Michiel Segers: ‘Succes zit altijd in samenwerking’
De core business van accountantskantoren is de laatste jaren bezig met een spectaculaire verschuiving van het produceren van cijfers naar advisering in de breedste zin van het woord. Dat VWGNijhof daarom in 2015 besloot een geheel zelfstandige tak corporate nance op te tuigen past in dat beeld. Drs. Michiel Segers is sinds 1 januari 2015 als mede-eigenaar en directeur corporate nance verantwoordelijk voor deze afdeling.
Michiel Segers (45 jaar) heeft een CV dat klinkt als een klok. Na zijn studie economie in Tilburg ging hij aan de slag in het bank- en verzekeringswezen. Hij kwam op het hoofdkantoor van Achmea in fusie- en overnametrajecten terecht, waar hij in opdracht van de Raad van Bestuur bedrijven waar- deerde, kocht en verkocht. “Dat paste in de toenmalige strategie. Het ging vaak om echt grote transacties en ik wilde van investmentbanking naar kleinere trajecten.”
RECOVERY
Segers sloot zich aan bij een specialistisch corporate finance kantoor in Veghel. “Zij zochten een adviseur op het gebied van overnames, strategie en nance en dat was me op het lijf geschreven. De regio Veghel telt veel familiebedrijven actief in zeer uiteenlopende sectoren. Toen het bedrijf in 2006 werd verkocht maakte ik de overstap naar de directie van Heijmans in Rosmalen. Ik werd er verantwoordelijk voor overnames. We deden er enkele transacties, maar dat stopte door de stevige verliezen in de bouwdivisie. Een faillissement dreigde als her financiering niet snel slaagde. Ik werd, gezien mijn kennis van financiële zaken en de landelijke persaandacht voor het bedrijf, directeur communicatie. Ik onderhield niet alleen de contacten met de pers, maar ook met grote aandeelhouders en financiële stakeholders. Ik heb er veel geleerd, maar ik wilde terug naar corporate nance. Toen Heijmans even in rustiger vaarwater kwam startte ik samen in 2010 met een oud-collega een zelfstandig kantoor in Veghel. We beschikten beiden over veel kennis van zaken, enorme ervaring en een groot netwerk. Het grote verschil was dat we nu zelf op de stoel van de ondernemer zaten. Het eerste jaar was zeer succesvol, maar in 2012 en 2013 sloeg de crisis toe. Iedereen wilde verkopen, niemand wilde kopen. Vaak bleek dat verkoop door slechte financiële prestaties niet mogelijk was en dat ons werk neerkwam op het voorbereiden van een faillissement. In feite was iedereen bezig met overleven, ons werk verschoof van koop en verkoop naar recovery. Dankbaar werk, dat soms goed a iep en soms eindigde in een faillissement met al dan niet een doorstart. Die jaren hebben me extra gevormd, het was taaie stof en lang niet altijd leuk.”
VWGNIJHOF
Gedurende zijn loopbaan had Michiel in verschillende trajecten naar volle tevredenheid met mensen van VWGNijhof samengewerkt. “Ik zag de accountancy veranderen, digitaliseren werd steeds belangrijker, de accountant werd langzaam maar zeker een adviseur. Toen VWGNijhof vroeg de krachten te bundelen en samen een complete corporate nance tak in te richten was ik snel klaar. Uiteraard deden ze al klussen met koop en verkoop, maar ze wilden het gehele proces graag in eigen hand houden, inclusief voorbereidingstrajecten, de inzet van accountants en fiscalisten en de juridische kant van het verhaal. Dat is beter voor de klanten, het versterkt de positie van de kantoren van VWGNijhof en we kunnen onze netwerken hier in de regio en Brabant bundelen. Voor mij betekende het samenwerken met een gerenommeerd en kwalitatief hoogstaand kantoor en er kwam een einde aan het dagelijkse pendelen. Op 1 januari 2015 ging de samenwerking officieel van start.” Michiel Segers is een geboren en getogen Nijmegenaar en actief bij hockeyclub Nijmegen (NMHC), zowel als fanatiek speler als in commissies. “Het leuke van deze combinatie is dat ik het zakelijke met het aangename kan combineren, want door actief te zijn binnen de club, bouw ik tegelijkertijd aan een netwerk. VWGNijhof is prominent aanwezig bij meerdere sportclubs in Nijmegen en dat legt het kantoor geen windeieren. Via contacten bij NMHC werd ook Sanadome klant.” Joost den Bieman is directeur en eigenaar van Sanadome: “Ik heb de overstap naar VWGNijhof gemaakt en tot op de dag van vandaag naar volle tevredenheid. Het is een allround kantoor dat begrijpt dat je meer moet doen dan het opstellen van een jaarrekening om toegevoegde waarde te bieden. Vanuit de diverse disciplines adviseert VWGNijhof mij zowel zakelijk als privé naar volle tevredenheid.”
