Chief happiness officer voor geluk op de werkvloer
Ooit van gehoord? Een bedrijf dat een chief happiness officer in dienst heeft, die verantwoordelijk is voor het geluk van werknemers op de werkvloer? Toch is het niet zo raar als het klinkt, want blije, tevreden medewerkers zijn goede werknemers.
Vacaturesite Joblift ontdekte dat sinds 2014 veertien bedrijven een vacature hadden voor een happiness officer. De taakomschrijving van het uit Amerika overgewaaide fenomeen is vaak onduidelijk, maar in de praktijk is het vaak een HR-manager met speciale werkgebieden en een stevig mandaat van de directie. Een happiness officer is geen clown die zorgt voor een pingpong- of voetbaltafel in de kantine. Het is iemand die structureel bezig is met het welzijn en welbevinden van medewerkers van een bedrijf. Dat doen ze bijvoorbeeld door regelmatig te peilen wat werknemers graag zouden willen en dat kan van alles zijn. Waardering, een informele sfeer, managers of directieleden die direct aanspreekbaar zijn, de mogelijkheid tot meer informele contacten, meer of betere flexibele werktijden, meer verantwoordelijkheden in de functie, georganiseerde samenwerking, maar soms ook een paar keer per jaar een feest of inderdaad een voetbaltafel.
Is het in Nederland dan zo droevig gesteld op de werkvloer? Nee, over het algemeen zijn Nederlanders blij met hun werk.
TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) houden jaarlijks een enquête over arbeidsomstandigheden onder 46.000 werknemers, en daaruit blijkt dat 58,5 procent van de Nederlanders ‘tevreden’ is met het werk, en 17,9 procent zelfs ‘zeer tevreden’. Wie (nog) gelukkiger wil worden op zijn werk, vindt op internet allerlei adviezen, van goede contacten onderhouden met collega’s, meer voor jezelf opkomen tot zelfs je baan opzeggen. Lukt dat niet, dan kun je je wenden tot gelukscoaches, -boeken en -cursussen.
Onno Hamburger is zo’n gelukscoach. Hij is oprichter van de organisatie ‘Gelukkig werken’ en auteur van het gelijknamige boek. Hij constateert steeds meer aandacht voor geluk op de werkvloer. Geluk als buffer er tegen stress, als aanjager van betere prestaties, als een manier om het langer vol te houden en om nieuwe generaties medewerkers langer vast te houden. Geluk wordt bepaald door de hoeveelheid plezier die je in je werk ervaart, door de mate waarin je in staat bent om je kwaliteiten te benutten en door de mate waarin je je werk als zinvol ervaart. Hamburger vindt het prima dat organisaties de randvoorwaarden voor geluk op de werkvloer proberen te scheppen, maar in zijn visie begint geluk altijd bij jezelf. Wilmar Schaufeli is hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit van Utrecht. Hij vindt dat geluk moeilijk meetbaar is, want geluk is voor de een iets anders dan voor de ander. Volgens Schaufeli zijn er heel veel verschillende theorieën en manieren om gelukkig te worden en die zijn allemaal een beetje waar. Kies er dus maar een uit en aan de slag!
Hans Eberson