‘Het toverwoord is positiviteit’

Sander Hendrix (MANNA en Blue) over de gevolgen van Covid-19
“Natuurlijk is het een ramp, alles wat we de afgelopen tien jaar voor elkaar hebben gebokst moet voor een belangrijk deel weer worden opgebouwd. Maar we hebben nog steeds een prachtige klantenkring, een geweldige reputatie door onze vasthoudendheid in het verlenen van topgastvrijheid en de beste kwaliteit. En we hebben onze positiviteit, daar krijg je namelijk weer energie van.”
Sander Hendrix en Aïda Papilaja-Hendrix zijn ondernemers pur sang. Altijd vernieuwend, gedurfd, nieuwe wegen zoekend en strijdbaar. Ook als het soms tegen zit. “We hebben sinds de opening van MANNA best tegenslagen gehad, maar die altijd overwonnen. Covid-19 is iets anders, een echte rollercoaster. En we zitten op de eerste rij, omdat we zowel actief zijn in horeca als toerisme. Natuurlijk hadden we begin maart het gevoel dat er iets serieus zat aan te komen, maar niet in dit tempo en niet zo massief. We voelden ons in oorlog.”
Vouchers en Art Sale
Sander en Aïda brachten meteen een crisisteam op de been. “Twee keer per dag om de tafel. Wat is er eigenlijk aan de hand, wat kunnen we doen? In eerste instantie schade beperken, dus inschrijven voor ondersteuning van je loonbetalingen. We hebben meer dan 75 mensen op de payroll, dus dat was nodig. Daarna afschalen, waar kunnen we bezuinigen zonder dat het onze kernwaarden aantast. Hoe kunnen we proberen weer wat cashflow te genereren? Dus zijn we gestart met de verkoop van giftvouchers, dat ging goed, maar daar zijn we snel mee gestopt. Het lost namelijk het probleem niet op, het stelt het probleem uit. Wat is het probleem voor alle ondernemers? Liquiditeit, cash, geld op de bank om in elk geval een deel van je rekeningen te betalen. Met de verkoop van een voucher ga je als het ware een lening aan die je op het moment dat je weer open mag moet inlossen. Dus met Plan 2 van start, een digitale Art Sale. Het zijn kunstwerken die we al jaren geleden hebben gekocht, maar die geen plaats in onze zaken hebben gevonden. De eerste sale is inmiddels afgerond. Het liep echt als een trein, zeer boven verwachting, hetzelfde gold voor de tweede sale.”
Fish & Food Market
Op 29 april startte plan 3: de MANNA Fish & Food Market. “We hebben twee dingen gecombineerd. We wilden gewoon weer open en onze gasten zien, maar ook de handel langzaam maar zeker weer een beetje op gang helpen. Hoe kun je dat beter doen dan met een Fish & Food Market van vrijwel alle gerechten, producten of accessoires die ook op onze kaart te vinden zijn. Het zag er geweldig uit, kant en klaar om zo mee te nemen. Soms hadden gerechten nog een kleine bereiding nodig en dan kreeg de klant een instructiekaart mee. Uiteraard houden we streng rekening met alle voorschriften rond veiligheid en hygiëne. Klanten konden via internet bestellen. Dan konden ze hun bestelling op de afgesproken datum en tijd gewoon komen afhalen, maar we bezorgden het net zo graag. We waren alle dagen geopend tussen 15.00 en 20.00 uur. Dat was het plan en daar hebben we via social media en mail natuurlijk volop aandacht aan besteed. Dat bleek te werken, de eerste dag hadden we al meer dan 50 gasten. Zo bleven we actief en kwam langzaam het restaurantgevoel terug. Koken en gasten in de watten leggen. Een heerlijk gevoel. Vanaf 1 juni konden we weer beperkt open. Een maximaal aantal gasten, anderhalve meter uit elkaar, rekening houdend met alle veiligheidsvoorschriften. Nog steeds niet ideaal, maar het was al meer dan we voorheen konden.”
Cocktails en buitenkeuken
Zowel MANNA als Blue beschikken over prachtige terrassen. “Die hebben we nog mooier gemaakt, met een cocktailbar bij Blue en een prachtige buitenkeuken bij MANNA. We merkten dat onze gasten toe waren aan wat versoepeling, de loop kwam er al snel goed in, alhoewel er nog steeds veel mensen zijn die oprecht bang zijn voor een besmetting en terecht. Covid-19 is verschrikkelijk, maar we doen er echt alles aan om de risico’s te minimaliseren. En natuurlijk zie ik ook het gevaar dat die afstand van anderhalve meter na wat wijntjes moeilijker wordt. Maar het loopt goed. Daar hebben we ook flink wat marketinginspanningen in gestoken, met name via social media. Speciale arrangementen bedacht, alles om de gast weer te verleiden. De afhaalmogelijkheden hebben we in stand gehouden, die lopen gewoon door en daar wordt met name in het weekend volop gebruik van gemaakt.”
Hotels
Blue heeft naast een prachtige lounge, een koffiebar, een restaurant en een bar ook dertig hotelkamers en een longstay appartement. MANNA heeft acht luxe suites en twee prachtige studio’s. En daar zit volgens Sander en Aïda een groter probleem. “De bezetting van onze hotels is ver beneden peil. Niet vreemd, want onze gasten zijn vaak internationale zakenreizigers en die zijn er gewoon niet, dus is de druk daar hoog. We richten ons nu meer dan voorheen op de nationale toeristische markt en daarbij hebben we het geluk dat Nijmegen en omgeving heel veel heeft te bieden. We hebben speciale arrangementen samengesteld om gasten te verleiden kennis te maken met het comfort en de luxe van Blue en MANNA. Ook daarmee zijn we druk aan de slag. We verwachten dat die bezetting na verdere versoepelingen op 1 juli vanzelf beter zal worden. Een tweede lockdown? Verwacht ik niet meer, omdat we door meer te testen eventuele nieuwe besmettingen beter kunnen isoleren. Een nieuwe lockdown zou economisch ook niet meer te verantwoorden zijn.”
Positivisme
Sander vertelt dat hij de eerste weken van de crisis slecht sliep. “Het was zeer bedreigend, we wisten niet welke kant het zou op gaan en dan is de kans groot dat je in een negatieve spiraal terecht komt. We hebben ons snel hervonden. Rug recht, schouders naar achteren en vooruit. Dat is de enige manier. Positief blijven, want op brakke grond groeien geen bloemen. Bovendien geeft dat energie en die heb je nodig om nieuwe dingen te bedenken, maar ook om je medewerkers te blijven enthousiasmeren. Het mogen dan rare tijden zijn, dat wil niet zeggen dat we tornen aan de kwaliteit van ons product. Dat is top en dat moet zo blijven.” Zijn er lessen geleerd? “Ja, heel veel. Dat je op elk moment getroffen kunt worden door iets waar je geen invloed op hebt en dat je daar toch mee moet dealen. Dat we daar ook wel weer doorheen komen. Dat je energie moet steken in de dingen die er toe doen, dat je ook je rust moet nemen, want die heb je nodig. Dat je een manier moet vinden om de spanning en stress los te laten. Dat je de situatie gewoon onder ogen moet durven zien, ook financieel, want anders ben je stuurloos. Dat je je mensen deelgenoot moet maken van wat er speelt, zonder een grauwsluier over je bedrijf te leggen. Positief blijven, kin omhoog, wij zijn Blue en MANNA. Niemand weet wat de toekomst nog gaat brengen, maar wij zullen er alles aan doen om ook deze crisis te overleven. En dat gaat hoe dan ook lukken!”