MATCHMAKING
Koop en verkoop van bedrijven is altijd een arbeidsintensief en langdurig traject. Het bedrijf is al klant of dient zich via netwerken of verwijzers aan. “Dan begint het in een eerste gesprek. Wat willen de eigenaars, hoe zit hun bedrijf in elkaar, wat is de cultuur, wat is hun markt, hoe verhoudt het zich tot andere bedrijven in de branche, wat is het waard en wie zou die prijs eventueel kunnen en willen betalen. Is het zinvol om eerst een traject te starten om het bedrijf beter verkoopklaar te maken. VWGNijhof heeft daar met MKS (management kompas systeem) een eigen tool voor ontwikkeld.
Kunnen we het rendement verbeteren, meer langetermijncontracten afsluiten en een sterk managementteam regelen, zorgen dat de opvolging of vervanging van de directeur is geregeld, die factoren spelen allemaal een rol in de verkoopprijs. Dan gaan we op zoek naar mogelijk geïnteresseerde partijen, daarvoor zijn de netwerken zo belangrijk. Bij aankoop gaat hetzelfde team aan de slag om in een searchopdracht potentiële gegadigden te selecteren en hun waarde te bepalen. Er komt een longlist, een shortlist en dan gaan we partijen benaderen. Dat is het traject. Die benadering is gewoon heel basaal, je belt de eigenaar en maakt een afspraak. In zo’n gesprek ben je open over je plannen en dan zie je in veel gevallen dat het balletje gaat rollen. In feite is het koude acquisitie, maar toch komen er vaak goede deals uit. Uiteraard hebben we goede research gedaan, analyses gemaakt, bedrijven in kaart gebracht, dus weten we waar we over praten. In feite is het matchmaking, daar moet je gevoel voor hebben. Aanvoelen welk bedrijf eventueel wel geïnteresseerd zou kunnen zijn. Het zijn vaak emotionele trajecten, die veel geduld vragen, die bereidheid moet je hebben.”
GEOLIEDE MACHINE
Michiel Segers noemt de corporate nance tak van VWGNijhof een geoliede machine. “Het gaat altijd om intensieve trajecten, waarbij je een hechte band met ondernemers opbouwt. We zijn resultaat gedreven om het doel dat een cliënt voor ogen heeft te bereiken. Daar heb je een ingespeeld team voor nodig, met voldoende senioriteit – want dat is heel belangrijk – dat pro-actief deals kan maken en dat alle facetten van het vak beheerst. We maken bijvoorbeeld ook goed onderbouwde memoranda als voorbereiding voor financieringen. Succes zit in de samenwerking tussen adviseurs, accountants, fiscalisten en juristen. Je moet als een team kunnen opereren.
Dat veel accountants en fiscalisten al een warme band hebben met dga’s is natuurlijk een belangrijke pre. Bovendien zijn we altijd helder in onze kosten. We spreken met de klant vaak een maximaal budget per fase af in combinatie met een succesfee. Dan weet de ondernemer altijd waar hij aan toe is. Helderheid voor alles, geen gedoe over facturering, want dat is voor niemand plezierig.”
Michiel Segers is uitermate tevreden over zijn overstap naar VWGNijhof. “Ik heb bij vorige werkgevers ook aan de andere kant van de tafel gezeten, dan kijk je vanuit een ander perspectief, daarom weet ik nu wat de beleving van de klant is. Ik werk hier met leuke, professionele collega’s en we hebben samen succes in het werk. Die combi werkt verslavend. We hebben inmiddels al ink wat zaken tot een goed einde gebracht. Soms is het net topsport, je probeert er het maximale uit te halen. Als dat dan lukt heb je samen met de klant iets te vieren.”