanbeveling tot uitbreiding van het machinepark. Hier kwamen uiteindelijk twee nieuwe productielijnen uit voort; een machine die platen van een rol haalt en een machine voor de productie van bandstaal. Inmiddels is de verhouding tussen afnemers in de bouw en afnemers in andere segmenten 50-50. Deze aanzienlijk grotere spreiding binnen het klantenbestand, de nieuwe klanten in nieuwe markten leverde een mooie stijging van de omzet op. “We ontwikkelden ons nog sterker tot een groothandel met een servicemodule,” geeft Glenn aan, “Daardoor kunnen we onze kennis nog beter te gelde maken. Daar kwam dus bijvoorbeeld een opdrachtgever als de Markthal uit voort. UV- bestendigheid, corrosiegevoeligheid, we houden er rekening mee in ons adviestraject. Dat kunnen we waarmaken, omdat we onafhankelijk zijn en dus niet gelieerd aan één staalfabrikant. We zoeken een producent die past bij de klantvraag, op die manier houd je de kwaliteit zelf in de hand, want die moet gewoon goed zijn!”
De beste
Met de komst van Glenn veranderde er meer. “Door een aantal opeenvolgende automatiseringsstappen is bijvoorbeeld de kwaliteit van onze interne processen sterk verbeterd. Hierdoor kunnen we onze klanten een betere data-uitwisseling bieden. Ook op commercieel gebied is een en ander veranderd. We hadden eigenlijk geen echte proactieve sales-organisatie. Tevreden klanten adviseerden ons op basis van onze gegarandeerde kwaliteit en service. Zo groeiden we. Je kunt dat proces natuurlijk ook zelf sturen, door wel actief de markt te benaderen en potentiële klanten proactief te adviseren. Dan geef je zichtbaar invulling aan het feit dat we niet de goedkoopste zijn, maar wel de beste. Dat doen we ook door partnerships aan te gaan met leveranciers en klanten. We denken met klanten mee, bijvoorbeeld in hun logistieke proces. We kunnen de klant voor een project van drie maanden in één vracht een complete partij leveren die vervolgens moet worden opgeslagen, of we leveren wekelijks aan wat de week daarna nodig is; geen grote opslagcapaciteit bij de klant, want de voorraad ligt in Wijchen!
Advisering zit niet alleen in de dikte van het product of het gebruik van de juiste verf. Veel klanten kiezen nog altijd voor het poedercoaten van blanke platen. Er worden bijvoorbeeld blanke prullenbakken vervaardigd, die vervolgens rood worden gecoat. Dat is duur en procesvertragend, omdat het coaten een extra handeling is. Sneller, eenvoudiger en daardoor goedkoper, dat zijn argumenten waar elke afnemer gevoelig voor is, maar dan moet die kennis wel op de juiste wijze beschikbaar worden gemaakt. Daarom hebben we twee salesmanagers in huis die dat tot hun takenpakket mogen rekenen. Dat is een intensief proces – we moeten echt een traditie doorbreken – dat steeds meer vruchten afwerpt.”
Overdracht
Jack: “Het overdragen van Jack Muller BV aan mijn zoon Glenn voelt goed, omdat we in de afgelopen jaren zeer nauw hebben samengewerkt en naar dit moment toe hebben geleefd. Ook al is deze overdracht een bewust gekozen en een weloverwogen stap, het zal niemand verbazen dat het in een keer volledig loslaten van Jack Muller BV, dat ik nog slechts 20 jaar geleden heb opgericht, mij erg zwaar zou vallen. Een bescheiden rol in de onderneming zal mij in de komende jaren de tijd en ruimte geven om gaandeweg echt afscheid te nemen.”
En verder Jack? “Er zijn nog voldoende andere interesses, bijvoorbeeld als adviseur van startende veelbelovende bedrijven die net even dat extra zetje nodig hebben of problemen hebben om dat laatste stukje financiering rond te krijgen. Daar kan ik wellicht iets betekenen en ook dat geeft veel voldoening.”