‘Er is nog een wereld voor ons te winnen’
Sander en Aïda over twee jaar Hotel Blue & Juliette
Je moet het natuurlijk wel durven. Om naast het succesvolle hotel en restaurant MANNA honderd meter verderop met Hotel Blue & Juliette een tweede project te starten in vier geschakelde stadspanden. Ruim dertig hotelkamers uitgevoerd in dezelfde stijl en design als MANNA, maar net een prijscategorie lager. Een koffiebar, lounge, restaurant, bar en terrassen en natuurlijk 25 eigen parkeerplaatsen. In een trendsettend bijna on-Nijmeegs internationaal concept, gekoppeld aan de beste hospitality. Sander Hendrix en Aïda Papilaja-Hendrix durfden de uitdaging aan en met succes.
“Waarom? Een combinatie van factoren, maar eigenlijk ook gewoon een logische vervolgstap op de tien luxe suites van MANNA. Bovendien was MANNA al ruim zeven jaar open, de zaak liep en loopt uitstekend, maar we hadden het gevoel dat we nog iets misten. Blue & Juliette zijn ook ontstaan uit een gevoel van ondernemersdrift. We wilden een breder hotelconcept aanbieden, meer kamers voor een iets lagere prijs om een bredere markt te kunnen bedienen, met een receptie, eigen backen frontoffice, met twee boardrooms want die hadden we nog niet en – niet onbelangrijk in het centrum van de stad – 25 eigen besloten parkeerplaatsen. Juliette is de logische aanvulling op het hotel; wij worden blij van goede hotelbars, een breed geaccepteerd concept in wereldsteden, maar in Nijmegen nog totaal nieuw, global meets local, dat is de achterliggende gedachte.”
‘Normaal gesproken slaap je in een hotel, drink je in de kroeg en eet je in een restaurant. Hier kan het allemaal en op een hoog niveau.’
WERELDSTAD NIJMEGEN
“Nijmegen is natuurlijk geen Londen, Parijs, Milaan of New York, dat realiseren we ons ook wel”, vertelt Aïda. “Maar Nijmegen is wel een stad die warmte en geborgenheid uitstraalt. Dat verzinnen we niet zelf, dat horen we van onze gasten als we bij de check-out naar hun ervaringen informeren. Men vindt Nijmegen over het algemeen een leuke stad, heel divers, een metropool in het klein. Daar ben je je als bewoner van de stad niet van bewust, voor ons is Nijmegen gewoon Nijmegen, je bent er aan gewend, vindt alles gewoon, maar eigenlijk zijn we een groot dorp met bijzondere internationale kenmerken, daar past Juliette dus uitstekend bij.” Inmiddels hebben Blue en Juliette hun plek in de Nijmeegse horeca gevonden. “Dat was best een dingetje”, zegt Sander. Anders dan bij MANNA kenden Blue & Juliette best een trage start. MANNA was na een week vol, bij Blue & Juliette moesten we er veel harder voor werken. We hebben goed naar onze gasten geluisterd, hier en daar wat zaken aangepast, maar altijd vastgehouden aan onze visie op kwaliteit en gastronomie. Daar draait het om, daar hebben we nooit concessies aan gedaan. We hebben harder moeten werken aan onze bekendheid, ik denk dat nog steeds veel Nijmegenaren niet weten wat er zich achter de deuren van Blue afspeelt. Dat we een bijzondere ontmoetingsplek hebben gecreëerd voor hotelgasten, voor Nijmegenaren, dagjesmensen en zakelijke gasten. Dat je hier niet alleen kunt slapen, maar ook binnen kunt stappen voor een koffieafspraak, een lunch of (private) diner, high tea en dat je hier ook een vergadering kunt plannen met of zonder allerlei toeters en bellen. In de open keuken van Juliette’s Cosina maakt het team van 12:00 tot 22:00 uur appetizers en hapjes voor gasten die aan tafel, aan de bar, in de lounge of rond het kookeiland van de chef zitten. Pure en verse no-nonsense gerechten voor een eerlijke prijs, met liefde en vakmanschap ter plekke bereid. Kenmerk van de Cosina is de ongedwongen, Mediterrane sfeer: binnen met buitengevoel, of gewoon buiten op Juliette’s terras. Normaal gesproken slaap je in een hotel, drink je in de kroeg en eet je in een restaurant. Hier kan het allemaal en op een verzorgd niveau.”
‘Wij worden blij van goede hotelbars, een breed geaccepteerd concept in wereldsteden, maar in Nijmegen nog totaal nieuw, global meets local, dat is de achterliggende gedachte.’
METAMORFOSE MANNA
Ondernemen is veranderen, finetunen, omgooien, vernieuwen. “Dat weten we en dat doen we. Zo gaat MANNA in augustus drie weken dicht voor een complete metamorfose. Het concept blijft hetzelfde, we passen onze keuken en logistiek aan en natuurlijk ook de look & feel van de ruimte. Daarnaast zijn we gestart met onze kerstvoorbereiding, dat is zoals bekend een dingetje voor ons. Björn van den Berg maakt er naast zijn carrière in de USA gelukkig weer tijd voor vrij. Onder begeleiding van meester bartender Ivar de Lange hebben we onze eigen gin ontwikkeld, die binnenkort ook in de retail verkrijgbaar zal zijn. Onze huispatissier Roel Wagenaar is druk met de voorbereiding van zijn eigen patisseriebrand. En we krijgen op onze parkeerplaats vier elektrische oplaadpunten en daarmee treden we toe tot het Tesla Supercharching netwerk. Nog meer nieuws? Ja, er zijn voor komend concertseizoen weer heel wat overnachtingen van topartiesten gereserveerd, maar daar doen we verder geen uitspraken over”, lacht Sander.
HOSPITALITY
Blue & Juliette draaien uitstekend. “We hebben onze plek gevonden en daar werken we nog elk dag hard aan, want er is naar ons gevoel nog een wereld voor ons te winnen. Dat doen we niet alleen door het aanbieden van een totaalpakket voor de zakelijke gast of de leisure markt, dat doen we met name door ons op elk moment te onderscheiden in hospitality. Dat staat altijd op nummer 1, in alles wat we doen.”