Rob van Kessel: ‘Wij zijn trots op DROOM! Beuningen’
Rob van Kessel van de Van Kessel Groep:
‘Wij zijn trots op DROOM! Beuningen’
Toen Rob van Kessel januari 2013 de Van Kessel Groep van zijn vader Frans overnam wist hij dat er een en ander zou moeten veranderen. De huisvestingsbehoefte van de klanten was aan het veranderen en daar moest het bedrijf op anticiperen. Die transitie verliep niet alleen succesvol, het leverde ook iets bijzonders op: DROOM! Beuningen, een zakelijke ontmoetingsplek voor vergaderen, flexwerken en lunch, waarbij het team voor een groot deel bestaat uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Rob van Kessel deed de opleiding HBO bedrijfseconomie en hij behaalde zijn master Accounting. Toen hij in het familiebedrijf van zijn vader kwam was hij 29 jaar. “De Van Kessel Groep was ooit gestart als Van Kessel & Janssen Bouwconsultancy, specialisten in proces-, kosten- en bouwmanagement. Omdat de oprichters een breder dienstenpakket wilden aanbieden kwamen daar andere bedrijven bij. Adviesbureau Bongers/Jansen houdt zich bezig met ontwerp, beheer, duurzaamheid, energie, brandpreventie en bouwfysica van alle gebouw gebonden installaties. Accommodation Management is de expert op het gebied van technisch beheer en onderhoud. In 2013 is Buro Waalbrug opgericht, een adviesbureau op het gebied van ruimtelijke ordening, stedenbouw en landschap. Onze klanten – corporaties, gemeenten, retail, utiliteit en onderwijs – hadden in 2013 duidelijk last van de naweeën van de crisis. Ze hadden andere huisvestingsbehoeften.”
Transitie
“Ook wijzelf hadden andere huisvestingsbehoeften”, vertelt Rob van Kessel. “Ons pand aan de Schoenaker 10 in Beuningen was verdeeld in kleine hokjes waar iedereen een eigen werkplek had, terwijl de meeste medewerkers juist vaak bij onze klanten waren. Zo stonden die werkplekken en ook de vergaderzalen in ons pand grotendeels leeg. Doordat bedrijven binnen de Van Kessel Groep elkaar kunnen versterken, zijn communicatie en ontmoeten cruciaal, daar moest dus iets aan gebeuren. Flexibele werkplekken en open ruimtes waren hiervoor de oplossing. In 2014 waren de plannen voor ons pand klaar en in 2015 zijn die uitgevoerd. Dat betekende echter ook dat er ruimte ontstond in ons pand. In diezelfde periode kwamen we in contact met het Ambachtsplein en hebben we een jongen in dienst genomen die lastiger mee kon komen in het reguliere arbeidsproces. Hoewel wij met alle goede bedoelingen de jongeman probeerden te begeleiden werd snel duidelijk dat ondersteuning een vak apart is. Alsof het zo moest zijn kwamen we in die periode in contact met Driestroom en zij konden hem een passende werkplek bieden. Het heeft ons doen inzien dat wij als organisatie wel de verantwoordelijkheid wilde nemen om iedereen een kans te bieden. Driestroom had met groot succes DROOM! Elst gerealiseerd. Paste dat concept misschien ook bij ons?”
DROOM! Beuningen
Rob ging in gesprek met Driestroom. “De cruciale vraag is hoe je de exploitatie van een zorgbedrijf commercieel kunt maken. Driestroom weet alles van zorgondersteuning en wij waren ervan overtuigd dat we voldoende mensen enthousiast zouden kunnen maken om gebruik te maken van de faciliteiten. Zo is Driestroom verantwoordelijk voor de arbeidsparticipatiegeen en ligt het commerciële risico bij ons. Dat paste perfect. Er werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten en wij hebben de gehele begane grond en de eerste etage grondig verbouwd tot een flexwerk- en vergadercentrum. Op de begane grond zitten keukens, bakkerij, restaurant en enkele kleine vergaderruimtes, de eerste etage is volledig ingericht met vergaderzalen van verschillend formaat. Om dit alles te realiseren moesten we de financiering regelen. We wilden draagvalk creëren rond ons concept en daarom zijn we met een crowdfundingscampagne gestart. We presenteerden ons plan aan relaties, die waren vanwege het maatschappelijke karakter enthousiast en binnen drie uur hadden we de benodigde financiering van €250.000- rond. In de eerste week van 2016 opende DROOM! Beuningen de deuren. Nu de gasten nog. We lieten iedereen weten dat wat ooit een kantoorpand was, nu te gebruiken was als openbare gelegenheid waar je kunt vergaderen, eten en drinken of flexwerken. We nodigden zowat elke businessclub in de wijde regio uit om onze naamsbekendheid te vergroten en het werkte. Anno 2019 hebben we een zeer diverse en grote klantenkring weten op te bouwen. In het derde jaar is de exploitatie volledig dekkend en lopen we soms tegen onze maximale capaciteit aan. Een tweede locatie? Daar denken we over na.”
MVO
Bij DROOM! Beuningen werken 45 mensen, waarvan het overgrote deel een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. “Doel is dat onze mensen zich op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen waarbij ze, binnen de eigen mogelijkheden, uiteindelijk doorstromen naar regulier werk. Daarin zijn we heel realistisch, dat zal niet iedereen lukken. We gaan dan op zoek naar ieders plafond en daarin hebben we door de jaren heen al mooie successen behaald.” Er is nog een groep die DROOM! Beuningen tot een succes maakt. “Er werken hier een vijftiental vrijwilligers, die bijvoorbeeld in de keuken, bakkerij of bij de bezorgdienst van onze appeltaarten actief zijn. Allemaal mensen die DROOM! Beuningen een warm hart toedragen, samen vormen ze een gemotiveerd en enthousiast team. Gasten waarderen de kwaliteit en de flexibiliteit van ons team en de faciliteiten die we hebben gecreëerd.
De Van Kessel Groep heeft zo op een uiterst zinvolle manier invulling gegeven aan overtollige huisvesting. We voelen ons er uitermate goed bij. Onze collega’s binnen de Van Kessel Groep zijn trots, ze voelen zich de ambassadeurs van DROOM! en ze kennen alle medewerkers bij naam. Ons bedrijf is er dus echt beter van geworden, we hebben een oprechte invulling gegeven aan de MVO-gedachte en dat voelt goed.”
Van Kessel Groep
Ook binnen de Van Kessel Groep gaat het voor de wind. “Buro Waalbrug is inmiddels tot volle wasdom gekomen en een bekende naam in de regio. Diverse ontwikkelaars en een grote groep gemeenten weten de weg naar ons te vinden. Binnen Van Kessel & Janssen hebben we aansluiting gevonden bij de veranderde klantvraag en realiseren we de huisvestingsbehoefte voor een breed pallet aan opdrachtgevers. Bongers/Jansen richt zich steeds meer op advisering in duurzaamheid en energiebesparende maatregelen. Zowel in het ontwerp als tijdens de exploitatiefase weten wij voor opdrachtgevers meerwaarde te creëren. Accommodation management werkt inmiddels Benelux-breed op het gebied van aansturing van correctief en planmatig onderhoud. Zo valt alles op zijn plek. De bedrijven binnen de Van Kessel Groep zitten volop in het werk, we zijn bezig met leuke projecten en we hebben met DROOM! een fantastisch zusterbedrijf gekregen, dat ons pand ook heeft klaar gemaakt voor de toekomst. Dat leverde als kers op de taart een nominatie op voor ‘Ondernemer van het Jaar in de gemeente Beuningen’.