‘Het is tijd voor een intelligente luchthaven’
Over de eeuwigdurende spagaat rond luchtvaart
Luchthavens spelen een grote rol in de economie en zijn essentieel voor regionale groei en ontwikkeling. Ze brengen tal van exploitanten en belangengroepen bijeen, van luchtvaartmaatschappijen, grondpersoneel en luchtverkeersbeheer tot consumenten, detailhandelaren en natuurlijk de regelgevende instanties. Deze groepen bevatten veel stakeholders met totaal verschillende uitgangspunten, functies en doelen, van economie tot milieu, van lawaai tot mondiale bereikbaarheid. Luchthavens willen groeien, in het aantal vluchten en in passagiers. Hoe vang je die groei op? In elk geval door de processen op de grond te optimaliseren, vervoersstromen beter te monitoren en te sturen. Dat vraagt om een moderne digitale infrastructuur.
Burgerluchtvaart groeit sterk. Neem bijvoorbeeld Schiphol. Onze nationale luchthaven telt nu jaarlijks 64 miljoen reizigers en daarmee is het de derde luchthaven van Europa. Schiphol zit nu aan de afgesproken maximale capaciteit van 500.000 vliegbewegingen per jaar. Meer mag niet, daar zijn door de overheid met omwonenden afspraken over gemaakt. Dat levert een enorme spagaat op, want de luchtvaart groeit wereldwijd en de verwachting is dat Schiphol met zeker 2% per jaar verder zal (moeten) groeien. Dat willen omwonenden niet. Zuinige en stillere machines helpen, maar ze zijn zeker niet de oplossing en belasting op kerosine is dat ook niet. Het verkleint hooguit de vliegschaamte. Wanneer het aantal vliegbewegingen niet mag uitbreiden rest niets anders dan vrachtvluchten te beperken (nu 3,5% van het totaal aantal vluchten en een erg lucratieve markt) of de chartermarkt te verhuizen naar Lelystad. Daar bestaat ook enorme weerstand tegen. Intussen presenteerde Schiphol de bouwplannen voor een nieuwe pier en terminal met een capaciteit van 14 miljoen passagiers per jaar die in 2023 in gebruik moet worden genomen. De uitbreiding van vliegbewegingen zal slechts een tijdelijke oplossing zijn. De behoefte om te vliegen zal blijven toenemen, met als gevolg dat we -tenzij we drastische maatregelen nemen zoals een nieuwe luchthaven op zee met al zijn problemen- over vijf jaar weer over hetzelfde probleem praten.
Betere IT-systemen
Vrachtvluchten schrappen, charters verhuizen, er moet ook op andere manieren veel te winnen zijn. Denk aan meer efficiëntie door betere IT-systemen die rechtstreeks met elkaar en alle andere stakeholders communiceren. Vanwege het almaar stijgende aantal passagiers, routes en vluchten staan luchthavens constant onder druk om bijvoorbeeld hun beveiliging te handhaven. Ze moeten hun operationele efficiëntie verbeteren en kostenverlagingen realiseren om winstgevender te worden en de marktdruk het hoofd te bieden. Nieuwe technologieën kunnen daarvoor zorgen. Naast geïntegreerde gegevensverzameling en betere realtime communicatiekanalen, worden het IoT (Internet of Things), automatisering, big data, robots, AI en virtual reality onderdeel van het ecosysteem van burgerluchtvaart. Willen luchthavens echter optimaal van deze technologieën profiteren, dan moeten ze processen ontwikkelen waarmee de samenwerking binnen de luchthaven wordt vereenvoudigd en versneld.
Systemen verbinden
IoT-middelen bieden zowel in operationele als in klantgerichte functies van luchthavens kansen om processen te stroomlijnen. Waar je dan aan moet denken? Alcatel-Lucent Enterprise (ALE) ziet oplossingen in het verkrijgen van realtime zicht op de conditie van middelen of diensten, bewegwijzering en asset tracking, digitale marketing en signage, het delen van live informatie, sensoren op afstand voor de controle van start- en landingsbanen en omgevingscondities, IP-camera’s gekoppeld aan software voor gezichtsherkenning of functionaliteit voor volledig digitale verkeerstorens, bagageafhandeling, tracking & tracing van passagiers en selfservice incheckautomaten. Kortom voor alle processen die zich in en rond een luchthaven afspelen. Deels gebeurt dit natuurlijk al, maar het is vrijwel onmogelijk om al deze typen technologie te beheren als ze worden geleverd door individuele subsystemen, die allemaal afzonderlijk worden beheerd en onderhouden. Welke digitale tools, platforms of systemen de luchthavens ook kiezen, zonder het juiste netwerk of de juiste bouwstenen voor communicatie komen deze technologieën nooit volledig tot hun recht. Bij een inefficiënte implementatie is daarbij de kans groot dat deze nieuwe apparaten het netwerk overbelasten, nieuwe kwetsbaarheden veroorzaken en de ervaring van de reiziger nadelig beïnvloeden. Niet alleen moeten de verschillende spelers in de luchtvaartindustrie beter op elkaar inspelen, maar luchthavens in het bijzonder moeten kostenverantwoorde IP-oplossingen gaan gebruiken voor de meeste systemen. Dit zorgt onmiddellijk voor betere verbinding tussen mensen, processen en slimme ‘dingen’ en vereenvoudigt het beheer van ICT. En dit is precies waar de ‘verbonden luchthaven’ een rol speelt.
