Mathieu Fluit over anticyclisch ondernemen
In 2005 startte Mathieu Fluit en zijn voormalige compagnon met MJFP Financiële Planning. De bundeling van kennis van het vakgebied en kwaliteit in dienstverlening zorgde voor een vliegende start. In 2008 werd de provisieregeling afgeschaft en de gevolgen van de crisis waren ook hier goed merkbaar. De oplossing? “De vlucht naar voren, investeren op het moment dat de rest krimpt en het werkte. Wij voegden al verzekeringsproducten toe en specialiseerden ons ook op terreinen als echtscheidingsadvies en speciale producten in vastgoed financiering.”
MJFP Financiële Planning is actief op het gebied van hypotheken, verzekeringen, financiële planing, vermogensbeheer, echtscheidingsadvies en meer. “Wij bieden onze klanten een volwaardig financieel dienstenpakket aan en nemen hen de zorg voor hun financiële zaken daadwerkelijk uit handen. Onze adviezen zijn altijd maatwerk en volledig toegespitst op de persoonlijke situatie van de klant. Doordat wij onafhankelijk zijn en dus zaken doen met vrijwel alle banken en verzekeraars, kunnen wij de partij selecteren die op dat moment het meest passende aanbod kan doen.”
PROVISIE
MJFP is uitgegroeid tot een allround financieel adviesbureau. “Wij worden bijvoorbeeld door de markt gezien als de echte specialist op hypothecair gebied. Dat heeft ook met de creativiteit van onze adviseurs te maken, door onze ervaring weten we waar kansen liggen en dat geldt niet alleen voor zware hypotheken, maar ook voor de onderkant van de markt. Als banken tegen beperkingen aanlopen, bijvoorbeeld door strengere wet- en regelgeving, kloppen zij bij ons aan. Bijvoorbeeld bij de financiering van commercieel verhuurd vastgoed, daar vinden wij in samenwerking met een Duitse bank toch vaak een oplossing voor. De Duitse bank kent de klant niet en verwachten van ons dus een goede inschatting van bijvoorbeeld moraliteit en randvoorwaarden. Dan komt zo’n deal toch vaak tot stand. Hetzelfde geldt voor echtscheidingstrajecten. Een scheiding heeft vaak ook grote financiële gevolgen, daar kunnen wij als echtscheidingsadviseur een goede rol in spelen. De wetgeving over provisies hebben we opgelost door onze klanten direct vanaf het begin de kosten van financieel advies en bemiddeling rechtstreeks te factureren. Men noemt dit directe beloning. Dat is een goede zaak. Het versterkt de onafhankelijke positie van ons als adviseur en de klant weet vooraf precies wat hij betaalt.”
VERANDERINGEN
De veranderingen in de financiële wereld volgen elkaar in razend tempo op. “Consumenten en veel ondernemers kunnen dat niet meer bijhouden. Je merkt ook dat banken steeds digitaler gaan werken, maar daar kleeft ons inziens een groot nadeel aan: een computer kent geen menselijke maat. Het is een ding dat bijzondere omstandigheden niet mee laat tellen en geen creatieve oplossingen kan verzinnen voor ingewikkelde problemen. Dat doen wij wel, daar is namelijk onze gehele dienstverlening op aangepast.” Er veranderde meer. “In 2015 zijn de eigendomsverhoudingen binnen ons bedrijf veranderd. Mijn compagnon wilde als gespecialiseerde dienstverlener en pensioenspecialist verder, zonder de managementbelasting van het runnen van een kantoor met een vijftiental medewerkers. Dat hebben we in goede harmonie geregeld.”
ANTICYCLISCH
Mathieu Fluit gelooft heilig in persoonlijke advisering. “Waar je ziet dat de financiële omgeving steeds digitaler wordt, heeft de klant nog steeds de behoefte aan persoonlijk advies. Klanten willen nog steeds worden ontzorgd, ze willen weten wat ze kopen, wanneer op internet de allerlaagste premie wordt aangeboden. Wat verzekeren ze dan werkelijk en welke
“Wij verkopen geen producten, wij verkopen oplossingen en dan kijken we naar het product dat daar het beste bij past. ”
risico’s zijn daar aan verbonden? Dat is nog steeds werk voor specialisten. In mijn optiek zijn we de afgelopen elf jaar gegroeid, doordat we klanten persoonlijk en individueel helpen. Een advies dat bij hun situatie past, waarvan ze de gevolgen begrijpen en waarmee ze verder kunnen. Wij verkopen geen producten, wij verkopen oplossingen en dan kijken we naar het product dat daar het beste bij past. Dat is wat wij de menselijke maat noemen, dat is waar we goed in zijn en daar liggen onze kansen. Dat gaat niet vanzelf, we moeten ons blijven ontwikkelen, steeds beter worden in ons vak. Al onze medewerkers zijn hoog opgeleid en gekwalificeerd conform de eisen van de Wet op het financieel toezicht (Wft). Zij beschikken over de benodigde vaardigheden en diploma’s zoals Erkend Financieel adviseur (voorheen SEH), de nodige assurantiediploma’s en scale opleidingen. Twee medewerkers zijn bovendien geregistreerd Financieel Echtscheidingsadviseur (RFEA) en een gecertificeerd financieel planner (FFP). In al deze kennis zit ons onderscheidend vermogen.”
COMMITMENT
Toen de provisieregeling werd afgeschaft wist Mathieu Fluit dat het hem zo’n 30% omzet zou gaan kosten. ”Dan ligt afslanken voor de hand, maar we hebben het anders gedaan. Ik heb het probleem aan het hele kantoor voorgelegd. Wat doen we? Gaan we afslanken, wij zaten toen met negen medewerkers, of zetten we extra stappen om die 30% goed te maken? Het werd dat laatste en we hadden het in een jaar geregeld. Ik vroeg commitment en ik kreeg dat voor de volle 100%. Vanaf dat moment zijn we blijven groeien naar inmiddels veertien medewerkers. Ik heb nog dit jaar enkele oudere mensen vast in loondienst genomen. Waarom? Omdat ik naast kennis en kwaliteit ook loyaliteit binnenhaal. Het is volgens mij niet zo ingewikkeld. Medewerkers belonen mij door zich volledig in te zetten. Ik zie het overigens niet als iets heel bijzonders, in mijn optiek behoort het bij goed werkgeverschap. Werk is meer dan een aantal uren aanwezig zijn en in ruil daarvoor salaris ontvangen. Het is ook een sociaal fenomeen. Daarom vieren we ook dingen samen, bijvoorbeeld sinterklaas met medewerkers, hun kinderen en partners. Maak er wat van en je krijgt er gewoon iets voor terug. Wij hebben hier op kantoor bijvoorbeeld nagenoeg geen ziekteverzuim en dat zegt veel. Dat heeft alles te maken met de manier waarop je als eigenaar met je mensen omgaat. Bijkomend voordeel is dat klanten het ook zien en het positief waarderen. Veranderingen? De wereld verandert voortdurend. Dat wordt door velen gezien als bedreigingen en dat zien wij op ons kantoor anders. De kunst is om veranderingen, maar ook bedreigingen om te zetten in nieuwe kansen. Dat vraagt om een flexibele organisatie en een hoge mate van veranderingsmanagement.”