Sander Hendrix: ‘Ook ons mooiste ondernemersjaar ooit’
Sander Hendrix (MANNA en Blue) over rampjaar 2020:
“Natuurlijk is het een ramp, alles wat we de afgelopen tien jaar voor elkaar hebben gebokst moet voor een belangrijk deel weer worden opgebouwd. Maar we hebben nog steeds fijne gasten en geweldige medewerkers die in de jaren een reputatie hebben opgebouwd in het verlenen van gastvrijheid. En we hebben onze positiviteit, daar krijg je namelijk weer energie van.” Zo opende Sander en Aïda Hendrix hun bijdrage in Change Your Business in 2020 na de eerste lockdown.
Kernwoord was positiviteit. Ze brachten meteen een crisisteam op de been. “In eerste instantie schade beperken, inschrijven voor ondersteuning in de doorbetaling van 75 medewerkers, afschalen en bezuinigen waar mogelijk, zonder dat het onze kernwaarden aantastte. We gingen met onze Art Sales van start. Op 29 april startte de MANNA Fish & Food Market van vrijwel alle gerechten, producten of accessoires die ook op onze kaart te vinden zijn. Bestellen en afhalen, kant en klaar of met een kleine bereidingsinstructie. Dat bleek te werken, de eerste dag hadden we al meer dan 50 gasten. Zo bleven we actief en kwam langzaam het restaurantgevoel terug, koken en gasten in de watten leggen. Vanaf 1 juni konden we weer beperkt open. Een maximaal aantal gasten, anderhalve meter uit elkaar, rekening houdend met alle veiligheidsvoorschriften. We openden een cocktailbar bij Blue en een prachtige buitenkeuken bij MANNA.”
Hotels
De hotelbezetting zakte in. “Niet vreemd, want onze gasten zijn vaak internationale zakenreizigers en die zijn er gewoon niet, dus was de druk daar hoog. We gingen ons richten op de nationale toeristische markt. We stelden speciale arrangementen samen om gasten te verleiden kennis te maken met het comfort en de luxe van Blue en MANNA. Daarna kwam de Hotel at Home Experience, een week hotelvakantie in je eigen huis. Wij maakten bij gasten thuis het bed op met ons strak gesteven linnen. Badslippers, de dikke hotelhanddoeken plus de zeepjes, shampootjes en het snoepje voor op het kussen maakten het beeld compleet. Wij haalden er de landelijke pers mee.” Intussen werd de Take Away & Delivery verder geperfectioneerd. “Het stoorde ons dat bijna alles in aluminium en plastic bakjes werd verpakt. We bestelden in Portugal een grote hoeveelheid terracotta schalen, mokken en bakken en daarin werden de gerechten bezorgd. Ook bijzonder, het concert met Frank Boeijen. Kippenvel, geweldig, dat vonden ook Frank en onze gasten.”
Christmas at MANNA & Blue
MANNA en de Kerst, waanzinnig mooie gevelverlichting. MANNA en Blue als de bakens van sfeer, licht, vreugde en geborgenheid in Nijmegen. “Maar de tweede lockdown was inmiddels een feit. Kerst is normaal gesproken samen genieten, met familie en vrienden in de gezelligheid van MANNA, Hotel Blue en Juliette. Dus stelden we een viergangenmenu samen. Daar hebben we er 1.600 van verkocht en afgeleverd. Dat was een ongelooflijke logistieke klus, die we met behulp van alle medewerkers hebben geklaard. Onze reviews scoorden gemiddeld een negen. Een bijzondere tijd, ook voor onze medewerkers, we draaiden op pure adrenaline. Daarna kwamen Valentijnsdag en vervolgens Pasen. Ook daarvoor stelden we bijzondere pakketten samen en ook die deden het heel goed.”
Rampjaar
2020 gaat de boeken in als een rampjaar. “We kregen volop medewerking van leveranciers en verhuurders, maar we gingen natuurlijk toch in alle facetten van ons bedrijf met tientallen procenten onderuit. De keukenomzet was minder, de hotelbezetting en daarmee de Food & Beverage van met name Blue was een ramp. Maar het was ook ons mooiste ondernemersjaar ooit. Ondernemen gaat namelijk niet alleen over financiën, het gaat veel meer over innovatie, creativiteit, empathie en het beste uit jezelf en je team naar boven halen. Dan was 2020 echt de proef op de som.”
Brasserie MANNA
Zijn er lessen geleerd? “Ja, natuurlijk konden er dingen anders en beter, maar heel veel ging ook goed. Onze Take Away & Delivery zal een blijvertje zijn, daar hebben we inmiddels een mooie groep vaste klanten in opgebouwd. Wat ook goed ging is dat we meteen de beslissing namen om onze mensen in dienst te houden. Dat was slim, want dat gaat straks – ik ga ervan uit dat we toch een keer weer open mogen – veel voordeel opleveren. Dan hebben wij een ingewerkt team ter beschikking. Afgelopen jaar hebben zo’n 80.000 mensen de horeca verlaten, die komen echt niet meer allemaal terug en dus gaat daar nog meer schaarste ontstaan. Dat zal kosten opdrijven en dat zal de klant straks merken. Wij zijn in elk geval zo goed als klaar om weer te openen. Ook met onze nieuwe Brasserie MANNA in Hotel Blue. Als we weer open mogen is er van ’s morgens vroeg tot ’s avonds leven in de Brasserie. Vijf dagen in de week ben je welkom voor ontbijt, lunch, high tea, borrel en diner. De Brasserie is ongedwongen, vertrouwd en altijd goed. Loop binnen, vind je plek aan tafel, bij de haard, op toch op het terras. Voor koffie met iets lekkers, een snelle of een zakelijke lunch? Is het tijd voor een borrel aan de bar, wil je al aan tafel? De Brasserie ligt aan je voeten. Bij Brasserie MANNA ga je ongedwongen aan tafel met gezin, vrienden of gewoon met z’n tweeën. Lunch of diner, we serveren met trots de succesnummers uit de traditionele brasseriekeuken. Nadere introductie niet nodig, of was je misschien vergeten hoe goed deze gerechten zijn? Bij Brasserie MANNA is koken nog steeds een ambacht. We houden van het vakmanschap, het oog voor detail, de liefde voor lokaal, de perfecte bereiding. Reserveer je plek in de Brasserie en geniet gewoon.”