Segmenteren
Het beheer van IoT moet bedrijfsbreed de hoogste prioriteit krijgen. Of het nu gaat om IP-beveiligingscamera’s, verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsystemen (HVAC) of informatieborden, het is voordeliger om alle processen via een enkel netwerk te beheren en te onderhouden. Implementaties die slecht zijn beveiligd, leveren gevaren op en apparaten met een verzwakte beveiliging kunnen toegang geven tot het netwerk. Steeds meer vaste en mobiele apparaten maken verbinding met de netwerkrand en het wordt dan ook steeds belangrijker dat deze IoT-apparaten effectief zijn geïsoleerd. De technieken voor netwerkvirtualisatie maken het mogelijk om binnen één infrastructuur virtueel geïsoleerde omgevingen te maken en het IoT beter beheerbaar te maken. Zo kunnen de verschillende teams of afdelingen van een bedrijf hun eigen IoT-netwerkimplementaties beheren. Via virtuele segmentering op het netwerk kunnen zogeheten IoT-containers worden gemaakt om apparaten en gebruikers in groepen onder te brengen, te beheren en te beveiligen. IoT-containers bieden afdelingen tevens de mogelijkheid hun eigen beleid inzake QoS (Quality of Service) op het netwerk af te dwingen, om zo hun operationele processen te optimaliseren. In elke virtuele IoT-container kunnen het verkeer en de gebruikers worden bekeken en beheerd, apparaten en applicaties worden geprioriteerd, bandbreedte worden gereserveerd of beperkt en kunnen apparaten op verdachte verkeerspatronen worden gecontroleerd of op de zwarte lijst worden gezet. Het afdwingen van een QoS-beleid zorgt ervoor dat essentiële operationele processen en netwerkmiddelen altijd de nodige netwerkbronnen ter beschikking hebben om goed te kunnen functioneren.
Samenwerking
Bedrijven gaan over op verbonden platforms waar mensen, processen en ‘dingen’ verbinding kunnen maken en kunnen samenwerken. Hetzelfde geldt voor luchthavens. Verwijdering van de barrières voor de informatiestroom komt de complexe gemeenschap van stakeholders ten goede, van luchthavenexploitanten, luchtvaartmaatschappijen en grondpersoneel tot de autoriteiten en regelgevende instanties. Luchthavens kunnen de verplaatsing van passagiers beheren, werkzaamheden optimaliseren en betere noodcommunicatie implementeren. Ze kunnen hun klanten probleemloos ‘verwerken’ door gebruik te maken van een infrastructuur met bijvoorbeeld ‘beacons’ voor geautomatiseerde meldingen. Passagiers krijgen updates in realtime over verwachte wachttijden bij de veiligheidscontrole, locaties van de incheckbalie van vliegmaatschappijen, gates en bagagebanden. Winkels en restaurants kunnen locatiegebaseerde services gebruiken om aanbiedingen te promoten. Dit leidt tot meer interactie met passagiers en verhoogde omzet. Kritieke passagiers- of situationele informatie kan rechtstreeks tussen de relevante partijen in realtime worden gedeeld, zodat de juiste mensen op het juiste moment de juiste informatie krijgen.
Open API’s
Om dit te bereiken moeten afzonderlijk werkende systemen worden samengevoegd en moeten communicatietools zoals chatten, spraak, het delen van documenten, video en meldingen rechtstreeks in de applicaties en systemen worden geïntegreerd. Dit wordt mogelijk met de open API’s (application programming interface), een verzameling definities op basis waarvan een computerprogramma kan communiceren met een ander programma. Technologiepartners en externe providers kunnen hiermee communicatie- en samenwerkingstools leveren als integrale, centrale functies van digitale luchthavendiensten in plaats van onafhankelijke, niet-verbonden add-ons.
Willen luchthavens deze uitdagingen aanpakken, dan hebben ze innovatieve oplossingen nodig en moet de infrastructuur intelligenter worden gebruikt. Luchthavens moeten technologie gebruiken om hun budget en middelen optimaal te gebruiken, het toenemende volume van reizigers te beheren en te voldoen aan de steeds hogere technologische eisen van passagiers en commerciële huurders. Door de behoefte aan realtime informatie-uitwisseling zullen luchthavens nieuwe technologieën gaan gebruiken voor een vrije, soepele communicatiestroom. Innovaties die smart-apparaten integreren, informatie delen op elk punt van de reis van passagiers en betere communicatie tussen de stakeholders van de burgerluchtvaart mogelijk maken, zullen een cruciale rol spelen. De infrastructuur moet zorgvuldig worden gepland, gericht zijn op toekomstige ontwikkelingen en de veiligheid altijd vooropstellen, van de klantgerichte diensten tot aan de hardware. De intelligente luchthaven is meer dan alleen een visie, het is noodzaak. Met de juiste infrastructuur kan dit een wereldwijde realiteit worden. Moderne luchthavens zijn volop bezig deze moderniseringen te implementeren en de verwachte voordelen zullen op korte termijn zichtbaar worden. Daarmee is het hoofdprobleem, de toename (of de beperking) van het aantal vliegbewegingen, overigens niet opgelost. Dat blijft met name een politiek probleem.