Art director Bjorn van den Berg designer of luxury: ‘Splendid creations and striking collections’
Soms moet je gewoon je droom volgen, hoe onbereikbaar die ook schijnt te zijn. Stap voor stap met je ogen strak gericht op je doel. Dat is wat art director Bjorn van den Berg doet. Een geboren en getogen Nijmegenaar, tegenwoordig werkzaam in Amsterdam, maar met een sterke focus op Hollywood.
Dat Bjorn in een creatief vak terecht zou komen stond eigenlijk al op jonge leeftijd vast. Hij was een duidelijke praktijkjongen, meer van het creëren dan van de theorie, alhoewel hij goed begreep dat theorie vaak toch aan de basis van succes ligt. “Dus heb ik opleidingen gevolgd die het praktische vakmanschap combineerden met kennis die je als ondernemer nodig hebt. De combi van etaleren, decoreren, presenteren, grafisch ontwerpen met allerlei MKB-vaardigheden. Ik heb ruim acht jaar voor verschillende bedrijven als art director gewerkt, toen vond ik dat ik toe was aan een volgende stap: zelf ondernemen.”
SPLENDID CREATIONS
Het tijdstip was misschien niet handig gekozen, 2008 middenin de crisis, maar van de andere kant, als je dan kunt overleven kun je altijd overleven. “Ik heb alles aangepakt, ik decoreerde met bloemen, kleedde evenementen aan, maar maakte ook opvallende sieraden. Schoenen, riemen, kleding, voor de modewerelden later voor de muziek- en filmindustrie (The Voice, Holland’s Next Top Model). Ik maakte steeds vaker luxe accessoires. Mijn gevoel voor sfeer en materialen viel blijkbaar op en ik kreeg verzoeken van artiesten om hun styling te gaan doen. Hun complete look passend bij de artiest en hun shows. De film- en muziekindustrie is in ons vak toch een aparte tak. Je moet met zo veel aspecten rekening houden, met audio, allerlei techniek, wat je maakt moet draagbaar zijn en het mag de beweeglijkheid van de artiest niet aantasten. Bovendien moet het ook op 150 meter afstand nog ‘shinen’. Wat ik dus maak moet een grote luxe uitstraling hebben, het moet praktisch zijn en exclusief.” Bjorn had zijn zaken in Nederland aardig voor elkaar, Amerika lonkte.
NICKI MINAJ
Bjorn wilde groter dan Nederland. “Ik heb me nooit laten stoppen doordat iets moeilijk lijkt. Ik ben meer van: ‘Dit heb ik nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan’ zoals Pippi Langkous dat zo mooi omschreef. Dan is het wat mij betreft gewoon een kwestie van een collectie inpakken, het vliegtuig naar Hollywood nemen en praten. Ik kwam in contact met de stylist van Madonna en toen ging het balletje langzaam rollen. Ze vonden zo’n designer uit Amsterdam toch wel interessant, Amsterdam heeft gewoon een geweldige naam. Ik ben er toen tien dagen geweest, in april tekende ik een contract met een pershuis en een agent, binnen een jaar had ik toonaangevende artiesten als klant. Wie? Ciara, Kelly Rowland, Gwen Stefani, Demi Lovato en Nicki Minaj. Die droeg in 2017 in een videoclip een corset uit de Red Rebellion collectie. Super. Dat was overigens een heel verhaal. Ik kreeg een telefoontje of ik dat kon leveren. Ze hadden het drie dagen later nodig. Is gelukt. Het succes zit niet alleen in ‘splendid creations and striking collections’, ook in presteren onder druk. Ik werk nauw samen met de artiesten en hun stylisten voor exclusieve en ‘one of a kind looks’. Wat ze dragen moet comfortabel en gemakkelijk draagbaar zijn. Het corset voor Nicki weegt bijvoorbeeld maar 800 gram.”
SIERADEN
Bjorn maakte eigenlijk al langer sieraden als onderdeel van zijn collecties. Hij besloot die markt ook voor consumenten professioneler te betreden. “Nog steeds luxe en exclusief, uniek of in kleine oplages. Ik heb twee jaar gezocht naar de goede kwaliteiten, want je kunt zo’n lijn maar één keer goed presenteren. Afgelopen najaar zijn we met drie commerciële lijnen gestart, die we via showrooms in Amsterdam en ook in een vitrine in Hotel Blue presenteren. Natuurlijk hebben we ook een professionele webshop. Exclusief, ook in goud- en platinalegeringen, met prachtig kristal, groot maar draagbaar en in een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. Dit is voor mij toch een ander vak, een ander procedé, vaak met andere materialen, dus daar heb ik me ernstig in verdiept. Ik ben een perfectionist, dat is soms een nadeel, maar ik geloof dat je het verschil maakt door aandacht en vakmanschap. Alle ontwerpen zijn van mijn hand, de productie in kleine oplages is uitbesteed aan specialisten. Ik ben inmiddels al weer bezig met nieuwe prototypes, met volgende ontwerpen, het gaat me eigenlijk altijd te langzaam.”
SANDER EN AÏDA
Bjorn werkt veel met ambassadeurs, die zijn werken aanbevelen. “Zoals Sander en Aïda van MANNA en Hotel Blue. Ik ken Aïda uit de horeca, De Fusie en Het Ambacht en Sander van het Wijnfort, waar ik als bloemist veel kwam. Toen zij MANNA openden presenteerde ik er shawls met zwarte kristallen. Ik heb ook de befaamde achterkast voor mijn rekening genomen. We zaten een keer om tafel te filosoferen over de inrichting voor Kerst, dat werd Black Crystal Garden. Toen MANNA de Luxury Hotel Award won ontstond het idee om de sfeer van het unieke interieur een vervolg te geven aan de buitenzijde van het pand. In de laatste week van oktober hebben we toen de buitengevel helemaal in kerstsfeer aangekleed. De reacties waren zo overweldigend dat het een traditie werd, die ook in Hotel Blue is voortgezet. Een paradepaardje voor de stad. Ik heb er tegenwoordig eigenlijk nauwelijks tijd meer voor, maar ik vind het elk jaar weer een prachtig moment als na veertien dagen zwoegen de verlichting aangaat. MANNA en Hotel Blue geven iets terug aan de stad, een trendsettende exposure die verwondering oproept. Daar is het om begonnen.” Bjorn en Sander en Aïda hebben een innige vriendschap ontwikkeld. “Het zijn bescheiden en nuchtere mensen, keiharde werkers, die anderen vertrouwen en respect geven en daar voel ik me goed bij. De samenwerking levert altijd verrassende resultaten op. Het resultaat is een ‘team effort’, iedereen draagt er zijn steentje aan bij en volgens mij is dat de reden van het succes.”
‘MANNA en Hotel Blue geven iets terug aan de stad, een trendsettende exposure die verwondering oproept’
TOEKOMST
Bjorn van den Berg heeft zich razendsnel ontwikkeld tot een toonaangevende art director. Wat gaat de toekomst brengen? “Ik ben nu druk bezig met de commerciële lijnen in sieraden, ik zal aanwezig zijn op de vakbeurs voor vakjuweliers om te horen wat hun ideeën zijn over mijn producten. Inmiddels heb ik ook een Limited Edition fles ontworpen voor Evian, ook te zien in de vitrine van Hotel Blue. Eind februari vertrek ik voor een maand naar Hollywood, dat zie ik toch als mijn tweede thuis. Ik wil mijn stempel nog meer drukken in de USA, echt internationaal doorbreken en zorgen voor een gezonde combinatie tussen Amsterdam en Amerika. Dat is mijn doel, dus dat gaan we doen!