Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelColumnNummer 4 - 2016
Home›Artikel›Column Wouter van der Loon

Column Wouter van der Loon

By c0d3br3ak
3 december 2016
1013
0
Share:

Fusie, mooie vergezichten, vaak moeilijke route

En na een paar goede gesprekken groeit het beeld dat een fusie een mooie vorm zou zijn om de samenwerking op een goede manier te regelen. Dat betekent dat er gezocht moet worden naar de manier waarop je een en ander wilt gaan regelen, met name ook financieel en juridisch. Het sjansen wordt daten.

En bijna altijd is er dan de ontdekking dat het fuseren toch wat complexer uitpakt dan je dacht. Dat de weg naar de fusie zoveel aandacht vraagt, dat de lonkende vergezichten die je eerst had, uit het zicht kunnen verdwijnen. Want fusies zijn gewoon moeilijke processen. Onderzoek laat zien dat veel fusiepogingen stranden en dat veel gerealiseerde fusies niet opleveren wat ervan verwacht werd. Integratie, samengaan, blijkt toch iets anders dan goed samenwerken of samen een goed idee hebben.

Zonder enige pretentie te hebben volledig te zijn wil ik een paar elementen noemen. Ondernemers zijn vaak gedreven mensen die het leuk vinden om hun ideeën ook echt te realiseren. Ondernemen is immers ook vooral doen. Dat is hun kracht en soms ook hun beperking. Want we hebben wel samen een mooi vergezicht, maar hoe concreet hebben we het beeld eigenlijk? Als we het globaal bekijken zijn we het vaak veel sneller eens. Maar blijft de op zich leuke partner ook leuk als hij of zij net zo enthousiast aan de eigen ideeën blijft werken en die ideeën niet helemaal gelijk zijn aan die van ons? Blijft “de klik” bestaan, ook als problemen opdoemen? En hoe behouden we binnen een fusie onze eigenheid en kracht als ondernemer?

Er blijkt vaak een soort fusie-fuik. Eenmaal op weg is het moeilijk nog
te stoppen en blijkt het proces vaak zijn eigen dynamiek te kennen. De inhoud en het waarom verliezen het soms van de vorm en het hoe. En soms: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald, maar dat is lastig. Zorgen alle financiële en juridische zaken die nu eenmaal geregeld moeten worden er niet voor dat we het inhoudelijke perspectief uit het oog verliezen, of andersom, dat we door enthousiasme vergeten dat dingen ook goed geregeld moeten worden.

En dan hebben we het alleen nog maar over de initiatiefnemers. Hoe zit het met de medewerkers? Die vinden veranderen niet altijd een mooie uitdaging, hebben hun eigen belangen en elke organisatie blijkt zijn eigen cultuur te hebben: ‘zo doen we dat hier…’.

Succesvol fuseren vraagt de nodige vaardigheden. Daarnaast: Goed samen vrijen is geen garantie voor een goed huwelijk! Des te meer respect dus voor geslaagde fusies!

Wouter van der Loon

Previous Article

Kop Advocaten specialisten in arbeids- en ontslagrecht

Next Article

Maya Smits: ‘We passen onze strategie aan ...

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Related articles More from author

  • Het gaat bij medewerkers om talent, niet om het CV
    ArtikelNummer 5 - 2017

    Het gaat bij medewerkers om talent, niet om het CV

    14 december 2017
    By c0d3br3ak
  • ArtikelNummer 1 - 2025

    ‘Maak24 zoekt opdrachtgevers’

    16 april 2025
    By Hans Eberson
  • ArtikelCoverstorynummer 1 - 2022

    Robert Langes: ‘Duurzaamheid heeft een nieuw adres’

    23 maart 2022
    By Hans Eberson
  • ArtikelColumnNummer 1 - 2025

    Column Roel Kop: ‘Geen dag zonder verslag’

    16 april 2025
    By Hans Eberson
  • ArtikelNummer 1 - 2025

    ‘Agentic AI-projecten staan nog in de startblokken’

    16 april 2025
    By Hans Eberson
  • Artikelnummer 3 - 2021

    ‘NUL24 ging naar Den Bosch toe’

    12 oktober 2021
    By Hans Eberson

Leave a reply Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ColumnNummer 1 - 2018

    Column Siv van Hegelsom

  • No plan survives contact with the enemy
    ArtikelNummer 5 - 2017

    No plan survives contact with the enemy

  • Uitzenden is mensenwerk
    ArtikelNummer 4 - 2017

    Uitzenden is mensenwerk

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen